2023-09-06, 22:06
Medlem
Hej,

Använder i dagsläget en vanlig 4k skärm till min Mac mini & PS5 som börjar gå mot sina sista dagar. Tänkte denna gången köpa en Ultrawide skärm som är curved för att underlätta arbetet på min Mac men som samtidigt kan ta vara på PS5ans fulla funktioner.

Söker därför efter något med följande krav:
- Bra upplösning, minst 3440x1440
- Stöd för 120 hz. Notera att PS5an endast har som stöd för detta via HDMI vilket förutsätter att min skärm också ska ha i sådana fall.
- Helst låg responstid.

Jag vet att PS5an ej har stöd för att använda en ultrawide skräms fulla bredd och således kommer att ha blackbars. Är dock ute efter att få 120hz. Har kollat in denna skärmen. Ser ni några begränsningar som denna kan ha för att inte klara av att fungera som både spel- & arbetsskärm? Hur fungerar det med att lyckas få 120 hz på en skärm med HDMI 2.0 som denna? Hur vet man om skärmen klarar 120hz via HDMI och inte bara via DisplayPort? https://www.pricerunner.se/pl/25-320...G34WQCA-priser

Tar gärna emot tips på skärmar om ni har några. Helst med ett pris på max 4000kr.
Citera
2023-09-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchsensitive
Hej,

Använder i dagsläget en vanlig 4k skärm till min Mac mini & PS5 som börjar gå mot sina sista dagar. Tänkte denna gången köpa en Ultrawide skärm som är curved för att underlätta arbetet på min Mac men som samtidigt kan ta vara på PS5ans fulla funktioner.

- Stöd för 120 hz. Notera att PS5an endast har som stöd för detta via HDMI vilket förutsätter att min skärm också ska ha i sådana fall.
- Helst låg responstid.

Jag vet att PS5an ej har stöd för att använda en ultrawide skräms fulla bredd och således kommer att ha blackbars. Är dock ute efter att få 120hz. Har kollat in denna skärmen. Ser ni några begränsningar som denna kan ha för att inte klara av att fungera som både spel- & arbetsskärm? Hur fungerar det med att lyckas få 120 hz på en skärm med HDMI 2.0 som denna? Hur vet man om skärmen klarar 120hz via HDMI och inte bara via DisplayPort? https://www.pricerunner.se/pl/25-320...G34WQCA-priser

Tar gärna emot tips på skärmar om ni har några. Helst med ett pris på max 4000kr.

Hittade ingen till det priset, tveksamt om den skärmen du tittar på klarar det. HDMI 2.0 4K max 60hz.
Du behöver HDMI 2.1 vilket ps5an har för att få fullt stöd på 120hz. Viktigt att du kör 2.1 kabel också.
Citera
2023-09-06, 23:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchsensitive
Hej,

- Helst låg responstid.

4000 kr låter billigt. Jag köpte nyss en 49 tums ultrawide. Gick på 12 papp. Det är främst en arbetsskärm, men går även att spela på. Typ en sån här (vet ej exakt beteckningen, men det är en Samsung): https://www.samsung.com/us/computing...c49j890dknxza/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in