2024-02-09, 05:01
Avstängd
Det blev poppis på 00/10-talet att bli ”brat” dvs man spelade överklass även om man inte var det. Speciellt killar. Håller med om att det är gay. Det är osäkra personer som snappar upp terminologin som används i de kretsar de söker sig till och de härmar helt enkelt varandra. De har ofta ett stelt socialt sätt att prata på också. Jag uppfattar det inte som vänligt, utan bara osäkert beteende över att inte passa in och kanske bli tagen för sosse (hemska tanke!)

Tänk på att många i Stockholm är inflyttade också från alla möjliga orter. De inser snabbt att deras breda lantisdialekt låter väldigt fånig här i Eken. Man sticker verkligen ut och passar inte in, så bäst gör man i att träna bort sin ”dumma dialekt”. Är man från södra Sverige innebär det ofta att man inte kan uttala rullande R på måfå, alltså uttalar de R på sättet man gör på engelska. Det låter alltid väldigt mycket mer snobbigt. Tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av M275
Jag bor i Stockholm och har bott i Stockholm hela mitt liv. Jag har märkt att just Stockholmare (bara medelklass och överklass) pratar riktigt "gay"
Det är svårt att beskriva hur Stockholmare pratar men vi alla vet hur dom pratar. Nu vill jag veta varför vill man prata som en bög? Det är inte bara kvinnorna som pratar så, männen också. Varför gör man det? Får man någon typ av status av det? Hör man inte själv som schtek Stockholmare hur efterbliven man låter när man pratar så där? Vart kommer det där snacket ifrån? Stockholmare pratar som sagofigurer i något tv barnprogram för barn. Varför är det typ bara folk från dom rikare kommunerna som pratar så? Varför bygger arbetarklassen meningar och ord så som alla andra på jordklotet gör. Inte som medel/överklass.
Varför?
Citera
2024-02-09, 05:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Jag har märkt detta under många år nu. Jag tror det är pga för mkt östrogen. Äter man dåligt, tränar man dåligt och dessutom konsumerar sojprodukter i för hög omfattning så blir det så. Vill tillägga att jag inte upplevt att det enbart är medel och överklass utan mer innerstaden i vissa delar där det är så. Tex finns det ställen på söder där folk inte talar så och även på östermalm där folk inte talar så men vissa delar rätt nära där folk gör det. Jag tror det har att göra med att dessa män är feminiserade pga ovanstående faktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Även jag har noterat detta. Gäller alla samhällsklasser, inklusive arbetarklass faktiskt. Äldre knegare talar "södertugg" och uppför sig som folk, medan de som är ungefär under 60 år i påfallande många fall talar feminint, är väldigt PK och uppför sig som förvuxna barn.

Vad fan hände? Något i vattnet, eller att Stockholm pö om pö har förvandlats till en woke-stad från helvetet? Eller bådadera?

Helt klart är många män feminiserade. Jag tror personligen att kvinnors destruktiva p-pilleranvändande (kanske främst också i storstäder?) förstör många mäns hormonsystem och gör dem mer feminina. Östrogenet helt enkelt.

Sedan är det vetenskapligt bevisat att kvinnor som använder p-piller föredrar och väljer mindre maskulina män!

De förstör miljön också också sabbar biologin bland organismer i vattendragen. Fattar inte hur man kan vara så självisk. Men de p-pilleranvändande kvinnorna är väl bara glada åt att männen är mer fjolliga, det är vad studier säger om ämnet i alla fall!

Det kallas att vara metrosexuell. En bögig stil som nästan bara ses i Stockholm.
Senast redigerad av Roxic 2024-02-09 kl. 05:10.
Citera
2024-02-09, 18:58
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Och tror du att jag bryr mig?
En tysk vagn, ett tyskt märke som Hitler älskade. V12a är det med 500 hästar. Hatar Stockholmare som dig typ. Fattar inte hur man kan vilja vara så där gay. Det märks det var längesen Sverige hade krig. Kanske därför många män är som dig.
"Gamla" turkslädet har mycket mer modern teknik som Volvo ALDRIG kommer ha. Om du vill så kan vi tjafsa i någon biltråd. Du vet att jag kommer slakta alla dina kränkningar och alla dina känslomässiga argument.
Har du verkligen inte märkt vilka gay-vibbar det står kring primadonnan Hitler? Låtit lura dig av skenäktenskapet med Eva Braun?
Citera
2024-02-10, 07:32
Kommer inte medel och överklassen från typ Ockelbo i Stockholm?

De tvättar bort sin dumma dialekt och umgås med nöjesfolk och nöjesfolk är gay och så är det ett lätt sätt att signalera att man har anpassat sig till norm.

Stockholmska såsom det talades när Hornstull var full av lumpbodar med serietidningar och när det nerlagda fängelset fortfande var en lekplats är för alltid försvunnet.

Det var ölgubbar och kärringar som talade mitt modermål på ett sätt så jag förstod faktiskt ingenting de sa. De tyckte såklart jag var en lustig liten saffransjeppe.
Citera
Igår, 18:50
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Och östermalmare och deras "i" låter så fucking gay. Inte ens de flesta Stockholmare säger östermalms "i" det är bara Östermalmare, Djursholmare, Danderydsfemininpojkar och Täbypojkar som utalar "i" så där. Det är iet låter skit gay.

Är det nån som har lite vzzbvzztar till mitt glas? Två heterosexuella stockholmare som alltid har pratat extra gay är Notch och hans rödhåriga skäggiga kompis som startade Mojang. Man hör "i":en precis lika mycket när de pratar engelska.

För Opeth-fans, är det bara jag som tycker att Mikael Åkerfeldt började prata väldigt gay helt plötsligt kring Watershed och Heritage? Typ samtidigt som han gick ned i vikt. Tänker både på "i" och ett fett läspigt "s" som jag också associerar med vissa typer av stockholmska. Om man lyssnar på Deliverance/Damnation-dokumentären pratar han inte gay alls. Vad hände?

Tycker dock inte att de flesta Stockholmare pratar gay. Kenta lät ju cool t ex.
Senast redigerad av BavarianBeetle Igår kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in