Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat: Är du för aktiv dödshjälp
Ja
77,08%
37 röster
Nej
18,75%
9 röster
Vet ej
4,17%
2 röster
2024-12-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nu klubbat i första instans i UK.

Citat svt.

" Brittiskt första ja till dödshjälp
Publicerad idag 16:27
Det brittiska parlamentet tog på fredagen ett första steg mot att legalisera aktiv dödshjälp i England och Wales. Beslutet togs med 330 röster mot 275, skriver The Independent.

Över 160 ledamöter deltog i debatten inför beslutet. Lagförslaget ska nu behandlas ytterligare innan det går till slutlig omröstning, vilket innebär att det kan förverkligas tidigast nästa år.

Enligt förslaget ska vuxna som har mindre än sex månader kvar att leva kunna få dödshjälp efter två läkares och en domares godkännande."

Hoppas Sverige vaknar.

Fantastiskt! 👏🏼👏🏼👍🏻

Varför dödshjälper vi djur, men inte människor? Djur kan inte säga "Snälla, döda inte mig."
Hyckleri.
Citera
2024-12-18, 19:05
Medlem
brianmolkos avatar
Vissa av dem som har gjort det borde ha skrivet under en klausul när den genomfördes....
Gäller säkert flera sen vad som ska avgöra det får man väl se fall till fall
Citera
2024-12-19, 18:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThiefGatansLag
Fantastiskt! 👏🏼👏🏼👍🏻

Varför dödshjälper vi djur, men inte människor? Djur kan inte säga "Snälla, döda inte mig."
Hyckleri.

Det påminner mig om en historia som Ronald Reagan en gång berättade:
https://www.youtube.com/watch?v=_5XcwShakds

Men, det är nog för att vi värderar människor högre än djur, som medför att vi vil göra allt vi kan för en sjuk/skadad människa och aldrig ge upp hoppet. Med djur kan det bära för långt att sätta in alla tillgängliga resurser. Till saken hör nog också att den medicintekniska utvecklingen nu gått så långt att vi kan hålla liv i gamla och/eller sjuk människor mycket längre nu än förr, varför behovet av en diskussion kring dödshjälp verkligen är befogad.

När jag tänker på djur och död, kom jag på denna, på svensk botten:
https://www.youtube.com/watch?v=C23msz-BFWs
Citera
2024-12-27, 11:06
Medlem
bradpitt00s avatar
Läkarassisterat självmord borde vara en mänsklig rättighet i alla länder

Mina släktingar är miljardärer, de har så mycket pengar att de inte vet vad de ska göra av dem, de äger flera hus och lägenheter, de har aktier och köper ny bil varje år. Min släkt är en av de rikaste i Sverige. Men de ignorerar mina hälsoproblem att jag är kroniskt sjuk, jag har varit sjuk nästan hela livet och har levt på bidrag 6 000 kr i månaden som skulle räcka till hyra, mat och annat. Jag har varit utan inkomst de senaste 10 åren. Jag har aldrig kunnat spara ihop pengar till min egen död som kostar 150 000 kronor. Det är inte meningen att människan ska leva mer än 25 år.
Mina släktingar har köpt en lägenhet åt mig för 4 miljoner kronor, de har betalat för min tandvård som kostade 100 000 kr och de sätter in pengar på mitt bankkonto varje månad. De vill att jag ska leva och plågas i 120 år och de har råd att betala för min försörjning livet ut. Jag har själv varit sjuk nästan hela livet och levt på bidrag 6 000 kr i månaden. Jag plågas dygnet runt av sjukdom, smärta och ensamhet. Och allt detta lidande på grund av två personers dumhet: mina föräldrars. Vad är meningen med att förlänga livet på oss som inte kan försörja oss själva? Mina släktingar är elaka och i förnekelse av döden. Jag har skrivit här förut. Mina släktingar ignorerar min kroniska sjukdom och smärta, de vill att jag ska leva i 120 och de har råd att försörja mig livet ut. I Kanada har fattiga människor rätt till dödshjälp! Det kostar 150 000 kronor att åka till Schweiz och dö. Hur mycket kostar det att försörja en människa i 120 år? Jag borde kunna gå till närmaste sjukhus och få hjälp att dö. Jag har inte valt att leva. Jag vill bara att politikerna ska fatta att läkarassisterat självmord borde vara en mänsklig rättighet för alla!
Citera
2024-12-27, 11:09
Moderator
Meijis avatar
Tråd om samma ämne tillfogad.

/Moderator
Senast redigerad av Meiji 2024-12-27 kl. 11:11.
Citera
Igår, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tråd om samma ämne tillfogad.

/Moderator

Jättebra!

Kan du ändra så att omröstningen i tråden inte är tidsbegränsad?
Citera
Igår, 21:09
Medlem
Här kan ni som vill skriva på - ifall ni vill att dödshjälp ska tillåtas.

https://rtvd.se/skrivunder/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in