Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-30, 15:13
  #1
Medlem
Jag hittar väldigt lite jag vill se på streamingtjänsterna, är mest förtjust i film från 60-70 talet och jag har säkert tusen dvder med film. För några år sedan började jag att rippa över all film (med hårdkodad text) till en extern hårddisk som jag har med mig ibland när jag är på resande fot. Brukar föra över filmen till datorn först för hårddisken är lite seg.

Det funkar även att koppla in hårddisken till TVn men det är lite yxigt att sitta och bläddra runt från den sega hårddisken och det händer dessutom att filmerna hackar en aning.

Drömmen är att ha som en egen lokal streamingtjänst, där jag kan jag bläddra bland olika omslag och klicka på. Finns det nån sån teknisk lösning idag?
Citera
2023-08-30, 15:19
  #2
Medlem
Ja finns massor av knep. Mycket beror på tvn..

Googla stream from pc to tv over wifi.
Citera
2023-08-30, 15:22
  #3
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Jag hittar väldigt lite jag vill se på streamingtjänsterna, är mest förtjust i film från 60-70 talet och jag har säkert tusen dvder med film. För några år sedan började jag att rippa över all film (med hårdkodad text) till en extern hårddisk som jag har med mig ibland när jag är på resande fot. Brukar föra över filmen till datorn först för hårddisken är lite seg.

Det funkar även att koppla in hårddisken till TVn men det är lite yxigt att sitta och bläddra runt från den sega hårddisken och det händer dessutom att filmerna hackar en aning.

Drömmen är att ha som en egen lokal streamingtjänst, där jag kan jag bläddra bland olika omslag och klicka på. Finns det nån sån teknisk lösning idag?

Kolla in Plex.
Jag kör det på NAS:en som streamingtjänst, sen har jag app:en installerad på appletv+mobil+dator och kan streama direkt från NAS:en (över vpn när man är ute och far).
Citera
2023-08-30, 15:25
  #4
Medlem
Jag-ar-en-svamps avatar
Tanka hem plex på datorn och mobilen, ett program där du kan bygga upp ett filmbibliotek med omslag och allt. Datorn blir en filmserver och mobilen en klient. Går på ditt hemma wifi. Sen fixar du en Chromecast om du inte redan har en och kopplar in i tvns hdmi. Då är det bara att bläddra bland rullarna på telen å sen klicka igång.

Edit. 2a på bollen.
Citera
2023-08-30, 15:28
  #5
Medlem
auruns avatar
Japp. Plex. Case closed.
Citera
2023-08-30, 15:30
  #6
Medlem
SUPER! Tack alla!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback