2023-08-15, 13:29
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Fast de kanske tänkte att han var ute och spelade fotboll eller något? Inte jättekonstigt för en 14-åring att vara ute till åtta på kvällen under sommaren. Tycker det är att dra på för stora växlar att skylla på föräldrarna i detta utan mer information. Aftonbladet är ju inte den bästa källan direkt heller, det är ju inte höjden av journalistik. Pojken fick 1 300 kilo över sig, hade nog tyvärr inte heller spelar någon roll när han hittats - oavsett bra eller dåliga föräldrar hade han dött.

Lantbrukaren är den som är juridiskt ansvarig för olyckan här. Kanske även moraliskt beroende på omständigheterna. Och kanske kommunen som lät Mohammed sommarjobba där om det inte var lämpligt.

Datum för begravningen är bestämt och föräldrarna sörjer. Jag vet ingenting om deras föräldraskap men har svårt att se hur just detta kan vara deras fel. Sen kanske de var kassa eller fantastiska föräldrar i övrigt men pojken hade nog dött oavsett. Kanske - om de fått indikationer på att arbetsgivaren var olämplig att arbeta hos, eller om sonen var en ”olämplig” anställd, men det vet vi inte.

Svårt att säga exakt, men så här står det i artikeln:

"Han skulle sluta klockan 16.00. Men vid middagstiden var han fortfarande inte hemma.
– Vi sparade mat till honom och tänkte att han kommer nog snart hem.
Men Muhammad kom inte hem.
Det regnade ute och oron började växa i familjen. Vid 20-tiden ringde Motaz arbetsgivaren som bad om att få återkomma."

Han är 14 år och även om det inte är en självklarhet, så hade han rimligen en mobiltelefon på sig. Hade jag varit barnets förälder, hade jag blivit allt mer orolig om han inte svarar på sin mobil trots att han har arbetat en hel dag och borde ha kommit hem för att äta.
Att han skulle gå och spela fotboll eller göra andra aktiviteter efter en hel arbetsdag, utan att ha ätit, är också mindre troligt.
Sammantaget hade min magkänsla sagt att något rimligen är fel och jag hade gjort betydligt mer än väntat ända till 20-tiden för att ringa. Det är ju för tusan 4 timmar efter att hans arbetsdag är slut. Inte minst när han ju skulle ha ätit middag hemma.

Nu hade det kanske inte gjort någon skillnad ändå, men det är värt att notera i det fall de föräldrarna även har andra minderåriga barn. Och de kanske bör utbildas i att hur det är att vara föräldrar och ta ansvar. Det gick ju inte så bra med detta barn, om man säger så. Återigen, inte deras fel, men lite bättre koll hade de kunnat ha, baserat på det som har kommit fram i media.

Att vänta 3-4 timmar med att ringa, i dagens Sverige där folk blir våldtagna, rånade, knivhuggna, ihjälskjutna, är alldeles för lång tid. Det kanske fungerar i ett Sverige som landet såg ut för 30-40 år sedan, kanske t.o.m för 20 år sedan, men definitivt inte idag. Sverige är numera ett av världens största skithål, förpackat i presentpapper så det ser vackert ut på ytan, och då måste man anpassa sig till det.
Citera
2023-08-15, 15:25
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny

"Han skulle sluta klockan 16.00. Men vid middagstiden var han fortfarande inte hemma.
Det regnade ute och oron började växa i familjen. Vid 20-tiden ringde Motaz arbetsgivaren som bad om att få återkomma."

Han är 14 år och även om det inte är en självklarhet, så hade han rimligen en mobiltelefon på sig. Hade jag varit barnets förälder, hade jag blivit allt mer orolig om han inte svarar på sin mobil trots att han har arbetat en hel dag och borde ha kommit hem för att äta.
Att han skulle gå och spela fotboll eller göra andra aktiviteter efter en hel arbetsdag, utan att ha ätit, är också mindre troligt.
Sammantaget hade min magkänsla sagt att något rimligen är fel och jag hade gjort betydligt mer än väntat ända till 20-tiden för att ringa. Det är ju för tusan 4 timmar efter att hans arbetsdag är slut. Inte minst när han ju skulle ha ätit middag hemma.

Nu hade det kanske inte gjort någon skillnad ändå, men det är värt att notera i det fall de föräldrarna även har andra minderåriga barn. Och de kanske bör utbildas i att hur det är att vara föräldrar och ta ansvar. Det gick ju inte så bra med detta barn, om man säger så. Återigen, inte deras fel, men lite bättre koll hade de kunnat ha, baserat på det som har kommit fram i media.

Att vänta 3-4 timmar med att ringa, i dagens Sverige där folk blir våldtagna, rånade, knivhuggna, ihjälskjutna, är alldeles för lång tid. Det kanske fungerar i ett Sverige som landet såg ut för 30-40 år sedan, kanske t.o.m för 20 år sedan, men definitivt inte idag. Sverige är numera ett av världens största skithål, förpackat i presentpapper så det ser vackert ut på ytan, och då måste man anpassa sig till det.
De brotten är väl lite mer i stadskärnan
Men som sagt 4h utan kontakt höjer på ögonbrynen
Brukade han jobba över eller vara ute och leka?
Citera
2023-08-15, 18:44
Medlem
Detta är iofs bara hörsägen så ta det med en nypa salt.

Men han skulle ha hört av sig till föräldrarna då han var vilse, han skulle ha fotat omkring sig för att få klarhet i vart han var någonstans.

Det är även så att det ryktas om att en andra obduktion skall göras då skadorna inte riktigt stämmer överens med hur han hittades.

Känner personer som i sin tur känner familjen så riktigt vad som är sant och inte låter jag vara osagt, men detta är det som sprider sig i Ulricehamn just nu iaf.
Citera
2023-08-15, 20:32
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:

Jo, visst. Du har rätt. Att de är invandrare har nog med saken att göra. Ingen aning vad denna ort är för ställe men tyvärr är ju invandrarbarn överrepresenterade när det gäller olyckor av alla möjliga slag. Kanske tänkte föräldrarna på ett lantbruk som i något som finns i deras hemland. Själv hade jag nog inte släppt iväg min 14-åring till en okänd bonde utan vänner (till barnet) eller dialog med vuxen på plats. Kan ju skett nu också men inget som framkommit.
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-08-15 kl. 20:35.
Citera
2023-08-16, 06:32
Medlem
Citat:
14-årige Muhammad Yaqob var en glädjespridare som drömde om att bli polis

Citat ur en artikel i dagens GP. Inget har väl ännu framkommit som talar för att Muhammad var ett problembarn, men med tanke på vad ovanstående betyder på kryptosvenska ger det dåliga vibbar. Journalister borde väl efter så många år vara medvetna om hur deras ordval uppfattas?

https://www.gp.se/boras/dog-p%C3%A5-...5r-1.107373016
Senast redigerad av N.A.Palm 2023-08-16 kl. 06:36.
Citera
2023-08-16, 16:22
Medlem
Bionicwoman76s avatar
Citat:

Jag reagerade på detta också. Det var så många detaljer som pekar på att en hund är begraven här… Detta med att mamman tittat på cykeln och säger att Muhammed är hemma igen!?? Föräldrarna är nog inte riktigt friska eller så är det kulturellt.
Citera
2023-08-16, 20:36
Medlem
steve_os avatar
Det är absolut något som presenteras här. Ingen normalt funtad jordbrukare låter en 14 åring göra skogsarbete mer än med en gräsklippare. Om det inte är så att han tog maskinen utan lov.

Antingen är det max otur, eller något som inte framgår.
Citera
2023-08-17, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zakkris
Detta är iofs bara hörsägen så ta det med en nypa salt.

Men han skulle ha hört av sig till föräldrarna då han var vilse, han skulle ha fotat omkring sig för att få klarhet i vart han var någonstans.

Det är även så att det ryktas om att en andra obduktion skall göras då skadorna inte riktigt stämmer överens med hur han hittades.

Känner personer som i sin tur känner familjen så riktigt vad som är sant och inte låter jag vara osagt, men detta är det som sprider sig i Ulricehamn just nu iaf.

Nu är du inne o pratar en massa skit igen inget av det du säger stämma du börjar låta som Sebnie
Citera
2023-10-05, 10:31
Medlem
Serradellas avatar
Arbetsgivaren är delgiven misstanke om brott, men förnekar, enligt artikel i UT.

”I dagsläget vill åklagare Magnus Clase inte gå in på några närmare detaljer om utredningsläget. Men under onsdagen bekräftar han för UT att arbetsgivaren nu har delgetts misstanke om arbetsmiljöbrott.
– Det har hållits ett förhör och han har delgivits misstanke, men förnekar brott. Mycket mer kan jag inte säga just nu, säger Magnus Clase.
Vad som föranleder beslutet kan han inte gå in på och inte heller på vilket sätt arbetsgivaren misstänks ha brustit i sitt arbetsmiljöarbete.”

https://www.ut.se/nyheter/arbetsgiva...kan-i-marback/
Citera
2023-10-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zakkris

Det där låter högst osannolikt. En sån där maskin gör så mycket spår att man knappast behöver tveka om vart man kom ifrån...
Citera
2024-09-27, 20:35
Medlem
Hur har det gått med brottsutredningen? Nedlagd?
Citera
2024-10-21, 14:52
Medlem
Nu går det till åtal:

”I torsdags åtalades arbetsgivaren vid Borås tingsrätt för arbetsmiljöbrott, vilket innefattar vållande till annans död. Beslutet har tagits av kammaråklagare Magnus Clase vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.
Enligt yrkandet ska den åtalade betala två miljoner kronor i en företagsbot. Till det kommer en påföljd för det personliga ansvaret. Här yrkas på villkorlig dom och dagsböter.”

https://www.ut.se/ulricehamn/atalas-...ed-14-aringen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in