Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-06, 20:25
  #133
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bor man en bit bort från flygplatsen så kan det vara smart att övernatta på flygplatsen för att hinna med tidiga morgonflyg och slippa åka till flygplatsen under natten.

Många företag har möten på flygplatsen för att det är smidigt om man har anställda på olika ställen i Norden.
Ja om jag skall med ett tidigt flyg från Arlanda så kan jag välja mellan att kliva på Bus4You eller Flixbus runt två på natten eller att bo på hotell på Arlanda och då är hotellalternativet trevligare.
Citera
2024-03-10, 03:28
  #134
Medlem
Jag bodde på clarion Arlanda i en vecka när jag hade lite beslutsångest över vart jag skulle resa efter att jag fick kalla fötter och skippade en resa till Danmark. Riktigt trevlig faktiskt.
Sedan när man jobbar annorstädes så kan man ju behöva övernatta i väntan på en transfer, det kan ju hända på semestern med så klart. Få är det överlägset bra med ett hotell på terminalen så man slipper dra iväg med taxi bara gör att få sig en lur.
Skulle faktiskt vilja påstå att det oftast råder brist på sådana möjligheter, dessvärre.
Citera
2024-03-10, 04:03
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Jag bodde på clarion Arlanda i en vecka när jag hade lite beslutsångest över vart jag skulle resa efter att jag fick kalla fötter och skippade en resa till Danmark. Riktigt trevlig faktiskt.
Sedan när man jobbar annorstädes så kan man ju behöva övernatta i väntan på en transfer, det kan ju hända på semestern med så klart. Få är det överlägset bra med ett hotell på terminalen så man slipper dra iväg med taxi bara gör att få sig en lur.
Skulle faktiskt vilja påstå att det oftast råder brist på sådana möjligheter, dessvärre.

Även jag har bott där ett par gånger, i sviten i slutet av korridoren på översta våningen. Nära restaurangen och med utsikt över flygplatsen. Helt ok fast inget lyxhotell direkt. Enkelt, prisvärt och funktionellt. Två badrum, ett sovrum och en liten salong. Restaurangen är väl så där, men duger.

Smidigt när man ska ta ett tidigt plan från Arlanda och vill kunna sova någon timme längre på morgonen.

Bor också ofta på ett hotell på terminalen på en internationell flygplats i USA, när jag varit ute och rest. Skönt att checka in direkt på ett hotell på terminalen, duscha, gå ner och äta i restaurangen och ta några drinkar och sen sova istället för att sätta sig i bilen och köra ett par timmar efter att man flugit i 16 timmar.
Citera
2024-03-10, 11:15
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hej, kort fråga.

Såg precis att Petter Stordalen investerar i ett nytt hotell på Helsinkis AirPort med skybar och påkostad skrytbygge.

Försöker förstå varför det finns hotell på flygplatser. Aldrig hört talas om att man tar in på hotell på en flygplats. Det känns oglamoröst att flyga till ett land och inte lägga sin företagsmöten på något ställe synonymt med landet eller staden - inte flygplatsen. Så jag utesluter även konferens kunder.

Har du sovit över på en flygplats hotell?
Vem har in på hotell på en flygplats?
Alla som har ankomster/avgångar på obekvämatider.Är du efterbliven påriktigt?
Citera
2024-03-10, 11:28
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Även jag har bott där ett par gånger, i sviten i slutet av korridoren på översta våningen. Nära restaurangen och med utsikt över flygplatsen. Helt ok fast inget lyxhotell direkt. Enkelt, prisvärt och funktionellt. Två badrum, ett sovrum och en liten salong. Restaurangen är väl så där, men duger.

Smidigt när man ska ta ett tidigt plan från Arlanda och vill kunna sova någon timme längre på morgonen.

Bor också ofta på ett hotell på terminalen på en internationell flygplats i USA, när jag varit ute och rest. Skönt att checka in direkt på ett hotell på terminalen, duscha, gå ner och äta i restaurangen och ta några drinkar och sen sova istället för att sätta sig i bilen och köra ett par timmar efter att man flugit i 16 timmar.

Nej, något lyxhotell är det ju inte riktigt tal om. Business class skulle jag säga.
Jag hade som sagt inte planerat att stanna så länge, så jag bokade rum dag för dag. Vilket innebar en viss rotation. Kanske inte så praktiskt, men omväxlande va det. Håller med om att restaurangen inte va på topp. Jag åt där första dagen, efter det så gick jag till diverse restauranger på Sky City.
Sneglade faktiskt över på SAS-hotellet som ligger bredvid för jag misstänkte att deras frukost eventuellt skulle vara bättre. Men det blev inget av med den utflykten.
Däremot så bodde jag, en annan gång, några nätter på Comfort, som ligger en bit längre bort.
Kanske snäppet sunkigare, men helt ok.

En iakttagelse jag skulle vilka dela med mig av från denna tid va att Jupiter och dess fyra månar finns representerade i området runt Clarion, som en del av Sweden Solar System. Ett fantastiskt initiativ som erbjuder ett spännande perspektiv på vårat solsystem. Kan verkligen rekommendera att avsätta en extra timme för ett besök där.
__________________
Senast redigerad av EgonKarman 2024-03-10 kl. 11:29. Anledning: Stavfel
Citera
2024-03-10, 12:40
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Nej, något lyxhotell är det ju inte riktigt tal om. Business class skulle jag säga.
Jag hade som sagt inte planerat att stanna så länge, så jag bokade rum dag för dag. Vilket innebar en viss rotation. Kanske inte så praktiskt, men omväxlande va det. Håller med om att restaurangen inte va på topp. Jag åt där första dagen, efter det så gick jag till diverse restauranger på Sky City.
Sneglade faktiskt över på SAS-hotellet som ligger bredvid för jag misstänkte att deras frukost eventuellt skulle vara bättre. Men det blev inget av med den utflykten.
Däremot så bodde jag, en annan gång, några nätter på Comfort, som ligger en bit längre bort.
Kanske snäppet sunkigare, men helt ok.

En iakttagelse jag skulle vilka dela med mig av från denna tid va att Jupiter och dess fyra månar finns representerade i området runt Clarion, som en del av Sweden Solar System. Ett fantastiskt initiativ som erbjuder ett spännande perspektiv på vårat solsystem. Kan verkligen rekommendera att avsätta en extra timme för ett besök där.

He he, vilken skön lirare du verkar vara som spenderar en vecka semestrande på en flygplats.

Jag var inte där på sommaren så jag såg inte riktigt poolen men de verkar ju ha en rätt schyst pool och man borde ju se flygplan starta och landa där också.

Så det kanske är ett helt ok men väldigt udda semestermål alltså. Kanske hänger det även flygvärdinnor där i poolen i små bikinis.
Citera
2024-03-10, 13:37
  #139
Medlem
Haha, ja, eller velig
Jag missade faktiskt poolen helt och hållet. Kanske främst för att jag inte hade badbyxorna med mig, men dels också för att jag va ganska upptagen med att fundera ut vart jag skulle ta vägen.
Citera
2024-03-10, 17:05
  #140
Medlem
Jag har inte läst hela tråden, men behöver inte flygpersonal också en plats att sova på mellan visa pass?

Själv tillhör jag gruppen som haft flighter på obekväm tid och konferens på Arlanda.
Citera
2024-03-12, 17:51
  #141
Medlem
Vi ska flyga till långbortistan i sommar och sparade in ca 15K på flygbiljetten genom att välja att ha en 20 timmars layover i Doha på väg ner samt 14 timmar på väg hem.

Eftersom de här timmarna är över natten till nästa dag så kändes det som ett alldeles utmärkt tillfälle att ta in på ett av flygplatshotellen istället för att slagga ute i terminalen då vi reser med två barn i lågstadieåldern.

Ett par timmars sömn, hotellfrukost och sen kliva rakt in i terminalen i god tid för nästa flyg för det facila priset av knappt 2K totalt för både ut- och hemresan....ja tack!
Citera
2024-03-13, 15:13
  #142
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Vi ska flyga till långbortistan i sommar och sparade in ca 15K på flygbiljetten genom att välja att ha en 20 timmars layover i Doha på väg ner samt 14 timmar på väg hem.

Eftersom de här timmarna är över natten till nästa dag så kändes det som ett alldeles utmärkt tillfälle att ta in på ett av flygplatshotellen istället för att slagga ute i terminalen då vi reser med två barn i lågstadieåldern.

Ett par timmars sömn, hotellfrukost och sen kliva rakt in i terminalen i god tid för nästa flyg för det facila priset av knappt 2K totalt för både ut- och hemresan....ja tack!

Känns som att detta är ett bra sätt att bekämpa jetlag också? Nu har jag själv ingen långresa inplanerad för tillfället men lätt att jag skulle kunna ta en övernattning på vägen till exempelvis Thailand eller Australien.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3553005

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback