2023-09-13, 11:44
Medlem
Är jätte intresserad av att höra andras åsikter kring barn i kriminalitet och varför barn idag strävar efter att bli sedd som en gangster. Vad tror ni är orsaken till att barn så unga som 14-15 väljer att bli kontraktsmördare och vad dem vill åstadkomma. Är gangster rap verkligen en så stor anledning till varför det ser ut som det gör idag?
Citera
2023-09-13, 11:48
Medlem
tjallepuhs avatar
Status och respekt inför likasinnade och då kan allt grövre kriminalitet ibland vara verktyget till att åstadkomma det.
Citera
2023-09-13, 11:54
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.worldwide
Är jätte intresserad av att höra andras åsikter kring barn i kriminalitet och varför barn idag strävar efter att bli sedd som en gangster. Vad tror ni är orsaken till att barn så unga som 14-15 väljer att bli kontraktsmördare och vad dem vill åstadkomma. Är gangster rap verkligen en så stor anledning till varför det ser ut som det gör idag?

Det förefaller manligare och kan vara bättre betalt än tjugo år i skolbänken. För många är föräldrarnas ekonomiska situation prekär och man känner inte att man kan vänta tio år till av tristess i plugget innan man kan fixa bättre hemförhållanden åt dem.
Citera
2023-09-13, 12:10
Medlem
SnutteFia03s avatar
De ser sina äldre släktingar eller andra i kvarteret driva runt i området med dyra bilar, smycken och cash. Gangsterrapen spelar också en rätt stor roll. De får en glorifieard bild av det hela.

Finns en dokumentärserie på svt om detta där man frågade ungdomarna dessa frågor och fick den typen av svar, bland annat. Minns inte vad dokumentären hette i skrivande stund dock.
Citera
2023-09-13, 12:14
Medlem
Kan ju handla om att man vill känna en tillhörighet. Kanske barn som helt enkelt lider av en skadlig ensamhet och av den anledningen " tar vad dom får ". Och det som sker när det blir såhär är att man gärna söker sig till fel umgänge. Därav det är dem oerhört lätta mål för de kriminella i rekryteringshänseende.

Sedan är man ofta i den åldern inte speciellt säker i sig själv vilket även det bidrar till att dem fastnar i dessa kretsar.
Senast redigerad av volvo230 2023-09-13 kl. 12:17.
Citera
2023-09-13, 12:20
Medlem
Haajibs avatar
Varför jobba och betala skatt när man lyssna på neger-rapp och råna barn och gamla tanter på pengar?
Citera
2023-09-13, 12:48
Avstängd
"Under uppväxten såg Faysa Idle sig som ett av gatubarnen. Hon kände till deras källarförråd med stöldgods och narkotika, precis som hon kände till Bilals väskor med pengar och vapen. Hennes framtidsdröm var att bli tungt kriminell.

- Jag ville ha pengarna och lyxen som jag trodde kom med det livet. När man var liten såg man inte skuggan bakom, man såg bara det glamorösa och makten som de hade. De kunde gå in i vilken lägenhet som helst och stressa vem de ville. Hur skulle man kunna säga nej till det?

Den kriminella identiteten var en stor del av hennes självbild.

- Jag tyckte det var skitcoolt när jag hade lyckats få till ett inbrott. För mig var det meriter som jag ville uppnå. Jag sov gott om nätterna. I skolan gick jag med huvudet högt, jag kände att jag hade gjort något kattigt."

https://www.dn.se/sverige/faysa-idle...a-kyrkogarden/
Citera
2023-09-13, 13:30
Medlem
knark-kungens avatar
Pengar, respekt och feta guzzar. Vad mer kan en tonåring önska?
Citera
2023-09-19, 10:52
Medlem
Pengar är alltid och kommer alltid att vara grundorsaken till droghandeln
Tror inte att barnen har något val. När de väl hamnar i det så är det kört
Kanske är det häftigt i början. Men sen förstår de nog att de ha blivit lurade
Det märks genom att många söker hjälp med att lämna gängen

Gängvåldet är symptomen. Knarkandet är själva sjukdomen
De som köper försörjer galenskaperna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera