2023-08-06, 15:55
Medlem
Hej. Finns det nån musikaffär eller dylikt som scalloperar gitarrhalsar i Sverige? Jag är sugen på att scallopera min Kramer från 12-22. Jag har sett att man kan köpa scalloperade halsar på nätet men då är hela halsen scalloperad och den är varken lik den som sitter på eller billig fraktmäsigt. Men om det skulle vara så att man skulle kunna scallopera den som redan sitter på gitarren nånstans i Sverige så hade det varit dunder. Så om ni vet nått ställe så hade det uppskattats väldigt mycket.
Citera
2023-08-06, 16:17
Medlem
SvenHelsings avatar
Om du inte har alltför stora krav på utseende så är det relativt enkelt att göra själv. Poängen med skalloperad greppbräda är ju att fingrarna inte ska nudda något annat än strängen. Så länge det är uppfyllt är det inte så noga. Se bara till att inte gröpa ur för nära banden.
Citera
2023-08-06, 16:33
Medlem
NyaHenriksss avatar
En sådan operation kan vilken gitarrbyggare/tekniker som helst göra.
Jag vet en i centrala Skåne som bygger gitarrer med otrolig precision.
Citera
2023-08-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
En sådan operation kan vilken gitarrbyggare/tekniker som helst göra.
Jag vet en i centrala Skåne som bygger gitarrer med otrolig precision.
Okej. Jag ringde till en lokal musikaffär och de lät nästan lite skrämda när jag nämnde scallopering.
Citera
2023-08-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du inte har alltför stora krav på utseende så är det relativt enkelt att göra själv. Poängen med skalloperad greppbräda är ju att fingrarna inte ska nudda något annat än strängen. Så länge det är uppfyllt är det inte så noga. Se bara till att inte gröpa ur för nära banden.
Vad behöver man för verktyg?
Citera
2023-08-06, 17:53
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevladan21
Vad behöver man för verktyg?
Rasp, fil, sandpapper typ.

https://www.youtube.com/watch?v=kUFehn_A6eg
https://www.youtube.com/watch?v=gvtkGozliYw
Citera
2023-08-31, 20:30
Medlem
Vilken del av landet letar du? I stockholm skulle jag rekomendera guitarmakers. Jobbar flera duktiga gitarrmakare där som inte skyr liknande ingrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in