Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-19, 20:18
  #1
Medlem
Är Polypropen-lukten farlig?



Hej

Jag tycker inte om möbler (bokhyllor, skåp och byråar) så jag förvarar nästan allt i plastlådor med lock på, jag har nästan 20st IKEA ”Samla” inne i lägenheten.

I dom huserar allt från kläder och sängkläder till böcker och ungarnas leksaker.

När jag tar av locket för att hämta något så släpper jag ut en stark kemisk lukt (eller snarare stank).

Jag googlade fenomenet men blev inte mycket klokare, en plats står det ”safe” en annan ”off gassing” vilket inte kan vara bra…


Men så hittade jag den här relativt nya studien, den blev dock lite svår för mig att tyda.

Någon som kan hjälpa mig?

Vet ni svaret utan att läsa studien så går det också bra.


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...1111/ina.12821
Citera
2023-08-19, 20:31
  #2
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Tror inte lukten är speciellt farlig, farligare bör i så fall själva nötandet av plastlådorna vara när de stöts samman med föremålen som placeras i dem. Detta ger upphov till mikroplaster som inte är så nyttiga att andas in.
Citera
2023-08-20, 15:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Tror inte lukten är speciellt farlig, farligare bör i så fall själva nötandet av plastlådorna vara när de stöts samman med föremålen som placeras i dem. Detta ger upphov till mikroplaster som inte är så nyttiga att andas in.


Det är nog ingen fara då jag mest har kläder, handdukar och böcker i lådorna men mikroplast får man ju tyvärr i sig hela tiden ändå.
Läste någon stans att man i genomsnitt får i sig 1 ”bankkort” varje vecka.
Damm från kläder, mattor och möbler, med mera.


Om ingen kan hjälpa mig med min fråga här så kanske jag skapar en tråd i ”hus och hem”.

Måste ju vara flera som har IKEA ”Samla” hemma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback