2023-08-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Allt detta motsägs av världens tredje största börs Japan, Nikkei nådde max 1989 och 34 år senare ligger kvar på samma värde.

Men det är riktigt att alla som tror det är lätt att tjäna pengar på börsen osvikligt blir av med sina pengar de första åren. Därför ska man ha respekt för de som kommer rätt efter ett tag, och särskilt för de som likt Burry kommit helrätt två gånger på 20 år.

Efter IT-kraschen 2001 tog det 8 år innan nasdaq kommit upp i samma värde. Om Japans börs visar framtiden så kan det hända att de kommande 34 åren inte ger någon avkastning över årets utdelning i Sverige. Du är helt enkelt lite för positiv till börsen, och vi som är bearish inför lite förnuft hos dig.

Under hela 1970-talet och en stor del av 1985-1994 så var det bättre att ha pengarna på banken än i aktier. Det var en inflations-era. Nu kanske den är tillbaka. Bara ett tips.

1988 var OMX30 upp 51.88% och 1989 30,5%. 1990 var det -27,27% för att efterföljande 6år sluta på plus. 1993 var ett trevligt år med en uppgång på hela 53.08%. Hade definitivt haft pengarna på börsen dessa år. 1986 var också ett trevligt år med en uppgång på 45.3%. 1985 var OMX30 upp 37.1%.
Citera
2023-08-22, 09:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
1988 var OMX30 upp 51.88% och 1989 30,5%. 1990 var det -27,27% för att efterföljande 6år sluta på plus. 1993 var ett trevligt år med en uppgång på hela 53.08%. Hade definitivt haft pengarna på börsen dessa år. 1986 var också ett trevligt år med en uppgång på 45.3%. 1985 var OMX30 upp 37.1%.
Vad hände med 1987 i din lista, världens sämsta börsår sedan 1929?
Citera
2023-08-22, 10:45
Medlem
Citat:
Vad hände med 1987 i din lista, världens sämsta börsår sedan 1929?

Black monday då börsen föll närmare 40%. Sålde man bort sig där var det naturligtvis inte roligt, men året slutade på -16.7%. Inte så pjåkigt. Förstår inte varför folk är så rädda för nedgångar? Sannolikt för att man inte har kontroll på vad som händer framgent och att det inte går att vara säker på att man får tillbaks pengarna. Var riktigt besviken att den inte gick ner mer förra året och i år hoppas jag trenden ner fortsätter och inte bryts. Det ger ju ypperliga köptillfällen i bra bolag.

Hade varit betydligt mer nervös om jag varit tungt investerad i exempelvis Nvidia. Herregud vilken ohälsosam kursuppgång. Påminner lite om Ericsson under IT-kraschen.
Senast redigerad av koppen85 2023-08-22 kl. 10:49.
Citera
2023-08-22, 10:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Black monday då börsen föll närmare 40%. Sålde man bort sig där var det naturligtvis inte roligt, men året slutade på -16.7%. Inte så pjåkigt. Förstår inte varför folk är så rädda för nedgångar? Sannolikt för att man inte har kontroll på vad som händer framgent och att det inte går att vara säker på att man får tillbaks pengarna. Var riktigt besviken att den inte gick ner mer förra året och i år hoppas jag trenden ner fortsätter och inte bryts. Det ger ju ypperliga köptillfällen i bra bolag.
Nja, om du har 10mkr i aktier, som jag när jag började, och de sjunker till 5mkr under it-bubblan 2001 så mår man rätt dåligt.

Men efter dessa lärdomar är jag helt ångestfri med mina pengar och kan göra vad som helst. Jag älskar krascher, den senaste i februari 2020 för därefter kan man tanka fullt och det går ofta upp inom 18 månader och i just det fallet på 2 månader som då gav mig 10 årslöner på en gång.

Denna krasch blir sannolikt värre än 2001. När den nu behagar börja. Alla skulder nu är x 10 mot år 2001.
Citera
2023-08-22, 10:51
Medlem
Citat:
Nja, om du har 10mkr i aktier, som jag när jag började, och de sjunker till 5mkr under it-bubblan 2001 så mår man rätt dåligt.

Men efter dessa lärdomar är jag helt ångestfri med mina pengar och kan göra vad som helst. Jag älskar krascher, den senaste i februari 2020 för därefter kan man tanka fullt och det går ofta upp inom 18 månader och i just det fallet på 2 månader som då gav mig 10 årslöner på en gång.

Konsensus på den :-)
Citera
2023-08-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Bankerna vet ju naturligtvis om denna risk, men inte småspararna. Varför bidrar bankerna gladeligen till att förvärra den kommande kraschen genom att erbjuda just dessa stendumma indexfonder? Varför inte utesluta dem helt ur sortimentet till förmån för fonder som åtminstone inte skulle köpa och sälja i sämsta tänkbara läge ”bara för att”?
Eftersom banken inte äger aktierna utan bara tar en avgift för att köpa, sälja och förvalta så tar banken inte någon risk på aktiemarknaden. En bank tjänar pengar på att småspararna väljer deras fonder eftersom banken tar ut sina avgifter oavsett hur fonden går. Och att tjäna pengar är hela iden med banker. Vad som hände med småspararna eller samhällsekonomin är inte bankernas bekymmer.

Vad gäller att köpa eller sälja vid sämsta tänkbara tillfälle så är knappast en aktivt förvaltat fond bättre än en indexfond. När småspararna får panik och säljer sina andelar måste fonden sälja av för att fondandelarna skall stämma med antalet småsparare. Samma ska gäller enstaka aktier. När paniken sprider sig rasar kurserna oavsett om det finns indexfonder eller inte. Så om du vill gardera dig mot börskrascher så behöver du se över din riskspridning.
Citera
2023-08-30, 12:36
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
George Hammon förklarar tydligt trådens ämne.

"Michael Burry Makes $1.6 Billion Bet On BLACK MONDAY Type Crash (Explained)"

https://youtu.be/ja1s91wM_2s?feature=shared
Citera
2023-09-01, 13:40
Medlem
Jag delar uppfattningen att vi behöver en normal korrektion, sen beror det ju på vad man menar med en crash.

Burry har haft fel många gånger. Faktum är att finnanshistorien är fylld med personer som gissade rätt en gång & blev superstars, sen förlorade de allt.
Citera
2023-09-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Jag delar uppfattningen att vi behöver en normal korrektion, sen beror det ju på vad man menar med en crash.

Burry har haft fel många gånger. Faktum är att finnanshistorien är fylld med personer som gissade rätt en gång & blev superstars, sen förlorade de allt.
Yes! Men han är helt klart genialisk. Att han ändrar mening och står för det visar på att han är smart och flexibel. De som vägrar se att läget förändras och blir stolta med hybris är de som kommer att förlora även om de en gång fick rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in