Citat:
Fast de kanske tänkte att han var ute och spelade fotboll eller något? Inte jättekonstigt för en 14-åring att vara ute till åtta på kvällen under sommaren. Tycker det är att dra på för stora växlar att skylla på föräldrarna i detta utan mer information. Aftonbladet är ju inte den bästa källan direkt heller, det är ju inte höjden av journalistik. Pojken fick 1 300 kilo över sig, hade nog tyvärr inte heller spelar någon roll när han hittats - oavsett bra eller dåliga föräldrar hade han dött.
Lantbrukaren är den som är juridiskt ansvarig för olyckan här. Kanske även moraliskt beroende på omständigheterna. Och kanske kommunen som lät Mohammed sommarjobba där om det inte var lämpligt.
Datum för begravningen är bestämt och föräldrarna sörjer. Jag vet ingenting om deras föräldraskap men har svårt att se hur just detta kan vara deras fel. Sen kanske de var kassa eller fantastiska föräldrar i övrigt men pojken hade nog dött oavsett. Kanske - om de fått indikationer på att arbetsgivaren var olämplig att arbeta hos, eller om sonen var en ”olämplig” anställd, men det vet vi inte.
Lantbrukaren är den som är juridiskt ansvarig för olyckan här. Kanske även moraliskt beroende på omständigheterna. Och kanske kommunen som lät Mohammed sommarjobba där om det inte var lämpligt.
Datum för begravningen är bestämt och föräldrarna sörjer. Jag vet ingenting om deras föräldraskap men har svårt att se hur just detta kan vara deras fel. Sen kanske de var kassa eller fantastiska föräldrar i övrigt men pojken hade nog dött oavsett. Kanske - om de fått indikationer på att arbetsgivaren var olämplig att arbeta hos, eller om sonen var en ”olämplig” anställd, men det vet vi inte.
Svårt att säga exakt, men så här står det i artikeln:
"Han skulle sluta klockan 16.00. Men vid middagstiden var han fortfarande inte hemma.
– Vi sparade mat till honom och tänkte att han kommer nog snart hem.
Men Muhammad kom inte hem.
Det regnade ute och oron började växa i familjen. Vid 20-tiden ringde Motaz arbetsgivaren som bad om att få återkomma."
Han är 14 år och även om det inte är en självklarhet, så hade han rimligen en mobiltelefon på sig. Hade jag varit barnets förälder, hade jag blivit allt mer orolig om han inte svarar på sin mobil trots att han har arbetat en hel dag och borde ha kommit hem för att äta.
Att han skulle gå och spela fotboll eller göra andra aktiviteter efter en hel arbetsdag, utan att ha ätit, är också mindre troligt.
Sammantaget hade min magkänsla sagt att något rimligen är fel och jag hade gjort betydligt mer än väntat ända till 20-tiden för att ringa. Det är ju för tusan 4 timmar efter att hans arbetsdag är slut. Inte minst när han ju skulle ha ätit middag hemma.
Nu hade det kanske inte gjort någon skillnad ändå, men det är värt att notera i det fall de föräldrarna även har andra minderåriga barn. Och de kanske bör utbildas i att hur det är att vara föräldrar och ta ansvar. Det gick ju inte så bra med detta barn, om man säger så. Återigen, inte deras fel, men lite bättre koll hade de kunnat ha, baserat på det som har kommit fram i media.
Att vänta 3-4 timmar med att ringa, i dagens Sverige där folk blir våldtagna, rånade, knivhuggna, ihjälskjutna, är alldeles för lång tid. Det kanske fungerar i ett Sverige som landet såg ut för 30-40 år sedan, kanske t.o.m för 20 år sedan, men definitivt inte idag. Sverige är numera ett av världens största skithål, förpackat i presentpapper så det ser vackert ut på ytan, och då måste man anpassa sig till det.