Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-21, 13:18
  #1
Medlem
Jag kan se förstärkarens meny, och jag har gjort volyminställning med mikrofon, så högtalarna funkar.

Får varken bild eller ljud när jag väljer insignal på HDMI. På förstärkaren display går det att se vad som är anslutet, BD, DVD, TV och detta stämmer.

Längre än så kommer jag inte. Har jag missat något? Vad jag kan se, så säger förstärkaren att den saknar insignal. Är den kanske kass? Den är helt ny.

Tacksam för hjälp!
__________________
Senast redigerad av HeltNormal 2023-09-21 kl. 13:36.
Citera
2023-09-21, 16:29
  #2
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Har jag missat något?
Har du ställt in att din TV skall använda externt ljudsystem / högtalare?
Om din TV har HDMI ARC använder du det uttaget? Gör det någon skillnad om du byter uttag i förstärkaren? Verkar ha rätt många.
Vilken version av HDMI har din kabel? Är den gammal så kan det vara lägre hastighet och kompatibilitet.
Om du har smart TV är den då uppdaterad till senaste versionen?
Citera
2023-09-21, 16:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du ställt in att din TV skall använda externt ljudsystem / högtalare?
Om din TV har HDMI ARC använder du det uttaget? Gör det någon skillnad om du byter uttag i förstärkaren? Verkar ha rätt många.
Vilken version av HDMI har din kabel? Är den gammal så kan det vara lägre hastighet och kompatibilitet.
Om du har smart TV är den då uppdaterad till senaste versionen?

Min TV har inte ARC, det är en Andersson L55512 UHD, några år gammal.

Olika versioner av HDMI kablar vet jag inget om. Står det någon märkning på dom? Mina är nog rätt gamla.

Jag skall prova att uppgradera TV'n samt flytta utgående från förstärkaren.

Nu fick jag lite att prova, stort tack för ditt svar!
Citera
2023-09-21, 16:48
  #4
Medlem
Se till så att alla sladdar sitter på rätt ställe.
Citera
2023-09-21, 18:52
  #5
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Min TV har inte ARC, det är en Andersson L55512 UHD, några år gammal.

Olika versioner av HDMI kablar vet jag inget om. Står det någon märkning på dom? Mina är nog rätt gamla.

Jag skall prova att uppgradera TV'n samt flytta utgående från förstärkaren.

Nu fick jag lite att prova, stort tack för ditt svar!
Lycka till ...Det står i manualen att ARC är på HDMI ingång 2 under sida 124 eller kollar jag på fel modell? https://manuall.se/andersson-l55512uhd-led-tv/
Tyvärr brukar man inte kunna se på kabeln vilken version det är och är osäker på vilken version din TV stödjer som högst, min klarar inte mer än 2.0b tror jag.
Går det inte att lösa med HDMI så hade jag kört på det optiska uttaget istället som brukar leverera bra ljud.
Citera
2023-09-24, 10:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Lycka till ...Det står i manualen att ARC är på HDMI ingång 2 under sida 124 eller kollar jag på fel modell? https://manuall.se/andersson-l55512uhd-led-tv/
Tyvärr brukar man inte kunna se på kabeln vilken version det är och är osäker på vilken version din TV stödjer som högst, min klarar inte mer än 2.0b tror jag.
Går det inte att lösa med HDMI så hade jag kört på det optiska uttaget istället som brukar leverera bra ljud.


Det räckte med koppla in på HDMI 2 på tvn. Funkar utmärkt nu!

Stort tack, jag är överlycklig!

Vad gjorde man utan flashback?
Citera
2023-09-24, 15:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Min TV har inte ARC, det är en Andersson L55512 UHD, några år gammal.

Olika versioner av HDMI kablar vet jag inget om. Står det någon märkning på dom? Mina är nog rätt gamla.

Jag skall prova att uppgradera TV'n samt flytta utgående från förstärkaren.

Nu fick jag lite att prova, stort tack för ditt svar!

Jag trodde inte att jag hade ARC, men en annan användare tipsade mig om att det fanns på HDMI 2. Det var allt som behövdes!

Jag tackar även dig för dina tips, ni hade båda rätt!
Citera
2023-09-24, 16:33
  #8
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Det räckte med koppla in på HDMI 2 på tvn. Funkar utmärkt nu!

Stort tack, jag är överlycklig!

Vad gjorde man utan flashback?
Härligt! Vad bra att det löste sig
Själv kör jag bara via hörlursuttaget till förstärkare som är gammal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback