• 1
  • 2
2023-11-28, 09:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrting2
Jag r 68 r och fick ADHD diagnosen 2016. Nu prvar jag medicin och har prvat Metylfenidat. Knde ingen skillnad ht. Prvar nu Elvanse 20 mg. kade till 30 men d blev jag deppad. S nu r jag tillbaka p 20 mg. Nu tycker jag inte den r s bra som jag hoppats. De strsta ADHD problemen jag har r rastlshet, dligt minne och dlig koncentration. Har ocks lite tics; nynnar och har rrelser med axlarna.
r hr ngon som prvat ngot som hjlper fr denna "inre oro" som r dr hela tiden?
Tror att du mdde dligt av fr lg dos. 20 mg? r ett barn/ gravt underviktig? Prova 40 istllet fr 20.
Citera
2023-12-19, 01:39
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrting2
r hr ngon som prvat ngot som hjlper fr denna "inre oro" som r dr hela tiden?

Det finns ett kosttillskott som heter NAC (n-acetyl cyestine). Det pverkar ofta folk psykiskt genom att ta bort inre oro, men ofta i utbyte mot att personen upplever knslor mindre, dvs knslolivet blir flackare. Annars kanske regelbunden styrka och cykeltrning p gymmet rder bot p den inre oron. NAC r frn brjan en medicin som avgiftar kroppen frn skadliga mnen frn verdoser, samt den stdjer levern och njurarnas avgiftningsprocess.

Nr jag testade metylfenidat (Concerta) upplevde jag en ptaglig skillnad genom att jag blev avsevrt lugn bde inne i skallen och i kroppen. Jag mdde extremt bra och hade inte p ngot vis ngest eller ngra dliga knslor. Efter ett tag mattades frsts effekten av som den ofta gra.

Jag undrar ju om det var noradrenalin eller annan signalsubstans i kroppen som stabiliserades? Eller om det var pannloben som aktiverades bttre? Fr nr den delen aktiveras blir vi bttre p uppmrksamhet och koncentration.

Jag mrkte som tur var inga som helst negativa psykologiska biverkningar av metylfenidat. Frutom fysiska som att pulsen kade ngot och ven blodtrycket. Jag gick ner mnga kg i vikt, vilket mnga gr dels pga att hungerknslan avtar men ocks att kroppens mnesomsttning kar ngot.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-19 kl. 01:45.
Citera
2023-12-22, 12:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Puls och blodtryck pltsligt brja dra ivg nu efter ca 3 mnader med elvanse. Framfrallt puls ofta ver 100. Knns inget vidare. Kanske r ohllbart med 70+30. Blodtryck grns till hypertoni. Verkar ju funka om man tar Metropolol har freslagit det till lkaren men kanske ser mrkt ut den fortsatta medicineringen.
Citera
2024-09-01, 14:21
Medlem
Tja! Kom 2 r fr sent till mnet, men har ba ngra saker och frgor.
Jag har haft adhd (diagnoserad) sedan 2016, men har ej kunna ta CS d jag haft ett hjrtproblem. Blev nyligen opererad (1r sen). Har nu tagit Intuniv som adhd medicin under 1 r d jag ej har ftt ta Cs, den har ndrat min stubin men inget mer.
Nu har jag ftt min frsta CS medicin. Medikinet 10mg (metylfenidat). Har tagit den i ngra dagar nu men inte knt ett skit. Lr vl f hjt dosen senare. Men jag undrar om elvanse r bttre?
Det jag vill stadkomma med cs r att jag kan f ett fokus i gymnasiet d jag har hga ml. Medikinet knns ba som n sockerpiller just nu.

Finns det ngotstt att f testa elvanse fortare? T.ex. ljuga om biverkningar etc.
Detta d jag hrt mycket bra om elvanse och ritalin. Hrde ocks att medikinet var skit (fre ja fick medikinet sjlv) och det stmde ju
Citera
2024-11-12, 22:18
Medlem
Pillimariskans avatar
Hej!!!
Provat det mesta inom ADHD medicin, men inget hjlper varken hgre dosering eller ntt?
Nn mer som knner samma knner mig hjlpls helt rligt 😢🤦🏽‍♀️
Citera
2024-11-13, 15:12
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillimariskan
Hej!!!
Provat det mesta inom ADHD medicin, men inget hjlper varken hgre dosering eller ntt?
Nn mer som knner samma knner mig hjlpls helt rligt 😢🤦🏽‍♀️

Maxdos Elvanse eller Attentin ocks?
Citera
2024-11-14, 14:06
Medlem
Har ett problem gllande elvanse.

P lg dos s sover jag bara , krver hg dos med pfyllning runt lunch. Men fr istllet problem med smnen.

Har ngon tips p bra medicin till kvllen? Mirtazapin har jag tidigare haft utan elvanse. Den fungerar bra fr mig men vet den grna hjer blodtrycket ocks
Citera
2024-11-14, 16:18
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samarbetarinte
Har ett problem gllande elvanse.

P lg dos s sover jag bara , krver hg dos med pfyllning runt lunch. Men fr istllet problem med smnen.

Har ngon tips p bra medicin till kvllen? Mirtazapin har jag tidigare haft utan elvanse. Den fungerar bra fr mig men vet den grna hjer blodtrycket ocks

Mirtazapin r mer frknippat med att snka blodtrycket. Det r vid hgre doser ver 30 mg som den rent teoretiskt skulle kunna hja blodtrycket. Ta 15 mg och sov gott
Citera
2024-12-30, 01:28
Medlem
Pillimariskans avatar
Finns det fler som mig?

Testat alla mediciner nu h inget fungerar, tog upp det p senaste mtet och fick dom svar att det r s fr vissa🤦🏽‍♀️
Knner mig lite hoppls hr😤
Citera
2024-12-30, 20:38
Medlem
Folketstempels avatar
Ltt att bli missbrukare av dem. Ta inte fler n lkaren freskriver, ett tips frn coachen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in