Citat:
Att ingen kommer rösta på en viss ideologi är ett ickeargument, vad vore poängen med att argumentera om man anser att det alla redan röstar på är det som ska gälla? Din ideologi lär ju inte heller vinna något inflytande, så vi kanske båda bara ska gå med i det vinnande laget och bli sossar?
Klassisk liberalism ska för övrigt inte nödvändigtvis förstås som synonymt med "liberal demokrati", och för många som frekventerat det här forumet i det förflutna har svaret varit så enkelt att negativ frihet (och därmed rätten till egendom) är överordnad demokratiska val, och att friheten därmed ska garanteras av en s.k. nattväktarstat, som alltså inte kräver demokratisk legitimetet.
Men skulle inte du - med din enorma bildning i den nazistiska idétraditionen - kunna göra lite nytta genom att förklara för dina meningsfränder i tråden varför de inte bör kalla sig liberaler, istället för att rikta dina skitinlägg till mig?
Klassisk liberalism ska för övrigt inte nödvändigtvis förstås som synonymt med "liberal demokrati", och för många som frekventerat det här forumet i det förflutna har svaret varit så enkelt att negativ frihet (och därmed rätten till egendom) är överordnad demokratiska val, och att friheten därmed ska garanteras av en s.k. nattväktarstat, som alltså inte kräver demokratisk legitimetet.
Men skulle inte du - med din enorma bildning i den nazistiska idétraditionen - kunna göra lite nytta genom att förklara för dina meningsfränder i tråden varför de inte bör kalla sig liberaler, istället för att rikta dina skitinlägg till mig?
Fast du kan ju omöjligen förneka att demokratin i den tappning vi har i väst helt vilar på den liberala idétraditionen. Det är liksom ett synnerligen vitalt inslag i det du betecknar ”klassisk liberalism”. Problemet med den liberala demokratin är att väljarna kommer att rösta sig till högre skatter och en stor stat. Så detta är ett dilemma för er liberaler. Ni kan inte få både demokrati och ett lågt skattetryck. För mig och mina meningsfränder är det mycket enklare eftersom vi ratar demokratin till förmån för ett auktoritärt styre. Därmed kan vi också utlova en liten stat och ett lågt skattetryck. Typ 5-10% skattetryck.