Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-09, 19:10
  #1
Medlem
Jag har lekt lite med unreal engine o gjort några småspel i blueprints.

Men nu är jag sugen på att lära mig koda på riktigt. Tänkte slå två flugor i samma smäll o läsa upp lite betyg på komvux.

Tänker på kursen programmering 1, där finns javascript o python. Vilket språk ger mig störst möjligheter till jobb i framtiden?

Vilket är språken är bredast att bygga vidare på?
Citera
2023-08-09, 19:19
  #2
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livinghell
Jag har lekt lite med unreal engine o gjort några småspel i blueprints.

Men nu är jag sugen på att lära mig koda på riktigt. Tänkte slå två flugor i samma smäll o läsa upp lite betyg på komvux.

Tänker på kursen programmering 1, där finns javascript o python. Vilket språk ger mig störst möjligheter till jobb i framtiden?

Vilket är språken är bredast att bygga vidare på?

Både Javascript och Python är hett. Skulle säga att det nog är ganska jämbördigt.

Javascript är mycket kopplat till hemsidor så det är nog smart att kombinera med HTML och CSS också.

Men det kanske krävs mer kunskaper än vad man får på en gymnasiekurs...
__________________
Senast redigerad av flashbackdasen 2023-08-09 kl. 19:51.
Citera
2023-08-09, 19:19
  #3
Medlem
Om man ser till den svenska arbetsmarknaden så är JavaScript ett bättre språk att lära sig.
Oavsett vilket så kommer det inte att räcka med bara en kurs i programmering för att få jobb, så vilket som helst kommer att ge dig en grund att bygga vidare ifrån.

Ingenjörslinjerna brukar använda Python som introduktionsspråk, men det är sällan det används till något konkret inom systemutveckling som stort. Det är populärt för mindre script eller inom forskning, kanske främst för AI och ML.
Citera
2023-08-09, 20:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livinghell
Jag har lekt lite med unreal engine o gjort några småspel i blueprints.

Men nu är jag sugen på att lära mig koda på riktigt. Tänkte slå två flugor i samma smäll o läsa upp lite betyg på komvux.

Tänker på kursen programmering 1, där finns javascript o python. Vilket språk ger mig störst möjligheter till jobb i framtiden?

Vilket är språken är bredast att bygga vidare på?

Du får inget jobb av att ha läst programmering 1 på komvux. Det är en förberedelsekurs för att kunna läsa en utbildning som ger dig jobb.
Citera
2023-08-09, 20:25
  #5
Medlem
Ah nä jag tänkte inte att programmering 1 skulle ge jobb. Men det skulle ge mig gymnasiebehörighet så jag kan plugga vidare.

Jag är lite intresserad av yrkeshögskolor därefter, vad skulle ni säga är en vettig 2-årig utbildning?
Citera
2023-08-09, 21:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livinghell
Ah nä jag tänkte inte att programmering 1 skulle ge jobb. Men det skulle ge mig gymnasiebehörighet så jag kan plugga vidare.

Jag är lite intresserad av yrkeshögskolor därefter, vad skulle ni säga är en vettig 2-årig utbildning?
På en sån låg nivå som Programmering 1 spelar det egentligen ingen roll vilken du väljer. Kanske bör du köra Python då den ändå är så pass annorlunda de flesta andra språk. Läser du Java, JavaScript eller C# blir det i slutändan inte mycket till skillnad.

Det du vill gå är systemutvecklare i Java eller .NET. Prova lite Java och sen lite C# och se vilken du tycker är roligast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback