Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-22, 18:56
  #469
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Varför deadline? Låter dumt.

Därför att evighetskrig har en tendens att bli lågintensiva slash frysta konflikter till slut.
Citera
2023-08-22, 18:59
  #470
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Varför hör man aldrig Stoltenberg/Biden adm prata om att slutmålet för alla vapenleveranser är att återta Krim.?

Kanske finns i utkanterna av nätet, men aldrig direkta krav vid presskonferenser.

Varför Jönsar/trippar dom på tårna om det?

Vore ju 100 logiskt att Nato/US/UK har detta som ett direkt krav med deadline, då med tanke på alla hundratals miljarder dollar dom smällt in.

Return of investment nån?
Slutmålet är kommunicerat vitt och brett. Har du kört in dina ryska analpluggar i öronen? Ryssen ska ge fan i saker som inte är deras, vare sig det är tvättmaskiner, toalettstolar eller mark som de inte äger.
Citera
2023-08-22, 19:03
  #471
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Slutmålet är kommunicerat vitt och brett. Har du kört in dina ryska analpluggar i öronen? Ryssen ska ge fan i saker som inte är deras, vare sig det är tvättmaskiner, toalettstolar eller mark som de inte äger.

Plz nigga...

Jag vill enbart få slut på detta elände där ryska och ukrainska 90/00 talist grabbar blir förintande i hundratals varje dag...

Nu är det läge att börja förhandla, och lägga denna shitshow bakom oss.

Som förövrigt drivs av hat demokrater i D.C och London...

Dra igång förhandlingarna igår.

Låt Erdogan och Macron hålla i dom.


"Är det fred vi egentligen vill ha".... Thåström.
Citera
2023-08-22, 19:06
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Varför hör man aldrig Stoltenberg/Biden adm prata om att slutmålet för alla vapenleveranser är att återta Krim.?

Kanske finns i utkanterna av nätet, men aldrig direkta krav vid presskonferenser.

Varför Jönsar dom om det? Vore ju logiskt att Nato/US/UK har detta som ett direkt krav med deadline.
Zelenskyj pratar ju ofta klarspråk om Krim och han har givetvis som mål att ta tillbaka den ukrainska Krimhalvön. Och vapenleveranser är ju till för att återta all ryssockuperad mark som tillhör Ukraina inkl då Krim. Finns ju ingen anledning för våra ledare som inte är i krig med Ryssland att prata krigsspråk a la Ryssland om vad Kiev bör göra eller inte göra. Putin har ju dessutom en liten känslig själ och tar åt sig det mesta så ibland kan tystnaden var lika övertygande som orden.
Vi i väst stöttar ju Ukraina till 100% och det om något vet ju den ryske diktatorn.
Citera
2023-08-22, 19:18
  #473
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Zelenskyj pratar ju ofta klarspråk om Krim och han har givetvis som mål att ta tillbaka den ukrainska Krimhalvön. Och vapenleveranser är ju till för att återta all ryssockuperad mark som tillhör Ukraina inkl då Krim. Finns ju ingen anledning för våra ledare som inte är i krig med Ryssland att prata krigsspråk a la Ryssland om vad Kiev bör göra eller inte göra. Putin har ju dessutom en liten känslig själ och tar åt sig det mesta så ibland kan tystnaden var lika övertygande som orden.
Vi i väst stöttar ju Ukraina till 100% och det om något vet ju den ryske diktatorn.

Vi får väl se hur landet ligger (US) om ett år när Biden adm. går in i slutfasen av ett val..

Att dra iväg triljarder dollar till ett av världens mest korrupta länder är nog ingen valvinnare för Demokraterna.

Är nog fkn bäst att ni då redan klippt Krim.

Tick Tock.
__________________
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2023-08-22 kl. 19:20.
Citera
2023-08-22, 19:18
  #474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
General Shoigu bör veta om hans AWACS och flygvapen agerar exemplariskt eller inte.

Om han lägger på en brådskande uppdatering av dess radar så misstänker jag att han inte är nöjd.

https://www.eurasiantimes.com/russia...-reduce-storm/

EDIT: Ska tillägga för dig att Rysslands bästa radar har ett avstånd på ca 23 mil. Jämför detta med Natos som ligger runt 65 mil officiellt för mål på medel och hög höjd.

23 mil. Det måste i princip innebära att de måste flyga i Ukraina om de ska se vad som händer vid fronten. Då är de inom avstånd för Ukrainas S-300 missiler också skulle jag misstänka. De kommer i varje fall aldrig att upptäcka några F-16 som flyger över Ukraina, det kan jag lova.

Litar du på Ryssland när dom påstår andra saker också? Eller gäller det bara när det passar?
Citera
2023-08-22, 19:18
  #475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Varför skulle Ukraina vilja ha en kloaknation som ryzzland?

Naturtillgångar?
Citera
2023-08-22, 19:25
  #476
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Du kanske har missat att 1997 kostade en Plasma TV 42 tum 15 000 dollar.
År 2003 kanske 25000 kr. Den är nu bara skrot och utan värde. Så är det också med gamla vapensystem. Ny materiel måste framställas. Att försvara sig mot ryssar som varit ett hot mot Sverige allt sedan andra världskriget kostar och får kosta. Du jämför äpplen och päron tyvärr.
Hur skapar då Sverige demokrati i världen jo genom bistånd har varit vårt sätt men mot Putin lär det inte hjälpa.
Vår frihet kostar och har alltid kostat och nu rustar vi oss mot muslimernas Sharia-lagar.
Fienden lurar hela tiden i vassen.


Så kort och gott det du säger är att.
Om vi nu lekar med din fåniga tanke att JAS planen vi ska Skicka är skrot.
Vi sänder över all gammal skit till Ukraina som inte är speciellt effektiva givet vis kommer ukrainare i mängder dö, och vi dessutom bidrar till att smutsa ner deras land med skrot. Bara för att ev skydda oss från en hot?
Om du då ser ryssen som ett hot, varför åker du inte ner och bidrar fysiskt ?

Det är sällan man skapar demokrati med våld
Citera
2023-08-22, 19:55
  #477
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Inga problem alls då det faktiskt i sammanhanget handlar om mindre belopp för västvärlden samlade ekonomi när det gäller stödet till det fria Ukraina. Demokraterna lär ju inte backa om stödet och republikanerna kan kanske muttra lite men stödet kommer bestå. Även i det politiska USA är Zelenskyj en respekterad ledare och det betyder mer än vad många tror. Inte ens Trump i sina försök att bli president igen kan ju börja lovorda en efterlyst rysk president utan att tappa både väljare och sitt degiga ansiktet totalt. Så grönt ljus från USA om F16 till Ukraina är nog bara början.

Absolut F16 från USA/Danmark och Holland. Kanske 150 st fram till slutet av oktober (då med infrastruktur) men det enda dom kommer göra är att slå ut mekaniska ryska brigader på Ukrainskt territorium. Lyssna vad Stoltenberg sagt.

Ryssarna fattar ju att dom är outgunned och drar hem allt dom har.

Då tappar alla västerländska vapen sitt momentum. För inte ett enda skott kommer skjutas in över ryskt territorium.

Då återstår drönarkriget de luxe mellan länderna. Ryssarna får fritt fram att dunka 100 000 tals små civila drönare med trotyl laddningar mot civila mål långt inne i Ukraina, dessa är för små för deras anti-drone system..

Då har vi ett gerillakrig där Ryssland kan göra vad dom vill, mens Nato törs inte ens fisa innanför rysk gräns..

Drone War.

Istället för denna mardröm tänkte jag att Erdogan, Zelensky, Macron och Putler slår sig ner på ett 5 stjärnigt hotell i Turkiet/Side med sprit, droger och kvinnor och kommer inte ut före dom hittat en okay lösning.
__________________
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2023-08-22 kl. 20:13.
Citera
2023-08-22, 21:09
  #478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Så kort och gott det du säger är att.
...
Det är sällan man skapar demokrati med våld
Jo i Ukraina så krävs det våld en kraft inte större men lika stor som Ryssland skapar på Ukrainskt territorium.
Ryssland har det sk. narrativet och beskriver att detta ska lösas genom en "special operation" som inte får vara ett krig på Ryssland territorium, innan 2014 vad jag förstår.
För varje system som skickas, som Archer vilket är det modernaste Sverige har, så får man veta av Peskov att nu har ni höjt nivån.
Ryssland är som alltid den björn som sover och det kan man se på deras huvudbonad !
Citera
2023-08-22, 21:15
  #479
Medlem
Asså hur mkt skillnad har Natos stridsvagnar och pansarfordon gjort på slagfältet? Visst fler soldater klarar sig när deras fordon träffas sv RPG, minor och dyl. Deras moral höjs. Vilket är jättebra!

Men rent tekniskt sätt känns de ju inte som dom gjort några större framsteg tack vare Natos utrustning. Snarare har dom kunnat försvara sig bättre mot Ryssland än vad din skulle utan Natos utrustning. Det tyder ju i min värld att ryssarnas slitna, gamla fordon fakrkskt står sig rätt bra mot Natos modernare grejer.

Med tanke på att varken Ukraina eller Ryssland har luftherravälde förstår jag inte heller var dessa planen ska göra för nytta. Risken är ju jäkligt stor att s-300 skjuter ner dom. Och var ifrån ska planen starta och landa?

Jag kanske är helt ute och cyklar enligt många. Så ni får gärna rätta mig.
Citera
2023-08-22, 21:32
  #480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Asså hur mkt skillnad har Natos stridsvagnar och pansarfordon gjort på slagfältet? Visst fler soldater klarar sig när deras fordon träffas sv RPG, minor och dyl. Deras moral höjs. Vilket är jättebra!

Men rent tekniskt sätt känns de ju inte som dom gjort några större framsteg tack vare Natos utrustning. Snarare har dom kunnat försvara sig bättre mot Ryssland än vad din skulle utan Natos utrustning. Det tyder ju i min värld att ryssarnas slitna, gamla fordon fakrkskt står sig rätt bra mot Natos modernare grejer.

Med tanke på att varken Ukraina eller Ryssland har luftherravälde förstår jag inte heller var dessa planen ska göra för nytta. Risken är ju jäkligt stor att s-300 skjuter ner dom. Och var ifrån ska planen starta och landa?

Jag kanske är helt ute och cyklar enligt många. Så ni får gärna rätta mig.

Typ..Ukraina kommer få snart totalt flyg herravälde..Ukraina kommer absolut fixa sina gränser för Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in