Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-24, 12:32
Medlem
Hej,

Som topic lyder.

Tänkte börja bränna eget. Mest för kul. Göra snaps till jul bland annat.

Men jag undrar lite saker.

Jag har egentligen allt jag behöver till en plastbrännare. Men det tar ju så fruktansvärt lång tid.

Är det värt att bygga något annat?

Vilken turbojäst är bäst? Och ska jag ha något annat i mäsken för att få den så stark som möjligt?

När jag sedan ska kola det så upplevde jag sist att det försvann mkt/blev utspätt.

Tips på det önskas också
Citera
2023-09-24, 17:53
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Hej,

Som topic lyder.

Jag har egentligen allt jag behöver till en plastbrännare. Men det tar ju så fruktansvärt lång tid.

Vilken turbojäst är bäst? Och ska jag ha något annat i mäsken för att få den så stark som möjligt?

När jag sedan ska kola det så upplevde jag sist att det försvann mkt/blev utspätt.

Tips på det önskas också
Jag gissar att när du kolar, så hällde du stark sprit genom kolet, och då blir det såklar en del kvar som blöter ner kolet.
Du får bättre utbyte om spriten är utspädd med vatten, och så destillerar du igen, i en riktig brännare...
Citera
2023-09-24, 18:02
Medlem
Citat:
Hej,

Som topic lyder.

Tips på det önskas också
När du kolar häll på lite vatten först för att väta kolet. Sedan kolar du det utspätt till ca 40%. Avsluta med lite vatten för att driva ut det sista.
Lite är väl ca 0,5 liter i ett 2 m plaströr. Du känner på smaken på slutet att spriten tar slut.

Eller häll på 1 liter eller lite mer efter kolningen och spar det som kommer ut till nästa körning.
Citera
2023-09-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag gissar att när du kolar, så hällde du stark sprit genom kolet, och då blir det såklar en del kvar som blöter ner kolet.
Du får bättre utbyte om spriten är utspädd med vatten, och så destillerar du igen, i en riktig brännare...

Jag tror att det var ca 40%. Körde med plastbrännare.

Men efter jag var färdig med kolet så smakade det typ vatten. Kändes som jag förstört alltihop .. Därför har jag lust att utforska att bränna med någon annan apparat också.
För plastis tar sån tid också.
Citera
2023-09-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
När du kolar häll på lite vatten först för att väta kolet. Sedan kolar du det utspätt till ca 40%. Avsluta med lite vatten för att driva ut det sista.
Lite är väl ca 0,5 liter i ett 2 m plaströr. Du känner på smaken på slutet att spriten tar slut.

Eller häll på 1 liter eller lite mer efter kolningen och spar det som kommer ut till nästa körning.

Ah tack för specificerat.

Är ”lite” när jag ska trycka ut det sista också 0,5L?

Bör man vara så pass att man smakar hela tiden så man inte råkar späda ut spriten?

Det råkade jag nämligen sist. Hade 40% efter plastis bränningen. Men när jag var färdig känns det som om det mest var vatten kvar och att all alkohol var borta.

Hur högt kan man få upp mäsken? Har en påse turbojäst som det står 21% på?
Citera
2023-09-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ah tack för specificerat.

Är ”lite” när jag ska trycka ut det sista också 0,5L?

Bör man vara så pass att man smakar hela tiden så man inte råkar späda ut spriten?

Det råkade jag nämligen sist. Hade 40% efter plastis bränningen. Men när jag var färdig känns det som om det mest var vatten kvar och att all alkohol var borta.

Hur högt kan man få upp mäsken? Har en påse turbojäst som det står 21% på?
Jag körde ca 0,5 liter både före och efter. Efter är inte så noga om du spiller i det med mäsken. Nu har jag aldrig använt plastis utan kolonnbrännare.

Jag hade inte jäst som gick så högt men med rätt mängd socker så bör man komma hyfsat nära.
Köp en ochslemätare så kan du ha koll. Här finns ett exempel. De är billiga.

https://www.pgw.se/jasningsmatare.html

Ps köp även provrör för enkel mätning.

https://www.pgw.se/matcylinder-100-ml-plast.html
Senast redigerad av Volvoellersaab 2023-09-24 kl. 19:22.
Citera
2023-09-24, 23:08
Medlem
Du ska blanda etylacetat (lösningsmedel) 50/50 med kaustiksoda.
Produkterna blir etanol och ättika, vilka är superenkla att separera.
Hur stark du vill få spriten beror på destilleringen 80-96% funkar bra.
Citera
2023-09-25, 02:51
Medlem
makuhiras avatar
Ett knep är att dra i någon matsked tomatpure i i "mäsken" innan jäsning för att snabba på processen.

Val av turbojäst spelar ingen större roll, kan ju kolla om du hittar någon som tål mer alkohol.
Citera
2023-09-25, 05:17
Medlem
lumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Ett knep är att dra i någon matsked tomatpure i i "mäsken" innan jäsning för att snabba på processen.

Val av turbojäst spelar ingen större roll, kan ju kolla om du hittar någon som tål mer alkohol.

Nu är du helt fel ute när det gäller tomatpuré och effekten av det, det vanliga förr i tiden var Heinz ketchup eller gula ärtor för att mildra mäsksmaken. Det är väl beprövat och ger garanterad effekt på slutprodukt.

Jäst i form av turbojäst handlar mest om en kortare tidsvinst, finns ingen anledning att betala extra för i princip ingenting, har man panik är hembränning ingen god ide, bättre då att besöka bolaget eller tura.

Proceduren med kol bör göras i två omgångar och det är vad en sats kol smäktar med, sen är det dags för nytt kol om man tänker rena fler satser, detta oavsett vad den såkallade expertisen svamlar om.
Citera
2023-09-25, 06:22
Avstängd
moderator-hatarens avatar
Viktigast är kolningen
Rör som e från golv till tak fyllt me träkol (norit) kör du me stenkol kommer de smaka typ dåligt, rinner igenom fort dessutom
Citera
2023-09-27, 11:41
Medlem
Här har du massor av information:

https://bryggforum.nu/download/upload/Aktivt_kol.pdf

https://www.bryggforum.nu/viewforum.php?f=15
Citera
2024-11-17, 17:25
Medlem
Tjena.
Någon som har ett vettigt svar varför min mäsk inte jäser ut?
200 liter vatten
50kg socker
8 Turbo jäst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in