Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-09-22, 11:55
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Jude att låta tjejen betala din ränta för ett lån som du har tagit.
Man splittar 50/50 på allting FÖRUTOM ränta och amortering. Vill du att ni ska splitta 50/50 på allt så får hon köpa sig in i bostaden.
Man kan ju vända på det också, är det rimligt att nästan bo gratis? Avgiften, El, och bredband och försäkring skulle landa på 1550kr i månaden för henne. Den enda anledningen till att kunna ha så låg boendekostnad är för att han tagit ett lån. Räntorna har ju tidigare varit så pass låga så att det inte direkt varit någon diskussion, men nu kanske det borde vara det.
Citera
2023-09-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Man kan ju vända på det också, är det rimligt att nästan bo gratis? Avgiften, El, och bredband och försäkring skulle landa på 1550kr i månaden för henne. Den enda anledningen till att kunna ha så låg boendekostnad är för att han tagit ett lån. Räntorna har ju tidigare varit så pass låga så att det inte direkt varit någon diskussion, men nu kanske det borde vara det.
Som sagt, då får hon antingen köpa in sig eller så får dom skaffa en annan gemensam bostad.
Citera
2023-09-22, 12:11
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Som sagt, då får hon antingen köpa in sig eller så får dom skaffa en annan gemensam bostad.
Det är ju ett alternativ också. Eller flytta till hyresrätt så de kan betala fastighetsägarnas räntekostnader.
Citera
2023-09-22, 12:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Då det är ditt lån så bör ju du betala hela kostnaden dvs räntan, men så länge ni två är överens och har underskrivna papper på det så är det ju upp till er. Men om ni delar på räntan så ska ni självklart delapå den faktiskt kostnaden dvs efter ränteavdraget. Om inte är der risk att det blir ett djävla liv när ni separerar.

Räntan får ändå anses som en boendekostnad, och bör delas på två (där avdraget betalas tillbaka). Amortering är en annan sak.

Jämför med hyresrätter eller annat. Brf'en har säkert lån, och dessa tas ut genom avgiften.
Citera
2023-09-22, 13:43
Medlem
Klurigt de där.. beror ju helt på hur mycket och bra du får ligga. Men utgångspunkten är ju ändå att ni borde dela på dom faktiskta kostnaderna ränta avgiften el bredband osv
Citera
2023-09-23, 10:18
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epple123
Hej!

Det är nämligen så att min tjej ska flytta in till mig. Det är en bostadsrätt. Vi har diskuterat fram vilka kostnader hon bör stå för utifrån att lägenheten och lånet står på mig.

Det vi har kommit fram till är att följande ska delas. ( i princip alla kostnader förutom amortering som jag ska stå för):

Förseningsavgift
Ränta på bolånet
Hemförsäkring
Bredband
El

Det som slog mig idag är ifall jag ska räkna räntan innan eller efter ränteavdraget?

Kollat runt på andra trådar och forum där många bara anger ränta och antar att det är innan ränteavdraget.

Tänker att det är mitt lån och jag ligger ute med en kontantinsats + risken samt amorterar. Andra sidan så kommer hon betala halva räntan vilket bör ge rätt till ränteavdraget.

Har en ganska schysst ränta idag då jag har en förmån genom jobbet. Återbäringen från ränteavdraget kommer ligga runt 15000 men byter jag jobb/försvinner förmånen så pratar vi om 30000. Vet inte om summorna spelar någon roll i ekvationen här men vill ge så mycket info som möjligt.

Vidare amorterar jag 7% per år och siktar att ligga runt 5-7% kommande år där pengarna från skatteåterbäringen + ränteavdraget går direkt till lånet. Alltså ingen lyxkonsumtion som min sambo/flickvän står utanför.

Så frågan till er; Bör vi utgå från räntan innan ränteavdraget eller efter?

Tack på förhand.

Vem fan bryr sig om ränta när man ska bli sambo och ska leva med sin livspartner.
Ni delar på de FAKTISKA kostnader. Hur svårt ska det vara?

Glöm inte att inkludera slitageavgiften varje gång hon passerar genom dörren och sliter ner dörrmattan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Och där dog all romantik.

Ja, verkligen! Vilken lurk!

Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Du är helt dum i huvudet.

Vad gör det för skillnad om hon betalar ränta eller amorterar ens?...

Du bor själv och betalar låt oss säga 4000kr ränta varje månad och amorterar 2000kr.

Hon kommer in i bilden och så kan det gå 2 sätt:

Hon betalar 2000kr ränta.

Du betalar 2000kr ränta och amorterar 2000kr

Andra sättet är att du tar dom extra 2000kr du har kvar nu och amorterar, typ ingen skillnad alls om du inte är så idiotisk och fortfarande amorterar ENDAST 2000kr.

Om du är en RIKTIGT MAN, så slipper hon betala ränta vilket du står för 100% och hon får istället hjälpa dig AMORTERA kommer fortfarande inte bli skillnad på sifforna. Dock ger du henne ditt ORD som en man att du ger henne tillbaks AMORTERINGS beloppet över tid efter ni har tillsammans betalat av lånet. Detta gäller om det är en person du ser som din livspartner.

Om ni är knullkompisar eller vet ej helt hur seriösa ni är, så begär du bara att hon ger dig XXkr per månad vilket är LITE under vad hon skulle betala om hon bor i hyresrätt eller liknande så du blir av med lånet snabbare.

Så till exempel innan så kanske hon bodde hon i en hyresrätt som kostade 6000kr/månad så ger hon dig kanske 5000kr-5500kr istället och så använder du den extra summan för amortera lånet snabbare.
+1
Folk är sådana pengakåta svin att dom endast tänker på sig själv.
Citera
2023-09-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Vem fan bryr sig om ränta när man ska bli sambo och ska leva med sin livspartner.
Ni delar på de FAKTISKA kostnader. Hur svårt ska det vara?

Glöm inte att inkludera slitageavgiften varje gång hon passerar genom dörren och sliter ner dörrmattan.

Ja, verkligen! Vilken lurk!

+1
Folk är sådana pengakåta svin att dom endast tänker på sig själv.

Precis.
Han måste självklart avtala slitage av golv, handtag, toalettspolningar, duschmunstycken, you name it.
Samt slitage av elektronik, soffa, TV och annat han införskaffat.

Summa summarum så är det bra om han gör ett generellt överslag med allt inräknat.
Vi säger att hon ska betala 1500 :- i månaden för Övrigt slitage enligt Paragraf 3 i avsnittet När man flyttar in hos en jude
Citera
2023-09-23, 17:50
Medlem
orvar2014s avatar
Vilka jävla incels som svarar i tråden, att tro att "man ska ta han om sin kvinna" osv... jävla dravel. Kvinnor har justerat utbildning / arbete samma lön som män. Ska man då "bjuda" en kvinna man flyttar ihop med på rubbet så att hon kan göra vad hon vill med sina pengar? Hon kanske till och med tjänar mera än TS. Att tro att en relation inte handlar om pengar är så inåthelvete naivt och dumt i huvudet, och enbart incels som inte haft en relation har någon rosaluddig tro vad det innebär att vara sambo / gift. Bästa sättet att få en relation att hålla länge? Separat ekonomi....

Så svaret är enkelt, ni delar räntekostnaden efter ränteavdrag. Det är den faktiska kostnaden. Duger inte det för kärringen kan hon köpa en lägenhet och du flyttar in där och betalar enbart hälften av BR avgiften, försäkringar och el m.m.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in