Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amplifi
Men folkens - dere prater om jaktsesong? Vet dere egentlig hva som jaktes på 17.august?
Det er fuglejakt(småvilt) og bukkejakt. Jeg ville ha ringt 02800 om jeg hørte 14 skudd på rappen i denne jaktsesongen. Går det jegere rundt og bruker 14 skudd for å treffe en grågås, kanadagås eller en rådyrbukk så skulle vedkommende aldri hatt lov til å gå med våpen.

I tillegg så reagerte naboer på dette og snakket seg imellom allerede på mandag. Men vi er jo absolutt ikke vant med å tenke tanken på at det kan skje et drap her i skauen der. Og selvom folk tenkte tanken på noe sus, så skal det mye til for at man faktisk tror det er noe man bør ringe politiet for. Han jeg kjenner som bor i nærheten og er jeger, sa at de tenkte det måtte være noen som skjøt på blink/skytetrening el.

Men det hadde jo uansett vært idiotisk av GM å skyte i samme område han har tenkt til å begå et drap.
Citera
2023-08-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Teori:
Grunnen til de 14 skuddene noen dager før drapet er at våpenet(mest trolig rifle med kikkertsikte) ble skutt inn for det kommende og planlagte drapet. I jaktsesongen er det ikke unormalt at det faller skudd i perioder.

Han ble skutt i fra en hvis avstand som mest trolig er den ene hytta som fikk politisperring rundt. En rifle, kikkertsikte og trefot rett i brystkassen når han kommer inn på tunet med bilen. En god skytter/jeger feller store dyr på 100-150 meter.

Han lever en liten stund før bilen havner i grøfta og dør der.

Lite inngangshull hvis han er skutt med rifle fra f.eks 50-100 meter og kan være vanskelig å få øye på åpenbare skader.

Jeg er litt skeptisk til at de 14 skuddene har noe med dette å gjøre og i alle fall at det er snakk om noen som skyter inn et drapsvåpen.

1. Med mindre man er avhengig av presisjon, så trenger man ikke så skyte inn en rifle for generelle treff på korte avstander (< 200 m). Dersom vedkommende har nerver til å tenke presisjon og i tillegg er så proff at vedkommende tenker på å skyte inn våpenet så har politiet en stor jobb foran seg. Ser ikke for meg at en slik aktør hadde skutt med våpenet i nærområdet.

2. Man hører forskjell små kaliber og 7.62/307/308. Dersom et av sistnevnte er brukt så vil det under normale omstendigheter være som å slå av en bryter, og man vil ikke klare å styre en bil fornuftig. Det ville også ha etterlatt tydelige spor på åstedet.

Hvis de 14 skuddene har en sammenheng med det som skjedde så fremstår det som ganske uproft og man skal nok ikke så veldig høyt i hierarkiet for å finne den/de som utførte dette. 14 skudd høres heller ikke ut som noen som skyter inn et våpen, men heller som noen som tester ut hvordan det er å skyte med pistol. Skader fra små kaliber kan også være vanskelig å både oppdage og vurdere innledningsvis.
Citera
2023-08-28, 21:28
Medlem
Citat:
Enig i det siste også, men i jaktsesongen ville ingen lagt merke til dette hvis saken ikke endte med drap tror jeg.

Man pådrar seg ekstra risiko ved å skyte 14 skudd på samme sted bare noen dager i forveien. Hver gang man reiser til eller fra stedet avsetter man potensiellt nye spor, enten det stammer fra en selv eller fanges opp av vitner eller f.eks dash cams.

Men sammtidig så vet vi jo at GM har vært på stedet dagene i forkant ettersom hengenlåsen ble klipt (om jeg ikke husker feil) 2 ganger på under en uke.

Valg av akuratt dette området er nøye og godt planlangt, det står i fint liten stil til de amatørmessige hendelsene han har vært utsatt for tidligere. Enten har man gjort god research her eller så har man valgt et område man er godt kjent i.
Citera
2023-08-28, 21:33
Medlem
Kommer om dette i Åsted Norge nå kl 22. Tv2 har fått fatt i ett vitne som var rett i nærheten, og har visstnok observert noe.
Citera
2023-08-28, 21:34
Medlem
Citat:
Men folkens - dere prater om jaktsesong? Vet dere egentlig hva som jaktes på 17.august?
Det er fuglejakt(småvilt) og bukkejakt. Jeg ville ha ringt 02800 om jeg hørte 14 skudd på rappen i denne jaktsesongen. Går det jegere rundt og bruker 14 skudd for å treffe en grågås, kanadagås eller en rådyrbukk så skulle vedkommende aldri hatt lov til å gå med våpen.

Ikke uenig i dette heller, men mer normalt enn unormalt at ett våpen skytes inn. Ei heller unormalt at det faller noen skudd midt i jakta. Tror ingen hadde tenkt noe mer på dette hvis det ikke var for drapet.

Det virker jo muligens sammenfallende med låsen som er borte i noen dager hvis dette er i samme tidsrom som drapet eller litt før.
Citera
2023-08-28, 21:37
Medlem
drsniffers avatar
Citat:

Det er noe lignende jeg har prøvd å formidle før. Godt mulig med noen «unger» som har testet «pappas» håndvåpen eller noe uregistrert helt urelatert, men som nå pisser i buksa. Hører til en hytte i nærområdet. Kanskje også være de som klippet låsen første gang. Det har skjedd mer underlige ting. Derfor burde det vært utlyst et amnesti. Hvis ingen melder seg da, så stiller det seg annerledes. Folk må ha bodd under en stein for å ikke ha fått med seg denne saken.

Siden snuten ikke har nevnt dette i det siste, så kan noen allerede ha meldt seg.
Citera
2023-08-28, 21:38
Medlem
Må ikke GM ha visst at ikke hytteeieren eller noen andre var på hytta denne morgenen og at hytteeieren eller noen andre ikke kom til å komme på hytta denne morgenen?
Kan GM eventuelt ha vært i området mange ganger og spionert med kikkert for å kartlegge hytteeierens vaner for bruk av hytta?
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-28 kl. 21:41.
Citera
2023-08-28, 21:40
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Må ikke GM ha visst at ikke hytteeieren eller noen andre var på hytta denne morgenen og at hytteeieren eller noen andre ikke kom til å komme på hytta denne morgenen?
Kan GM eventuelt ha vært i området mange ganger og spionert med kikkert for å kartlegge hytteeierens vaner for bruk at hytta?

Det har GM full kontroll på i dette scenarioet. Dukker noen andre opp, walk away. Prøve igjen en annen gang.
Citera
2023-08-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Tja, prøvde å forenkle det mest mulig

Detaljert versjon;

Jeg ville observert BO først ute av bilen forbi være sikker på å ta riktig mann. Det skjer når BO går ut og banker på døra. Derfor har teknikere sjekket dør og dørhåndtak for DNA, fingeravtrykk, samt fot/hjulspor i gips fra et søkke vått tun. BO setter seg inn i bilen, snur og blir til et rådyr i fjernlys. Et eller flere skudd direkte gjennom frontruta, bil kjører noen meter før den går i grøfta. Usikkert åsted er grunnet vanskeligheter med å si sikkert hvor skudd/skuddene nøyaktig kom fra. GM har plukket med seg hylser og alt annet. Kanskje en regnskur også før snuten fikk igang ressursene sine.

Puuuh

Mulig dette stemmer. Eller at skuddene falt gjennom ett åpent vindu og at spor er funnet inne i hytta hvor GM satt med rifle, rødprikk og trefot skjult bak en gardin. Da ville det pga innbruddet være sporsikring på dørhåndtak osv. Ville en GM ligge eller stå i åpent lende? Jeg tror ikke det, men alt dette er kun teorie. Når VG har publisert at han ble skutt så tror jeg det stemmer og følgelig at GM ikke tar sjansen på nærkontakt med offeret.
Citera
2023-08-28, 21:44
Medlem
Jeg tror GM satt på verandaen og skjøt han fra der.
Citera
2023-08-28, 21:44
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
GM kan ha ringt han med burner-tlf også for å avtale og forsikre seg om at det var Jonas han avtalte med. Ikke like lett i Norge lengre, men du trenger ikke dra lengre til Sverige for å fikse det.

Og GM kan ha avtalt med Jonas å møtes litt unna for å kjøre sammen/vise vei til hytta.

Føler ikke det er så unormalt. At noen ringer og hører om han kan komme på befaring til ei hytte ved vestre bjonevatn, for så å avtale å møtes et sted å vise vei til hytta. Da hadde jo også GM mulighet til å se om Jonas kom alene før han gjorde seg til kjenne og sa "bare kjør etter meg, det er like oppi her".
Grei teori.
Har tenkt på at et jobboppdrag kunne blitt registrert eller at han ble ringt opp. Men det ville ført til anrop på telefonen hans / registrering av jobboppdrag et sted.
VG for er par dager siden:
«For å løse drapsgåten må politiet få svar på sentrale spørsmål:
Hva gjorde Jonas på hytta?»

Så ingen informasjon om anrop/registrering enda, men hvem vet. Kanskje dette holdes tilbake av taktiske årsaker?
Citera
2023-08-28, 21:45
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Mulig dette stemmer. Eller at skuddene falt gjennom ett åpent vindu og at spor er funnet inne i hytta hvor GM satt med rifle, rødprikk og trefot skjult bak en gardin. Da ville det pga innbruddet være sporsikring på dørhåndtak osv. Ville en GM ligge eller stå i åpent lende? Jeg tror ikke det, men alt dette er kun teorie. Når VG har publisert at han ble skutt så tror jeg det stemmer og følgelig at GM ikke tar sjansen på nærkontakt med offeret.

Bedre å sitte i skjult i terreng eller åpent lende enn å rote seg inn i en hytte du ikke brenner ned i etterkant.

Siktebildet blir litt mer avansert gjennom et sidevindu som må være åpent på morgenkvisten om det skal trumfe andre varianter. Men det er gjennomførbart selvsagt. Spesielt om bilen står i ro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in