Citat:
Ursprungligen postat av
Soulflower
Jag jobbade extra på ett äldreboende tidigt 2000-tal, där bodde en tant som då var runt 85 så född runt 1915-1920 och hon pratade med tysk brytning. Det var en demensavdelning bör sägas.
Hon hade ett vykort med en schäfer på framsidan hon bar med sig överallt. En dag vid eftermiddagskaffet drar hon fram vykortet och frågar mig om jag vet vems hund det är.
-Ingen aning, svarar jag.
-Det är Hitlers, svarar hon med beundran och vördnad i rösten.
Det här upprepade sig många gånger med andra saker, en bok som med all tydlighet var skriven av någon annan var också Hitlers, och alltid när hon berättade det var det med en sådan otrolig värme och respekt i rösten.
Det verkar som om det var en charmig tant. Jag tänker på en vän till min farmor, en gubbe född omkring 1920, som är avliden sedan ett antal år. En gång när jag var omkring 15 år var jag på besök hos farmor när den här mannen och hans hustru var där. Efter kaffet satt vi och tittade på ett tv-program, när plötsligt Robert Aschberg dök upp i rutan. Då utbrast mannen: "Stäng av eller byt kanal! Jag vill inte se den där lögnaktige fan!". Jag blev smått konfunderad, och en liten stund senare frågade jag vad han menade. "Han är en sån där
jude", sade han då, men tydlig betoning på "jude". Och jag förstod därmed ungefär vad han stod politiskt, och frågade inte mer.