2025-01-11, 02:51
Medlem
-GGs avatar
En tips till tråden, om en liten mobil, dock med 16GB lagring:

https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A

Citat:
SERVO KING 9000 3.0" HD Display Small Smartphone Android 10.0 Network 4G LTE 2GB+16GB 2000mAh Face Recognition Mini Mobile Phone
Citera
2025-01-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
En mobil som inte riktar sig till någon målgrupp, enligt mig. Utan är mer än en rolig mobil man köper för att äga och kolla in.

Men den passar perfekt i fickan och designen är ursnygg, och har många smarta funktioner. Att den t ex har flera alternativ till det fysiska tangentbordet och att man kan skifta mellan olika alternativ, från fysiskt tangentbord till det på skärmen, medan man skriver är mycket bra (så att "å", "ä" och "ö" lätt kommer med medan man skriver eftersom telefonen förstår vilka ord man är ute efter med svenska som inställt språk). Och att man kan ställa in att tangentbordet är bakgrundsupplyst så länge skärmen är på, är suveränt.
Skärmen är dock liten att läsa på, speciellt när det fysiska tangentbordet "skymmer sikten" i och med att skärmen hamnar "högre upp". Att man kan scrolla med hjälp av det fysiska tangentbordet, genom att föra fingrarna lätt upp och ner över det, är en väldigt viktig funktion som tar bort flera irritationsmoment.

Telefonen är intelligent sammanställd för att maximera den i och med att man får mindre skärm och ett fysiskt tangentbord som emellanåt känns frustrerande.

Men så länge man vet vad man köper är det en bra telefon om man är ute efter en liten smartphone men med många funktioner som faktiskt gör att den känns "större". Men om din syn är sämre eller du inte vill anstränga dig för att läsa, är det bäst att välja en annan. För även om man kan välja att texten blir större så passar det inte riktigt ihop med skärmens storlek och jag upplever att läsningen medan man använder den hackar och jag blir trött i ögonen.

Tack för svar. Blev att jag beställde en jag med. Undrar dock om det fysiska tangentbordet kan förstå svenska ord? Alltså att man kan ställa in så att det fysiska tangentbordet är på svenska. Eller använder du dig enbart av det tangentbordet på skärmen?
Citera
2025-01-16, 21:05
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmansays
Tack för svar. Blev att jag beställde en jag med. Undrar dock om det fysiska tangentbordet kan förstå svenska ord? Alltså att man kan ställa in så att det fysiska tangentbordet är på svenska. Eller använder du dig enbart av det tangentbordet på skärmen?

Jag använder både och. Man kan växla när man skriver, och det fysiska tangentbordet kan inte ställas in till svenska. Men om du t ex skriver med det fysiska tangentbordet, ord som innehåller å, ä och ö så kommer tangentbordet på skärmen (om du har ställt in det på svenska) att förstå vilket ord du är ute efter och föreslå det vilket gör att du trycker snabbt på skärmen så att rätt ord kommer med i meddelandet/mejlet.

Det tar ett tag att lära sig den. En utmaning i sig jämfört med en vanlig smartphone som man kan ställa in och förstå i sömnen.
Senast redigerad av -GG 2025-01-16 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in