Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-07, 05:47
Avstängd
CarlvonRosens avatar
Var baea rak och korrekt utan att blanda in känslor.

Vi har en sådan tjej på jobbet som är lite av en foliehatt, jag tröttnade på att hon lade sig i för ofta och mycket och frågade henne;?
- är du här för att ifrågasätta allt eller utföra ditt jobb och vara en delaktig och korrekt kollega?
- det är ju fika nu?
- men då kan vi ju diskutera hur du lyckats backa in i samma grushög på parkeringen 2 ggr på en vecka så baklyktorna på min servicebil gått sönder?
…. Tyst….
Citera
2023-09-07, 11:26
Medlem
Queenofqueenss avatar
På arbetet får du bara nämna tre saker:
-Vad du heter, så dom kan kalla på dig, (Big no no är att läcka ut en självbiografi om traumatisk uppväxt, separationer, planer för framtiden (keep them for yourself), familjetrassel, släktfejder, allmänt jobbiga saker, hur trött du är osv)
-Allmänna sakerom väder, vind, nyheter, träning, aktiviteter, god mat, resor går att prata om och bara ha allmänt kul
-Arbetsrelaterade saker

Genom att jag hållt det så här med allmänheten kan ingen apa sig mot mig eller göra personattacker, för dom har inget att gå på :P. Mata inte dig själv till hajarna.... du ska tänka att människor är rovdjur inget annat...
Citera
2023-09-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zepar
Kan flyttas till arbetsliv och arbetsmarknad om det passar bättre där.

Hur hanterar ni flashbackare dryga kollegor på arbetet, i mångt och mycket liknar ju arbeten skolan då man inte väljer vilka man ska arbeta med.

Har haft som mål att alltid förhålla mig professionellt till kollegor. Jag är där för att utföra ett jobb, inte skaffa kompisar - om man sedan får kompisar kan det ju vara kul men det är inte huvudmålet. Jag är mig själv på arbetet, på gott och ont.

Har ibland mötts av kollegor som stör sig på mig av olika anledningar. Ibland kan jag tänka mig att man ses som ett hot som en ung driven man, i andra fall att man gör arbetet för bra (den berömda jante-lagen gör sig påmind?), ibland är det så enkelt att kemin/personligheterna inte klaffar, jag är ganska tråkig/seriös på mitt arbete för det mesta. Upplever ofta att kvinnor inte är dryga rätt ut medan män istället kan gå till personangrepp, eller försök till personangrepp.

Nu senast var det en nyanställd kille som skulle göra sig lustig över mitt utseende. Då han anställts för att hantera macho-kultur på arbetet kontrade jag med: "Det är ju faktiskt perfekt att man arbetar med macho-kultur, särskilt när man själv är nedvärderande mot andra eller hur?". Den feta gingern blev helt ställd och stammade fram ett "Håller med." Kommer inte gå till chefen om inte den här jäveln gör om det, men vill inte spendera mer tid än nödvändigt med honom. Endast det som krävs för att genomföra mitt arbete.

Hur ser ni flashbackare på fenomenet? Tecken på en svag ledning eller en del av människans natur att hierarkisera och polarisera mot personer som är olik en själv?

Vissa personer tror att de är mer än andra. Oftast narcissister eller osäkra individer.

Jag hade sagt: Vad har mitt utseende med ditt arbete att göra? Du är anställd på en arbetsplats och här skall du utföra ditt arbete , samt bete dig. Dina privata och orelevanta åsikter är inget arbetsgivaren betalar lön för. Det du säger är inte heller något som tillför mig eller de andra anställda något i vårt arbete. Väx upp och börja arbeta istället. Det är därför du är här.
Citera
2023-09-08, 19:16
Medlem
Eckhart Tolle säger det allra bäst:

”Ta egot för vad det är: en kollektiv dysfunktion, det mänskliga sinnets vansinne. När du tar det för vad det är, förväxlar du det inte längre med någons identitet. När du väl har sett egot för vad det är blir det mycket lättare att förhålla dig neutral till det och inte reagera på det. Du tar det inte personligt längre. Det finns inga klagomål, beskyllningar, anklagelser eller kritiska omdömen. Ingen har fel. Det är egot hos någon, det är allt. Medkänslan infinner sig när du inser att alla lider av samma ’sinnessjukdom’, och att somliga gör det mer än andra.”

Din reaktion frodar deras ego som endast överlever genom att väcka omedvetenhet hos en annan. Medvetenhet och ego kan inte existera samtidigt.
Citera
2023-09-08, 19:38
Medlem
Zepars avatar
Förövrigt har mesen betett sig trevligt efter konfrontationen. Säger han någonting igen så går jag till chefen.
Citera
2023-09-09, 10:28
Medlem
Baka ett par goda äppelpajjer och bjud dina arbetskammrater
Citera
2023-09-10, 01:51
Medlem
Folk verkar ta det som en förolämpning att man bara vill jobba och sen gå hem. Man har som du har nämnt inte valt sina arbetskamrater. Det finns ingenting som säger att man måste skratta och låtsas vara bästa vän med allt o alla. En del arbetskamrater står man bara inte ut med, men dessa ska man försöka undvika så mycket det går. Var trevlig & Professionell, jobba hårt & håll privatlivet för dig själv. Sen kan arbetskamraterna göra & säga vad fan dem vill.
Senast redigerad av JeffDahmer 2023-09-10 kl. 01:54.
Citera
2023-09-17, 02:14
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
...

Har ibland mötts av kollegor som stör sig på mig av olika anledningar. Ibland kan jag tänka mig att man ses som ett hot som en ung driven man, i andra fall att man gör arbetet för bra (den berömda jante-lagen gör sig påmind?), ibland är det så enkelt att kemin/personligheterna inte klaffar, jag är ganska tråkig/seriös på mitt arbete för det mesta. Upplever ofta att kvinnor inte är dryga rätt ut medan män istället kan gå till personangrepp, eller försök till personangrepp.

Nu senast var det en nyanställd kille som skulle göra sig lustig över mitt utseende. Då han anställts för att hantera macho-kultur på arbetet kontrade jag med: "Det är ju faktiskt perfekt att man arbetar med macho-kultur, särskilt när man själv är nedvärderande mot andra eller hur?". Den feta gingern blev helt ställd och stammade fram ett "Håller med." Kommer inte gå till chefen om inte den här jäveln gör om det, men vill inte spendera mer tid än nödvändigt med honom. Endast det som krävs för att genomföra mitt arbete.

Hur ser ni flashbackare på fenomenet? Tecken på en svag ledning eller en del av människans natur att hierarkisera och polarisera mot personer som är olik en själv?
Du svarade snabbt och fick respekt av den här nyanställde personen. Bra jobbat. Bra hanterat av dig tycker jag.

En del som arbetar gör det minsta som behövs. Enligt standardern och bryr sig inte mer, en del skojar runt, en till skara pratar bort arbetet och en del igen är helt inne och jobbar hårt och kanske även går vidare i stegen som finns på arbetsplatsen över arbetsuppgifter och positioner.

Jag tror det är lite inbyggt i oss människor att vara naiva och korkade ibland. Att se olikheter och tycka att andra är konstiga och sedan vara i en grupp eller försöka komma in i gruppen.

Synd bara att om man inte tillhör skaran av hjärntvättade gruppmänniskor som står kvar förvånade över varför man inte tycker samma som de. "Men du måste du ju tycka samma som oss?" Nej, jag tycker som jag tycker och fattar inte hur ni inte kan förstå att de finns fler än ett sätt att se på saken.
Citera
2023-09-17, 02:25
Avstängd
Citat:
Kan flyttas till arbetsliv och arbetsmarknad om det passar bättre där.

Hur hanterar ni flashbackare dryga kollegor på arbetet, i mångt och mycket liknar ju arbeten skolan då man inte väljer vilka man ska arbeta med.

Har haft som mål att alltid förhålla mig professionellt till kollegor. Jag är där för att utföra ett jobb, inte skaffa kompisar - om man sedan får kompisar kan det ju vara kul men det är inte huvudmålet. Jag är mig själv på arbetet, på gott och ont.

"ung driven man"

Hur skulle det vara ett problem? Bara du gör ditt jobb och inte mer. Får du väl vara hur ung du vill.
Citera
2023-09-17, 18:58
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Du svarade snabbt och fick respekt av den här nyanställde personen. Bra jobbat. Bra hanterat av dig tycker jag.

En del som arbetar gör det minsta som behövs. Enligt standardern och bryr sig inte mer, en del skojar runt, en till skara pratar bort arbetet och en del igen är helt inne och jobbar hårt och kanske även går vidare i stegen som finns på arbetsplatsen över arbetsuppgifter och positioner.

Jag tror det är lite inbyggt i oss människor att vara naiva och korkade ibland. Att se olikheter och tycka att andra är konstiga och sedan vara i en grupp eller försöka komma in i gruppen.

Synd bara att om man inte tillhör skaran av hjärntvättade gruppmänniskor som står kvar förvånade över varför man inte tycker samma som de. "Men du måste du ju tycka samma som oss?" Nej, jag tycker som jag tycker och fattar inte hur ni inte kan förstå att de finns fler än ett sätt att se på saken.

Tackar. Hade det varit för några år sedan hade jag ignorerat fenomenet helt, nu sätter jag tydligare gränser mot min omgivning. Arbetsplatser påminner mycket om skolan och alla människor går in i olika roller, däremot bör man kunna förvänta sig att vuxna människor bemöter varandra med en grundläggande respekt - jag är inte omänsklig. Jag snackar också skit om kollegor och stör mig på andra människor, jag gör det dock i andra forum och riktar det inte mot personerna för att jag inte vill såra de. Tror det är en mänsklig aspekt att se flisan i andras ögon istället för balken i det egna.

Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
"ung driven man"

Hur skulle det vara ett problem? Bara du gör ditt jobb och inte mer. Får du väl vara hur ung du vill.

Märk väl, gör ditt jobb och inte mer.

I Sverige premieras inte flit, trots vårt lutherska arv. Man kan säga mycket om USA men en fördel som de har över oss är att företagande och driv, ofta premieras i en meritokrati som det landet hävdar sig vara. Sverige är snarare landet av konformister och en grupptänkande skock får. Läskigt eftersom det betyder att demokratin/värderingar bara en schimär som upprätthålls för att en majoritet just nu håller med om dessa värderingar.

Ah ja, får väl fila upp mina bokbåls-skillz.
Citera
2024-11-10, 22:52
Medlem
lundaelevs avatar
Som jag skrivit om i mina skapade trådar har jag haft liknande problem.

Först tärde det på ens psykisk välbefinnande men det ändrades ganska fort man ändrade sin inställning. Jag blev mer känslokall på jobb, var precis så trevlig som krävdes under arbetstid utan att man skulle hamna på chefens radie och utanför jobb så pratade vi inte alls. Tillslut gjorde jag det töntiga och gick till min chef och sa till. Jag är nu sjölv kvar, jag ”vann”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in