• 1
  • 2
2023-08-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Hur ska man placera sitt kapital så att allt inte utplånas med inflationen? Sparkonto är en förlust, även om man kan få en ränta på 3-4%. Eftersom inflationen ligger på 9-10%. (I Sverige, alla andra länder i Europa har en inflation på 3-5%.). Aktiemarknad känns inte stabil än, världen är för orolig med krig, pandemier och naturkatastrofer som kan slå hårt mot börserna. Ska man köpa guld..?
Tanka på med kvalitets aktier månadsvis då de är billigare och gärna defensiva sånna som tunga läkemedels aktier. Annars lite Berkshire Hataway, Investor och en del ädelmetall i portföljen kanske? Viss risk är bra men vill inte ge några tips till dig om det för det räcker med vad jag själv vill riskera. Det är nog bra med indexfonder och gärna globala sådana för riskspridning. Själv har jag fått smak för utdelnings aktier men det är ju mitt problem.
Citera
2023-08-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tanka på med kvalitets aktier månadsvis då de är billigare och gärna defensiva sånna som tunga läkemedels aktier. Annars lite Berkshire Hataway, Investor och en del ädelmetall i portföljen kanske? Viss risk är bra men vill inte ge några tips till dig om det för det räcker med vad jag själv vill riskera. Det är nog bra med indexfonder och gärna globala sådana för riskspridning. Själv har jag fått smak för utdelnings aktier men det är ju mitt problem.
Det är alltså bättre med än bred aktieportfölj än med banksparande för att säkra tillgångarna mot inflationen? Det är inte trevligt att tänka tanken att min miljon på banken bara är värd niohundra tusen om ett år, med tio procents inflation...
Citera
2023-08-19, 12:16
Medlem
Citat:
Det är alltså bättre med än bred aktieportfölj än med banksparande för att säkra tillgångarna mot inflationen? Det är inte trevligt att tänka tanken att min miljon på banken bara är värd niohundra tusen om ett år, med tio procents inflation...
Det kan vara så men inte finns det några garantier och börsen kan ju både gå upp och ned. Att ha en del på ett bra sparkonto tror jag enbart är sunt.
Citera
2023-08-19, 18:36
Medlem
Citat:
Hur ska man placera sitt kapital så att allt inte utplånas med inflationen? Sparkonto är en förlust, även om man kan få en ränta på 3-4%. Eftersom inflationen ligger på 9-10%. (I Sverige, alla andra länder i Europa har en inflation på 3-5%.). Aktiemarknad känns inte stabil än, världen är för orolig med krig, pandemier och naturkatastrofer som kan slå hårt mot börserna. Ska man köpa guld..?
Om du leker lite med tanken att skapa en utdelnings portfölj med stabila bolag som har delat ut under kanske årtionden eller mer samt helst är kända för att höja utdelningen år för år skulle det kunna vara ett alternativ? Du får alltså direkt avkastning oavsett om aktien går upp eller ned och går aktien ned kan du helt enkelt köpa mer andelar för att få ännu bättre direktavkastning. Jag äger inte enbart utdelande aktier just nu men gillar enkelheten i den tanken.
Senast redigerad av Truefighter 2023-08-19 kl. 18:40.
Citera
2023-08-19, 20:41
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Beror på hur stort kapital du har, skit i guld, om är rik så är det skog som gäller.
Citera
2023-08-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Beror på hur stort kapital du har, skit i guld, om är rik så är det skog som gäller.
Jag skulle nog vilja påstå att lite guld alltid kan vara bra att ha och har visat sig fungera väldigt bra just som hedge mot inflationen historiskt sett? Nu vet jag inte om du syftar på fysiskt guld eller andelar i guldrelaterade aktier. Hur som vill jag personligen äga lite i en del fantastiska gruvbolag som har ädelmetaller som inkomstkälla.
Citera
2023-08-19, 21:30
Medlem
Jag går för Aktier, så man istället för skydda sina tillgångar ökar sina tillgångar.
Citera
2023-08-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag går för Aktier, så man istället för skydda sina tillgångar ökar sina tillgångar.
Det låter vettigt. Eftersom jag inte kan nåt om aktier så får det bli breda fonder för att sprida riskerna lite. Jag har redan Avanza Globalfond, så det bästa blir nog att föra över banksparandet dit. Eller om det finns nån bättre fond nån kan rekommendera?
Citera
2023-08-20, 13:19
Medlem
Citat:
Det låter vettigt. Eftersom jag inte kan nåt om aktier så får det bli breda fonder för att sprida riskerna lite. Jag har redan Avanza Globalfond, så det bästa blir nog att föra över banksparandet dit. Eller om det finns nån bättre fond nån kan rekommendera?

Fonder är för kvinnor eller män utan bollar.

Fonder ger ej utdelning, dom tar en avgift och dom flesta fonder är dåligt strukturerade men folk vill ha det enkelt i livet så då köper dom fonder istället för lägga tid & energi på att forska om aktier.
Citera
2023-08-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Fonder är för kvinnor eller män utan bollar.

Fonder ger ej utdelning, dom tar en avgift och dom flesta fonder är dåligt strukturerade men folk vill ha det enkelt i livet så då köper dom fonder istället för lägga tid & energi på att forska om aktier.

Sluta snacka skit, oftast återinvesteras utdelningen i fonder som äger aktier med utdelning. Inte alla fonder tar en avgift. Såklart det finns både bra och dåliga, så är det med allt.
Citera
2023-08-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Sluta snacka skit, oftast återinvesteras utdelningen i fonder som äger aktier med utdelning. Inte alla fonder tar en avgift. Såklart det finns både bra och dåliga, så är det med allt.

Det du kalla utdelning i fonder är som en pappa klappar sin son på kinden och ger honom 20kr i veckopeng eller nåt liknande.

Det är inte garanterat att en fond ger utdelning och ÄVEN om den ger utdelning så kommer det vara så litet eftersom en fond består av 16 olika aktier eller mer. Visa av dom här aktierna kanske aldrig gett utdelning eller ej gett det på år.

Folk som köper fonder är folk som gillar bli knullade på i röven av andra män som tar doms pengar, i stort sett fond ägare BETALAR andra män för dra dom i håret och knulla dom hårt i röven.

Om en Fond har 16 st aktier, där 4 st är 10% var och resten är 5%. Du lägger in 1 miljon så har du lagt in 50,000kr i en Aktie som kanske kostar låt oss säga 200kr st och dom ger 10kr/utdelning per aktie.

Du har 250 aktier och du kommer få 2500kr i utdelning, medans du hade kunnat köpa en annan aktie som är 200kr för 1 miljon vilket 5000 st aktier som kommer ge dig då 50,000kr utdelning.

Hmmmm 2500kr vs 50,000kr i utdelning...

Utöver det så är det svårare för en fond gå +% eftersom sagt det är 16 st så om några går för mycket ner så +% du går kommer krympa otroligt mycket.

Sen lägg till avgift per år så ser man att fonder är en katastrof att investera i, men folk gör det för dom är LATA och vill ha GRATTIS pengar.

Nåt mer du ville pojkvasker som fortfarande är blött bakom öronen?
Citera
2023-08-20, 15:27
Medlem
Det spelar ingen roll att man inte bli rik på fonder, jag är mest intresserad av att inte inflationen ska radera ut mitt livs besparingar. Som är vad som händer om man låter pengarna sitta på ett bankkonto. Det är inga stora pengar det rör sig om, ungefär en miljon. Men ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in