Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-03, 15:25
Medlem
Provade en begagnad Titan ZERO R4 idag. Kändes helt ok att köra, men gör knappt 30.
Det finns väldigt lite tekniska uppgifter att få på nätet, men om det är en kl.2 så är motorkraften 1000w. Frågan är då om motorn är strypt på något sett så att den bara ger 1000w eller att det verkligen är en 1000w motor.
Då uppstår frågan om man skulle kunna sätta i en starkare motor.
När jag provade den så körde jag bara på slät rak mark, men jag kan tänka mig att om man kommer till en backe så blir farten riktigt låg, speciellt som den har tunga blybatterier.
Den var kul att köra, men har onödigt mycket lull-lull, tycker jag. el-lås elhissar, mycket elektronik som kan gå sönder
Citera
2023-08-03, 15:46
Medlem
Varför ska man trimma en moppebil?

Det är olagligt de lux och ger stora konsekvenser när man torskar.

Det är mindre olagligt och mindre risk att åka dit om man som körkortslös och mindreårig kör en vanlig personbil.

Det är alltså bättre med "bara" olovlig körning i en personbil än allt extra skit man blir drabbad av om man blir synad i en manipulerad A-tralla eller moppebil.

Det verkar de koncekvensunderutvecklade fjunisarna inte förstå..
Citera
2023-08-03, 16:00
Medlem
Den finns ju som klass 1 (45 km/h) också.
Citera
2023-08-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Provade en begagnad Titan ZERO R4 idag. Kändes helt ok att köra, men gör knappt 30.
Det finns väldigt lite tekniska uppgifter att få på nätet, men om det är en kl.2 så är motorkraften 1000w. Frågan är då om motorn är strypt på något sett så att den bara ger 1000w eller att det verkligen är en 1000w motor.
Då uppstår frågan om man skulle kunna sätta i en starkare motor.
När jag provade den så körde jag bara på slät rak mark, men jag kan tänka mig att om man kommer till en backe så blir farten riktigt låg, speciellt som den har tunga blybatterier.
Den var kul att köra, men har onödigt mycket lull-lull, tycker jag. el-lås elhissar, mycket elektronik som kan gå sönder

Ja självklart går den att trimma, på något sätt. Antingen genom att modifiera eller byta ut den elektroniska styrenheten, och eventuellt att byta ut motorn också. Men jag ser att den här även finns i en 45 km/h version, varför inte bara köpa den istället? Då går den 45 utan krångel och dessutom lagligt!
Citera
2023-08-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Ja självklart går den att trimma, på något sätt. Antingen genom att modifiera eller byta ut den elektroniska styrenheten, och eventuellt att byta ut motorn också. Men jag ser att den här även finns i en 45 km/h version, varför inte bara köpa den istället? Då går den 45 utan krångel och dessutom lagligt!
Problemet är att en ny kostar 135.000 och så mycket vill jag inte lägga. jag har hittat denna, superslöa för hälften av det, så kunde man t.ex. slänga in en motor för 10.000 så var det en bra affär
Citera
2023-08-03, 17:08
Medlem
skälet till att denna skulle passat mig så bra är att jag är 77 år och denna har stora dörrar och man sitter högt.
Jag hade hellre haft en bensin/diesel, men dessa ser ut som minibilar vilket
gör att dom nog är ännu lägre än en bil och det blir för svårt för mig
Citera
2023-08-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Problemet är att en ny kostar 135.000 och så mycket vill jag inte lägga. jag har hittat denna, superslöa för hälften av det, så kunde man t.ex. slänga in en motor för 10.000 så var det en bra affär

Det är antagligen väldigt svårt att byta motor eller andra komponenter om man inte har gjort det tidigare. Det är inget man kan göra bara sådär, utan oftast krävs det lite programmering och man måste veta vilka delar man ska köpa, kontakta kinesiska säljare (av motor/elektroniska kontrollern) etc. Kanske ett hobbyprojekt för någon som är 20, men om du är 70+ så är jag skeptisk till att det blir något bra av det.
Citera
2023-08-03, 18:24
Medlem
tack, om du är skeptisk så kan jag säga att jag är mycket skeptisk
Citera
2023-08-04, 09:11
Medlem
nu har jag köpt Titan ZERO R4 klass 1 istället . nackdel regskylt som gör att man kan få parkeringsböter.
Citera
2023-08-17, 09:32
Medlem
köpte en på Blocket 45 km/h
Titan R4
blybatterier tyvärr. rolig att köra och plats för 2
man kan köpa life-batterier exempel ca 40.000 för största =200 AH-timmar som bör ta en minst 15 mil och klara 6000 laddningar. det bör bli under 2 kronor milen, så även om investeringen är hög så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in