Citat:
Ursprungligen postat av
HoraTheExplorer
Det är fruktansvärt dålig och enkel humor (Låg nivå) dom enda som uppskattar den idag lär vara gammelgamlos som tycker det är skojigt och underhållande av nostalgiska skäl.
Dom var och ÄR fortfarande roliga, på ett trevligt sätt
där inte att vara elak är själva poängen.
Men jag kan förstå om yngre inte uppskattar dom lika mycket som vi äldre gör.
Dels så är ni inte vana vid den lite mer underfundiga humor som kräver att man LYSSNAR uppmärksamt och TÄNKER lite själv. Idag serveras det roliga ofta utan att man behöver engagera sig.
Sedan är ju mycket kopplat till det som händer i samhället runt i kring i nutid (läs dåtid), saknar man den historiska kopplingen så blir det inte lika roligt även om man fattar själva poängen, det blir liksom lite lamare på något vis och tappar udden när sammanhanget inte är tydligt.
Om man tar TV-serien "Lorry" som är lite nyare som exempel, så tror jag även att den är roligare för oss lite äldre som var vuxna när den sändes på TV.
Idag är den laddad med politiskt sprängstoff som inte var så känsligt när den sändes, det gör att den bedöms på andra grunder idag (framför allt av yngre gissar jag) än den gjorde då.
Jag tycker att nutiden har mycket att lära av den mindre råa tonen som Hasse och Tage hade i sin komik, och det gäller inte bara komiker utan även samhället i övrigt.