Citat:
Ursprungligen postat av
koppen85
Black monday då börsen föll närmare 40%. Sålde man bort sig där var det naturligtvis inte roligt, men året slutade på -16.7%. Inte så pjåkigt. Förstår inte varför folk är så rädda för nedgångar? Sannolikt för att man inte har kontroll på vad som händer framgent och att det inte går att vara säker på att man får tillbaks pengarna. Var riktigt besviken att den inte gick ner mer förra året och i år hoppas jag trenden ner fortsätter och inte bryts. Det ger ju ypperliga köptillfällen i bra bolag.
Nja, om du har 10mkr i aktier, som jag när jag började, och de sjunker till 5mkr under it-bubblan 2001 så mår man rätt dåligt.
Men efter dessa lärdomar är jag helt ångestfri med mina pengar och kan göra vad som helst. Jag älskar krascher, den senaste i februari 2020 för därefter kan man tanka fullt och det går ofta upp inom 18 månader och i just det fallet på 2 månader som då gav mig 10 årslöner på en gång.
Denna krasch blir sannolikt värre än 2001. När den nu behagar börja. Alla skulder nu är x 10 mot år 2001.