2023-09-01, 16:58
Medlem
Ducadreams avatar
Kommer ihåg när jag läste om det här fallet. Den där Issa är fullblodig psykopat. Han är riktigt sjuk i huvudet. Hoppas innerligen att han lider en långsam död en dag.

Och bara 16 år?! Det är en spottloska i familjens ansikte(BO:s).
Citera
2023-09-01, 17:47
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Jaja, han är en sandneger, är svagbegåvad och borde få käken krossad mot en trottoar...

Nu till det intressanta och trådens syfte: hur kan polisen ha fått reda på hans identitet m.h.a Flashback? Jag är själv dåligt insatt i teknik och hur polisen kan ha spårat honom, men här är några ideer:
1. Något förövaren skrev i den andra tråden avslöjade honom
2. Bilderna han laddade upp gick att spåra
3. Han hade brottsoffrets mobil som polisen då kunde spåra när han laddade upp bilder till Flashback.
4. Polisen fick hjälp av admins(?)
Har ni några tankar om hur det kan ha gått till?
Citera
2023-09-01, 18:20
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Jaja, han är en sandneger, är svagbegåvad och borde få käken krossad mot en trottoar...

Nu till det intressanta och trådens syfte: hur kan polisen ha fått reda på hans identitet m.h.a Flashback? Jag är själv dåligt insatt i teknik och hur polisen kan ha spårat honom, men här är några ideer:
1. Något förövaren skrev i den andra tråden avslöjade honom
2. Bilderna han laddade upp gick att spåra
3. Han hade brottsoffrets mobil som polisen då kunde spåra när han laddade upp bilder till Flashback.
4. Polisen fick hjälp av admins(?)
Har ni några tankar om hur det kan ha gått till?

Han skrev saker som bara polisen och mördaren kände till. Dom uppladdade bilderna hade väl bara mördaren tillgång till så han avslöjade sig själv duktigt.
Citera
2023-09-01, 18:25
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Han skrev saker som bara polisen och mördaren kände till. Dom uppladdade bilderna hade väl bara mördaren tillgång till så han avslöjade sig själv duktigt.
Jo, men jag tolkar det som att hans identitet avslöjades pga Flashback. Jag menar, även om man inser att en Flashback-användare de facto är mördaren, så betyder det ju inte att dennes identitet per automatik blir avslöjad bara för det.
Citera
2023-09-01, 18:34
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Jo, men jag tolkar det som att hans identitet avslöjades pga Flashback. Jag menar, även om man inser att en Flashback-användare de facto är mördaren, så betyder det ju inte att dennes identitet per automatik blir avslöjad bara för det.

Han åkte dit på grund av sin egen grandiosa övertygelse. Han trodde att han var safe där han var. Han skrev på forumet och avslöjade sig själv, eftersom han inte ens förmådde sig ligga lågt utan istället valde att skryta på internet. Han kanske inte avslöjade sin identitet per se, men lämnade uppenbarligen tillräckligt med spår efter sig för att polisen kunde göra en grundläggande analys med hjälp av libanesisk polis.

Han använde dessutom offrets mobiltelefon. Om man ponerar att han använde den strax innan sin resa kan polisen få fram vart mobilen varit, och när, dvs inom periferin av flygplatsen (eftersom han bekräftat att han inte var i Sverige längre). Vet man tidpunkt kan man få ut en lista av avgångar inom säg 2-5 timmar från när masten senast fått kontakt med telefonen. Därifrån jobbar man sig ner genom kameror och annat. Sedan när han sitter och skriver online på forumet kan man begränsa potentiella länder, givet de destinationer som fanns under en viss dag/vecka när telefonen användes. Om han dessutom är dum att avslöja vilket land det är, är det förstås lättare. Det minns jag inte om han gjorde, men det hade inte nödvändigtvis behövts heller. Har han laddat upp bilder och lämnat avtryck på internet på andra sätt under tiden kan IT-forensiker med lite tur få fram avgörande information vilket inte är särskilt svårt när polisen samverkar med andra myndigheter i andra länder.

Om de har en hum om vart han kan befinna sig, kan man även komma åt mycket information genom att genomföra olika attacker över internet, det enklaste är ju en MITM men även mer avancerade operationer som man baserar på svenska sök- och surfmönster i ett främmande land som Libanon.
Senast redigerad av -DaRude- 2023-09-01 kl. 18:51.
Citera
2023-09-01, 18:43
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Imgur tog bort metadata innan iaf. Har dom slutat med det?

Tog bort? Tjena... De kanske tog bort den informationen i det som exponerades publikt mot användarna men de sparade nog undan den informationen i sina databaser.
Citera
2023-09-01, 18:52
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Han åkte dit på grund av sin egen grandiosa övertygelse. Han trodde att han var safe där han var. Han skrev på forumet och avslöjade sig själv, eftersom han inte ens förmådde sig ligga lågt utan istället valde att skryta på internet. Han kanske inte avslöjade sin identitet per se, men lämnade uppenbarligen tillräckligt med spår efter sig för att polisen kunde göra en grundläggande analys med hjälp av libanesisk polis.

Han använde dessutom offrets mobiltelefon. Om man ponerar att han använde den strax innan sin resa kan polisen få fram vart mobilen varit, och när, dvs inom periferin av flygplatsen (eftersom han bekräftat att han inte var i Sverige längre). Vet man tidpunkt kan man få ut en lista av avgångar inom säg 2-5 timmar från när masten senast fått kontakt med telefonen. Därifrån jobbar man sig ner genom kameror och annat. Sedan när han sitter och skriver online på forumet kan man begränsa potentiella länder, givet de destinationer som fanns under en viss dag/vecka när telefonen användes. Om han dessutom är dum att avslöja vilket land det är, är det förstås lättare. Det minns jag inte om han gjorde, men det hade inte nödvändigtvis behövts heller. Har han laddat upp bilder och lämnat avtryck på internet på andra sätt under tiden kan IT-forensiker med lite tur få fram avgörande information vilket inte är särskilt svårt när polisen samverkar med andra myndigheter i andra länder.

Om de har en hum om vart han kan befinna sig, kan man även komma åt mycket information genom att genomföra olika attacker över internet, det enklaste är ju en MITM men även mer avancerade operationer som man baserar på svenska sök- och surfmönster i ett främmande land som Libanon.

Tack för utförligt inlägg. Antar att det isåfall är det här inlägg som hjälpte polisen - han kom in ett år senare och började prata om sitt företag i Libanon:
Citat:
Ursprungligen postat av Ahdam3310
Inshalla vi skicka han upp till gud iskallt jag och vincent som en fucking blåsfisk vi tejpade den lilla pajasen så fucking hårt ni skulle sett alexanders ansikte den sista tiden han levde inshalla han var inte ens älskad av gud så ful var kuken, jag visste att luffaren skulle dö och vi drog tejpen så hårt vi kunde bara för han var otrogen och den lilla luffaren flashade mig och vincent en tabbe som inte
ens fungerade och han hade en mask på sig på gud jag ville döda han så fort jag såg han med clownmasken så jag sa till vincent ta på dig clownmasken och sen dödar vi han. hatar clowner bara gud vet.

Nu de bud för hans telefon så skynda om ni vill ha hans fattiga lur så jag kan chilla mer dagar på stranden och investera i mitt företag i Libanon, en död luffares
telefon yalla

https://ibb.co/Np4h4VT
Citera
2023-09-01, 18:56
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Han gick väl ut med det själv? Se de inlägg som länkas från detta inlägg:

(FB) 20-årig man rånad och mördad i Ånge (2019-12-11). GM gripen i Libanon (2023-01-16)

Han trodde han var odödlig, haha!
Tack för länk, hade missat det.
Citera
2023-09-01, 19:08
Medlem
peterZiipens avatar
Så här gick gripandet till för den som är intresserad:
Efter ett omfattande utredningsarbete kunde polisen lokalisera mannen i flyktinglägret Bourj el-Barajneh i huvudstaden Beiruts södra förorter. Gripandet skedde den 16 januari och det var en av polisens specialstyrkor som utförde det.

– Vi fick information om var han befann sig från våra agenter inne i lägret. Polisen gillrade en fälla och lockade ut honom från det palestinska flyktinglägret till samhället Naameh. Han gjorde inget motstånd och gav upp direkt, säger en poliskälla.
https://www.expressen.se/nyheter/upp...pen-i-libanon/
Citera
2023-09-01, 19:18
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Så här gick gripandet till för den som är intresserad:
Efter ett omfattande utredningsarbete kunde polisen lokalisera mannen i flyktinglägret Bourj el-Barajneh i huvudstaden Beiruts södra förorter. Gripandet skedde den 16 januari och det var en av polisens specialstyrkor som utförde det.

– Vi fick information om var han befann sig från våra agenter inne i lägret. Polisen gillrade en fälla och lockade ut honom från det palestinska flyktinglägret till samhället Naameh. Han gjorde inget motstånd och gav upp direkt, säger en poliskälla.
https://www.expressen.se/nyheter/upp...pen-i-libanon/

Förmodligen hade de inte lokaliserat honom helt innan, utan man har säkert haft flera tillhåll av intresse under bevakning. Annars hade de ju gripit honom där och då, om de var säkra på att han befann sig där. Såvida det inte råder några särskilda regler i flyktingläger, men det kan jag inte tänka mig. Man hade ju uppenbarligen godkännande från libanesiska myndigheter att genomföra gripandet.
Senast redigerad av -DaRude- 2023-09-01 kl. 19:22.
Citera
2023-09-01, 20:42
Medlem
simson79s avatar
Va det inte någon som hittade en mördad person genom hjälp av användare på Flashback för något år sen ? Har för mig att jag hört ett pod ang detta
Citera
2023-09-01, 20:45
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Det handlar om mer saker än bara detaljer som enbart han och polisen kände till. Det avslöjar inte identiteten på något sätt. Däremot finns det en lång detaljkedja som leder fram till honom.

Nyttjandet av offrets telefon för det första
Självexponering på internet (ingen är anonym på internet)
Man kunde positionera GM i Libanon
Därefter utföra flera vad jag förmodar IT-attacker mot ett utvalt område
Lokalisera flera intressanta knutpunkter för GM
Placera agenter i sagda områden
Agera på agenternas observationer

Även om metadata är raderad så är ingen 100 % anonym på nätet, inte ens på Darknet. Darknet i sig startades och finansierades av amerikanska myndigheter genom Tor, och om de är tillräckligt tillgivna kan de lägga mycket resurser på rätt person för att hitta särskilda måltavlor. Det är inte svårt, det kräver bara tid och pengar och det är det som avgör. Därför är det väldigt låg risk att någon random person drabbas på Darknet, eftersom det kostar mycket pengar att punktmarkera flera människor som rotas mellan olika noder samtidigt.

Men för en efterlyst person, då är det desto mer troligt att man lägger pengar på att försöka hitta personen i fråga, även på Darknet, om man har en hum om vilken ISP och område personen nyttjar. Då lägger man en "svans" mellan noderna. Som exempel, om man hade en hum om var Snowden befann sig, och han nyttjade Tor, skulle man kunna hitta honom. Men det hade kostat miljoner i resurser enbart för det ändamålet, för den personen, men i just det specifika fallet hade det varit värt det för FBI/CIA. Men en vanlig person, nej.

Så på vanliga internet, då är det inte svårt alls för polisens tekniker att hitta misstänkta för brott, i samarbeten med andra länder. Allt hänger på vilka spår de lämnar efter sig och hur oförsiktiga de är.
Senast redigerad av -DaRude- 2023-09-01 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in