Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-31, 14:11
  #1
Medlem
Denoms avatar
Är det någon som varit i Japan och åkt skidor som kan berätta hur det är i jämförelse med till exempel Alperna?
Citera
2023-09-01, 03:39
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Jag har åkt skidor på Hokkaido och någonstans i Nagano, men har faktiskt glömt vad ställena heter. Det på Hokkaido är iaf känt för två stycken färgglada höghushotell som står typ mitt i backen.

Aldrig varit i Alperna. Men jag skulle jämföra fjällen i Japan med Sälen, Åre eller Björkliden beroende på resortens omfång och backarnas utformning.

Det har blivit poppis bland kineser och australier att åka skidor i Japan, men även folk från Europa och USA hittar hit.

Jag tror du får bättre skidåkning i Europa men att det kan vara en upplevelse med onsen, rådjurskorv och andra kulturella uttryck i Japan.
Citera
2023-09-04, 03:25
  #3
Medlem
Min asikt.

Vad du far i Japan ar gott om sno. Det snoar mycket i Japan, dvs det finns ofta nysno. Sa just kvaliten pa snon ar det nog inte manga som har klagomal pa. Det ar ofta heller inte speciellt kallt. Om du kommer hit fran Sverige sa antar jag att du kommer att aka pa vardagarna ocksa. Da ar det inte speciellt mycket folk i backarna. Fa ar de som aker en vecka i strack.

Vad du inte far ar storlek pa liftsystemet. Jamfort med alperna och kanske tom Are sa ar liftorterna i Japan mycket mindre. De ar ocksa inte lika moderna som i alperna/Sverige, da generellt sett har manga orter inte investerat pengar i infrastrukturen sedan 80-talet. (ta inte detta alltfor bokstavligt).

Sa skulle jag rekommendera att aka fran Sverige till Japan for skidakningens skull? Nej, faktiskt inte. Inte for att den ar dalig, utan bara for att det inte kanns som det ar vart det med tanke pa vad det kommer att kosta och hur langt det ar. Det finns gott om australiensare, och kanske till viss del ocksa nya zeelandare, som aker hit.

Aker jag mycket skidor i Japan? Ja, men for mig ar det inte sa langt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3553006

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback