Citat:
Ursprungligen postat av
Axelshouf
Vandrar och sovsäck med kompisarna några gånger mellan april-september. Brukar bli kanske 3-4 gånger beroende på år.
Har använt farsan tält och liggunderlag som han förmodligen köpte på Biltema för många år sedan.
Har känt av i senaste vandringarna att det är för mycket att bära samt ganska obekvämt att sova i.
Undrar därför om någon kan ge mig förslag på beprövad sovsäck och liggunderlag som inte kostar skjortan? Kan inte ge ett belopp, men är ganska flexibel beroende på produktens kvalité.
Tacksam för svar.
Är du helsnurrig? Det är jag.
Jag har en vanlig sovsäck som jag försöker snurra runt i och sovsäcken hänger inte riktigt med utan tjorvar så att jag i värsta fall kan vakna flera gånger av att jag är invirad och fast. Känslan av att vara brutalt fasthållen och kramad av en anakonda är inget vidare.
Så här tänker jag; Fördel är att en sovsäck går att öppna upp och använda som ett vanligt täcke vid varmare temperatur. Fast då får man ju ibland huvan över ansiktet istället.
Snurrvänlig quilt finns förstås, men de är mindre varma än en sovsäck då de är öppna upptill. Sen ska du fästa quilten i liggunderlaget och då tar det stopp för min del. Om jag har förstått det hela rätt så ska man alltså krypa in ovanifrån under quilten?! Det svängutrymmet har då inte jag i tältet.
Jag behöver också få tips på en bra sovsäck. Den ska vara snurrvänlig, varm, fluffig i dun och lätt. Kallaste temperatur jag sover i är max -5 grader. Jag gissar att kalaset går loss på några tausingar, men det kan det ju vara värt för någonting som håller flera år framöver och ger god sömn.
Hojta till om du (eller någon annan) hittar något vettigt att sova i.