Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2023-08-11, 07:21
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Okej, var han alkoholist efter kriget?
Hatade han vid sin död ryssar?
Hur tog han värvning?
Jo, han drack under resten av sin livstid.

Jag tror inte han hatade ryssar som folk, men han skrämde ju upp min mamma o hennes syskon under hela 50- o 60-talet, med att ropa t.ex.; -Nu kommer Chrusjtjov o tar er alla!

Han tog värvning som frivillig o fick det, han var trots allt slovak, o de har jag för mig ansågs mindre värda än germanier. Kanske därför han blev skickad till Ryssland?
Citera
2023-08-11, 14:14
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Jag jobbade extra på ett äldreboende tidigt 2000-tal, där bodde en tant som då var runt 85 så född runt 1915-1920 och hon pratade med tysk brytning. Det var en demensavdelning bör sägas.
Hon hade ett vykort med en schäfer på framsidan hon bar med sig överallt. En dag vid eftermiddagskaffet drar hon fram vykortet och frågar mig om jag vet vems hund det är.
-Ingen aning, svarar jag.
-Det är Hitlers, svarar hon med beundran och vördnad i rösten.
Det här upprepade sig många gånger med andra saker, en bok som med all tydlighet var skriven av någon annan var också Hitlers, och alltid när hon berättade det var det med en sådan otrolig värme och respekt i rösten.

Det verkar som om det var en charmig tant. Jag tänker på en vän till min farmor, en gubbe född omkring 1920, som är avliden sedan ett antal år. En gång när jag var omkring 15 år var jag på besök hos farmor när den här mannen och hans hustru var där. Efter kaffet satt vi och tittade på ett tv-program, när plötsligt Robert Aschberg dök upp i rutan. Då utbrast mannen: "Stäng av eller byt kanal! Jag vill inte se den där lögnaktige fan!". Jag blev smått konfunderad, och en liten stund senare frågade jag vad han menade. "Han är en sån där jude", sade han då, men tydlig betoning på "jude". Och jag förstod därmed ungefär vad han stod politiskt, och frågade inte mer.
Citera
2023-08-19, 08:31
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Morfar var SS o älskade att berätta om kriget för mig. Dom andra, min mormor, mamma o hennes syskon sa att nu sitter morfar o tråkar ut mig med sina historier (som dom ju hört typ varje dag på 50-, 60- o 70-talet. Men jag tyckte det var jätteintressant. Fick ärva lite när morfar gick bort;
https://i.imgur.com/p6A0qvl.jpg

Morfar träffade Hitler 6 ggr, o skakade hand med honom minst en gång.

Farfar o farmor var också i Tyskland under andra världskriget. Men inte nån av mina förfäder var nog inbiten nazist (inte morfar heller), levde man i Tyskland då, så var man ju i princip tvungen att gå med i partiet, samt strida för Hitler.

Men när min farmor blev dement så gick hon omkring på äldreboendet o ropade Heil Hitler o räckte upp högerarmen... Hon pratade bara tyska sista tiden.
Din morfar var högst sannolikt mytoman. Få människor med verkliga krigsupplevelser tycker om att dra historier om dom. Kom ihåg TV 4 s program om SS svenskarna. Flera av deltagarna blev ju avslöjade som storljugare.
Minns t ex han som blivit bjuden på cigarrer av Himmler och druckit kaffe med Hitler och Eva Braun på ett café. Sant var dock att han enrollerats i SS.
Citera
2023-09-02, 20:38
Medlem
DagobertDagoberts avatar
Min granne på 90-talet var en äldre tysk tant. Hon hade tavlor med Hitler på väggarna, var rätt coolt.
Citera
2023-09-29, 00:55
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Min granne på 90-talet var en äldre tysk tant. Hon hade tavlor med Hitler på väggarna, var rätt coolt.
Åhh, berättade hon några gamla skrönor?
Citera
2023-09-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det mesta av det du skriver är skrönor blandat med rent skitsnack.
Det var inga "norrmän" som flydde till Sverige utan en del norska judar (som var och är dom nordiska folkens fiende, och en massa andra förrädare som jobbade för det judiska USA, det judiska Sovjet och det judiska UK (= dom allierade).

Den tyska sk. "ockupationen" av Danmark och Norge var en skyddsockupation som inte på något sätt syftade till att göra livet svårt för broderfolken i Danmark och Norge. Det handlade istället att om att skydda länderna från från att falla i händerna på dom kommunistiska sk. allierade som bestod av USA, Sovjet, och Storbritannien vid detta tillfälle. Vi som är nordbor bör vara evigt tacksamma för att Tyskarna kratsade kolen ur brasan för oss den gången.
Ha du.....Bara Norska Judar som flydde till Sverige...Var får du din Info ifrån!??.Sen allt ditt Antisemitiska svamlande. Är 69 år gammal. . Bm Min Pappa var 53 år när jag föddes och han lär ha varit Nazze på 30/40 talet. Klart jag i min Barndom/ ungdom träffade på en del gamla Nazzar men inte många ville snacka om det.
Citera
2023-09-29, 14:40
Medlem
Ammunakis avatar
En äldre släkting till mig som är död nu. Festade och umgicks mycket med de tyska soldaterna som invaderade hans hemland. Han drog många historier om vad som hände då. Och så sa han att majoriteten av de tyska soldaterna som han träffade ville inte kriga under andra världskriget.
Citera
2023-09-29, 16:40
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Ha du.....Bara Norska Judar som flydde till Sverige...Var får du din Info ifrån!??.Sen allt ditt Antisemitiska svamlande. Är 69 år gammal. . Bm Min Pappa var 53 år när jag föddes och han lär ha varit Nazze på 30/40 talet. Klart jag i min Barndom/ ungdom träffade på en del gamla Nazzar men inte många ville snacka om det.

På vilket sätt är antisemitism "svamlande" ?
Dessutom handlar det i mitt fall om antisionism.
Antisionism är givetvis den naturliga ståndpunkten för alla olika folkslag på jorden, utom just judarna.
Citera
2023-09-29, 18:09
Medlem
Du skrev ju att de enda som flydde från Norge var Norska Lands förädande Judar. Klart Antisemitism hmm har heller inget för Israel/Sionismen.
Citera
2024-10-13, 14:11
Medlem
Av en händelse såg jag bilder från 1944.
Bilderna var fotade vid en idrottsförening
i Eskilstuna. Ett stort antal män i hitlerjugenduniformer. De stod runt en flaggstång och gjorde heiltecknet. I toppen på flaggstången vajade en flagga med zwastikan. Kändes lite märkligt att se på bilderna. Flera av männen kände jag igen och
umgicks med deras barnbarn. Det kändes väldigt märkligt att se bilderna. Vet att idrottsföreningen införde en stadga på 50-talet, att aktiviteter med religiös och politisk
innebörd, inte för förekomma inom föreningens verksamhet eller anläggningar.
Jag förstod inte varför man införde stadgan. Men när jag såg bilderna förstod jag. Många av de på bilden var de som grundade föreningen. I början av 1950-talet, var de borta från alla förtroendeposter i föreningen.
Men flera var fortfarande medlemmar. Vi som såg bilderna berättade aldrig något för deras barn och barnbarn.
Citera
2024-10-14, 13:19
Medlem
Min Uroma (gammel farmor) brukade sjunga den gamla tyska nationalsången när vi hälsa på under julen! Och hon brukade skoja och säga heil Hitler.

Ganska vanligt att den äldre generationen tyckte om Hitlertyskland innan andra världskriget. Det är först efter andra världskriget som alla helt plötsligt inte var nazister längre. Det är ju inte just själva judehatet dom tyckte var bra, det var ju mer själva sammanhållningen och att alla hade det väldigt gott ställt när Hitler tog makten.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in