2023-09-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Damm är inget problem. Människan har utvecklats i miljoner år att hantera damm. Det är mindre partiklar än vanligt damm som ställer till problem för lungorna. Damm är helt ofarligt.

Det finns tom en del som tyder på att damm är nyttigt.

Barn som växer upp skitigt har mindre allergier och problem med luftvägarna som astma.

Det bästa för barn luftmässigt är att växa upp på lantbruk med djur och regelbundet utsättas för hö, damm, djurpäls, bajs och liknande. Lite skit rensar magen och lungorna.

Jo, men det är ju heller inte för inte att det finns något som kallas för ”bondelunga”.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Farmer%27s_lung

Men som tur är har jag ingen bondgård hemma, men tyvärr en hamster. Jävla ungar…
Citera
2023-09-14, 22:06
Medlem
Korv-Bajss avatar
"Bostad, hem och trädgård"
"Vi måste prata om damm"

Jag trodde det här handlade om trädgårdsdammar.

Låter som om du behöver lyssna lite på Annes Wold (läkare och professor i klinisk bakteriologi).

https://sverigesradio.se/avsnitt/agn...med-dammrattor
https://www.mabra.com/halsa/agnes-wo...-stada/6485571
https://viivilla.se/husliv/lasarfrag...s-wold-svarar/
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-09-14 kl. 22:23.
Citera
2023-09-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Det var inte meningen att förolämpa dig, förlåt för min ovetskap.

Hur vanligt är det med kvartsdamm i en bostad?
Är det mest vid renovering och rivning det blir ett problem?

Sprids det lika lätt som asbest i luften?
Jag har betong i källaren och det är några kakelplattor som är spruckna i tvättstugan och på badrummet..

Det var också en man nede i källaren förra vintern (en grovkällare) och borrade i väggarna, han installerade ett ventilationssystem.

Kul med ännu en grej att noja över…
No hard feelings.

Varken asbest eller kvarts är speciellt farligt om man inte börjar peta i det.
Borrar man i sånt som innehåller asbest eller kvarts så sprids damm.
Vid rivning/renovering kan det absolut bli kvartsdamm.
Precis som med asbest så finns det rätt sätt och fel sätt.
Även om kaklet i sig kanske kan innehålla kvarts så är det främst fix och fog som innehåller det.
Citera
2023-09-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
No hard feelings.

Varken asbest eller kvarts är speciellt farligt om man inte börjar peta i det.
Borrar man i sånt som innehåller asbest eller kvarts så sprids damm.
Vid rivning/renovering kan det absolut bli kvartsdamm.
Precis som med asbest så finns det rätt sätt och fel sätt.
Även om kaklet i sig kanske kan innehålla kvarts så är det främst fix och fog som innehåller det.

Tack för svaret. Det var väldigt nyttigt.

Är fix det som sitter bakom kakelplattorna och fog det som sitter mellan kakelplattorna?
Om du förstår hur jag menar..

Kan man skicka in materialprover till lab som analyserar om det är kvarts i materialet?

Blir lite orolig med tanke på han som borrade nede i källaren.
Jag (eller barnen) var inte där när han borrade men vi har en massa prylar där nede.
Borde inte hantverkare analysera materialet innan dom börjar borra?

Det hade ju blivit ett helvete om en hantverkare hade kommit hem till dig och borrat eller sågat i en eternitplatta och bara sopat lite efter sig.

Varför flyger kvarts-problemet under radarn?

Är kvarts förbjudet?
Asbest blev väl förbjudet runt 1985 eller något sådant.
Citera
2023-09-14, 22:35
Medlem
Citat:
Du har helt rätt, men jag vill hellre dö senare. (Och framförallt mina barn)

Men måste erkänna att det är jobbigt att noja över allt.
Man glömmer att leva..

Well det är iaf ett sundhetstecken att du är medveten om det. Det är ju förnekarna som är hopplöst förlorade som aldrig kan ändra på sig. Och du har rätt, man glömmer att leva till slut. Vissa är supernoga med allt, och sedan dör de i en meningslös trafikolycka eller halka och slå ihjäl sig. Det finns liksom dödsfällor lite överallt.
Citera
2023-09-14, 22:54
Medlem
Karmans avatar
TS, köp en luftkvalitetsmätare som mäter mikropartiklar i luften. Finns även de som mäter andra substanser som kan tänkas fara omkring i luften hemma, tror jag. När du gjort den analysen, får du köpa lämplig luftrenare och en dammsugare med bra filter som du använder ofta. Då har du kommit en bit på väg.

Kollade nyss min luft med ficklampa i mörkret och ja, jag så en hel del dammpartiklar som seglade runt i lugnt tempo. Nästan vackert på något sätt...
Senast redigerad av Karman 2023-09-14 kl. 22:57.
Citera
2023-09-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
TS, köp en luftkvalitetsmätare som mäter mikropartiklar i luften. Finns även de som mäter andra substanser som kan tänkas fara omkring i luften hemma, tror jag. När du gjort den analysen, får du köpa lämplig luftrenare och en dammsugare med bra filter som du använder ofta. Då har du kommit en bit på väg.

Kollade nyss min luft med ficklampa i mörkret och ja, jag så en hel del dammpartiklar som seglade runt i lugnt tempo. Nästan vackert på något sätt...

Tusen tack för att du tog dig tid att göra ficklamps-testet.
Skönt att höra att det inte bara är hemma hos mig som det dansar damm i luften. (Hela tiden, utan paus)

Har du ett exempel på vilken typ av luftkvalitetsmätare som du menar och vilken teknik som den använder?

Min luftrenare från Philips har en sensor som dom kallar för ”Aera Sense”.
Den visar PM2,5 och IAI (Indoor Allergen Index) med hjälp av infrarött ljus.

Men jag vet inte om den kan känna av mögelsporer, vanligt damm och formaldehyd.
Citera
2023-09-15, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Well det är iaf ett sundhetstecken att du är medveten om det. Det är ju förnekarna som är hopplöst förlorade som aldrig kan ändra på sig. Och du har rätt, man glömmer att leva till slut. Vissa är supernoga med allt, och sedan dör de i en meningslös trafikolycka eller halka och slå ihjäl sig. Det finns liksom dödsfällor lite överallt.

Ja, egentligen så borde man leva som om man redan vore döende (vilket man ironiskt nog, faktiskt är).

Bara ge fan och njuta den sista tiden.

Men så kommer ångesten och vill annat..
Citera
2023-09-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ja, egentligen så borde man leva som om man redan vore döende (vilket man ironiskt nog, faktiskt är).

Bara ge fan och njuta den sista tiden.

Men så kommer ångesten och vill annat..

Jag hade rejäla problem tidigare med handtvättning, men har börjat må bättre av att "slarva" lite, som förmodligen fortfarande är bättre handtvättning än majoriteten haha. Tvångsbeteenden och tvångstankar försöker jag att bryta så fort de uppstår, vilket är en bra vana att ha, men ibland kan det vara riktigt svårt. Se det som en utmaning och tänk att du är starkare än alla hjärnspöken.
Citera
2023-09-15, 00:18
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Menar du att det kommer inn damm från vägen när du har fönstrena öppna?
Det låter inte jätte bra med tanke på allt man läst om dubbfria-vinterdäck, asfalt- och diesel-partiklar..

Jag misstänker det, har en del träd som blockerar dammet (man kan se det när man försöker skaka trädet, faller en del damm) men de är ändå inte bra
Citera
2023-09-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
"Bostad, hem och trädgård"
"Vi måste prata om damm"

Jag trodde det här handlade om trädgårdsdammar.

Låter som om du behöver lyssna lite på Annes Wold (läkare och professor i klinisk bakteriologi).

https://sverigesradio.se/avsnitt/agn...med-dammrattor
https://www.mabra.com/halsa/agnes-wo...-stada/6485571
https://viivilla.se/husliv/lasarfrag...s-wold-svarar/

Tack för länkar.

Jag önskar att jag kunde lita på Fru Wold, men efter hennes Bagdad Bob uttalanden under Covid så sitter det långt inne.

Frågar man henne så är ju absolut inget farligt…

I länk nr 3 så skriver hon tex:

”Man kan inte bli sjuk av damm (förutom stendamm och damm från asbest, men det finns inte i hemmiljö).”

Men nu har ju precis ”Andy McCoy” skrivit att man ska se upp för asbest och kvartsdamm (stendamm) i hemmet.
Citera
2023-09-15, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag hade rejäla problem tidigare med handtvättning, men har börjat må bättre av att "slarva" lite, som förmodligen fortfarande är bättre handtvättning än majoriteten haha. Tvångsbeteenden och tvångstankar försöker jag att bryta så fort de uppstår, vilket är en bra vana att ha, men ibland kan det vara riktigt svårt. Se det som en utmaning och tänk att du är starkare än alla hjärnspöken.

Tack.

Jag går i terapi, ska faktiskt till det lokala OCD-teamet imorgon.
Men vet helt ärligt inte om jag är klar för att börja med crash coursen än.

För att den ska ha effekt och vara genomförbar så måste man själv förstå att man överdriver…

Jag är inte helt säker, det var bla därför som jag startade den här tråden.

God natt, jag kikar in igen i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in