Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-15, 18:36
Medlem
Om du känner att du behöver hjälp och tips för att hitta bra bolag långsiktigt och funderar på din egen fördelning, är nog en fond bättre för din del.
Citera
2023-08-19, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej!
Jag är ny inom aktieinvestering och har nyligen börjat investera några hundralappar dagligen på Avanza. Mitt totala innehav kommer vara runt 100 tusen innan årsskiftet.

För närvarande använder jag mig bara av ISK-kontot. Det borde vara korrekt, eller?
Mitt mål med detta inlägg är att få insikter om hur jag bäst strukturerar mitt sparande för både långsiktiga och kortsiktiga mål.
Här är en lista på de aktier jag för närvarande äger:
Castellum
Cibus Nordic Real Estate
EQT
Intrum
Peab B
Samhällsbyggnadsbo i Norden B
Storskogen Group B
Transtema Group

Jag överväger att placera en betydande del av mitt långsiktiga sparande i Investor B.
Hur skulle ni ha strukturerat detta?
Har ni några rekommendationer för hur jag bör tänka när det gäller strategisk placering?
Och hur skulle ni fördela investeringarna mellan kort (1-2 år), medellång (upp till 5 år) och lång sikt (5 år och längre)?

Jag har även 2-3 små bolag som eventuellt kommer gå upp enormt när de noteras ordentligt och slår igenom på marknaden (som jag hittat genom discord grupper).

Oj, det sista stycket säger direkt att du ska hålla dig till fonder. Shit, fick gåshud när jag läste det där. Lär sig folk aldrig?
Citera
2023-08-21, 23:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Oj, det sista stycket säger direkt att du ska hålla dig till fonder. Shit, fick gåshud när jag läste det där. Lär sig folk aldrig?

Men om du köper 500 aktier till ett värde av 0.1 styck är det ingen big deal om det går åt pipan. Om de däremot visar sig 5 år senare bli ett miljard bolag så har du gjort dig själv en förtjänst av att lägga undan 200 spänn
Citera
2023-08-22, 08:48
Medlem
Citat:
Men om du köper 500 aktier till ett värde av 0.1 styck är det ingen big deal om det går åt pipan. Om de däremot visar sig 5 år senare bli ett miljard bolag så har du gjort dig själv en förtjänst av att lägga undan 200 spänn

Lite som att spela på trav naturligtvis. Tänker mer på vad du bygger ditt resonemang på. Är det din egen analys eller något nån annan har skrivit?
Citera
2023-08-24, 22:58
Medlem
KJosefs avatar
Den viktigaste insikten om aktier är att enskilda aktier är väldigt riskabelt och kan gå till noll. Därför är det extremt viktigt att långsiktigt sparande som du inte har råd att förlora placeras i extremt väldiversifierade portföljer. Tillexempel i indexfonder och obligationer.

Aktier som investor kommer aldrig gå till noll men de har istället värderingsrisk. Om du köper på för höga multiplar så levererar de noll avkastning i 10-20 år.
Senast redigerad av KJosef 2023-08-24 kl. 23:06.
Citera
2023-08-25, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Den viktigaste insikten om aktier är att enskilda aktier är väldigt riskabelt och kan gå till noll. Därför är det extremt viktigt att långsiktigt sparande som du inte har råd att förlora placeras i extremt väldiversifierade portföljer. Tillexempel i indexfonder och obligationer.

Aktier som investor kommer aldrig gå till noll men de har istället värderingsrisk. Om du köper på för höga multiplar så levererar de noll avkastning i 10-20 år.
Investor betalas historiskt sätt till substansrabatt liksom nu och på 5 år upp över 105 % lägg där till direktavkastning. Köp månadsvis blir ett ännu bättre tips.
Citera
2023-08-25, 09:06
Medlem
Citat:

Vad tror du om Investors nivåer nu? Substansrabatt på 16%.
Citera
2023-08-25, 13:25
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Investor betalas historiskt sätt till substansrabatt liksom nu och på 5 år upp över 105 % lägg där till direktavkastning. Köp månadsvis blir ett ännu bättre tips.

Ja, men det är substansrabatt på jättehöga värderingar. Atlas Copco, Epiroc, EQT, Astra och deras PE-portfölj handlas på såna nivåer där man bör vara orolig för noll avkastning i ett årtioende. Det behöver inte bli så men det är en verklig risk i den här aktien. Det här är dock inte ett Investor-problem egentligen utan många storbolag och storbolagsindex är skitdyra. Det är därför det är viktigt att vara diversifierad så att man kan hitta avkastning på andra håll om det skulle bli ett tråkigt årtioende.

Om man tittar på de som MÅSTE leverera en stabil avkastning på typ 6-8% över tid dvs pensionsfonder så investerar de i en kombination av utvecklade aktieindex, obligationer med och utan hävstång, tillväxtmarknader, private equity och hedgefonder. Dvs väldiversifierat. Det är såhär man bör göra med pengar man inte har råd att förlora. Det är i princip bara småsparare som tror att 20% investor är en bra idé.

Mitt tips som jag alltid ger i dessa trådar och som ingen lyssnar på är att bygga en extremt väldiversifierad portfölj med typ 85% av pengarna och sen lägga resten i vad som helst som man tycker ser kul ut om man är aktieintresserad.
Senast redigerad av KJosef 2023-08-25 kl. 13:36.
Citera
2023-08-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ja, men det är substansrabatt på jättehöga värderingar. Atlas Copco, Epiroc, EQT, Astra och deras PE-portfölj handlas på såna nivåer där man bör vara orolig för noll avkastning i ett årtioende. Det behöver inte bli så men det är en verklig risk i den här aktien. Det här är dock inte ett Investor-problem egentligen utan många storbolag och storbolagsindex är skitdyra. Det är därför det är viktigt att vara diversifierad så att man kan hitta avkastning på andra håll om det skulle bli ett tråkigt årtioende.

Om man tittar på de som MÅSTE leverera en stabil avkastning på typ 6-8% över tid dvs pensionsfonder så investerar de i en kombination av utvecklade aktieindex, obligationer med och utan hävstång, tillväxtmarknader, private equity och hedgefonder. Dvs väldiversifierat. Det är såhär man bör göra med pengar man inte har råd att förlora. Det är i princip bara småsparare som tror att 20% investor är en bra idé.

Mitt tips som jag alltid ger i dessa trådar och som ingen lyssnar på är att bygga en extremt väldiversifierad portfölj med typ 85% av pengarna och sen lägga resten i vad som helst som man tycker ser kul ut om man är aktieintresserad.
Nja! Se på Ericsson där PE inte är så högt sedan är det kvalitetsbolag vi talar om och hög tillväxttakt i många bolag. Deras onoterade innehav går även mycket bra enligt senaste rapporten. Att en del av bolagen kan ha ett högre PE än snittet? bygger även på framtida förändringar bland annat så stirra dig inte blind enbart på PE blir mitt tips utan se den stora bilden. PE kan även svänga mycket kvartal från kvartal och om du jämför PE måste du jämföra med liknande bolag och förutsättningar.
Att ett bolag har ett lågt PE kan i sig vara en varningsklocka då marknaden av någon anledning värderar bolaget så lågt.
Som sagt är det fin substansrabatt i Investor nu men det är ju inte det ända jag kikar på.

Edit. I övrigt är jag med dig på ditt resonemang om diversifiering.
Senast redigerad av Truefighter 2023-08-25 kl. 16:08.
Citera
2023-08-25, 19:47
Medlem
Citat:

Pengar man inte har råd att förlora bör definitivt inte investeras alls. Dessa hör hemma på en konto med inlåningsränta.
Citera
2024-09-14, 18:16
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Här är en lista på de aktier jag för närvarande äger:
Castellum
Cibus Nordic Real Estate
EQT
Intrum
Peab B
Samhällsbyggnadsbo i Norden B
Storskogen Group B
Transtema Group

Du lyckades plocka in en hel del skräp i portföljen. Hoppas du lärt dig något nytt och att du diversifierat din portfölj bättre.
Citera
2024-09-14, 20:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Jag instämmer helt. Visserligen tror jag inte att Investor kommer att ligga still de närmaste 10 åren, men rent principiellt håller jag med dig om att en portfölj bör vara diversifierad. Det enklaste sättet att nå det målet är att investera majoriteten av sitt kapital i en, eller flera, aktieindexfonder. Personligen har jag 2,7% av min portfölj investerad i Investor, vilket kanske låter lite men samtidigt tycker jag att det är en bra avvägning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in