• 6
  • 7
2023-09-25, 16:30
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det här det blir lite roligt, vi har en grupp som kallar sig Kväner, dessa vill ansöka om att bli erkända som ursprungsbefolkning, dom finns nämnda i isländska sagor, enligt medeltida källor var dom jägare, fiskare och krigare.
Man hänvisa att kvänfolket utplånades på 1300-talet, då i böldpest och i strider mellan Sverige och Novgorod, eller enligt författare Pohjanen.

Detta är något samerna inte gillar, enligt källor gjorde kvänerna plundringsexpeditioner till Lappland och ända upp till Finnmarken på 800-talet, kanske var renar dom tog. Hur som helst verkar dom ha existera, skulle inte förvåna mig att det finns skäl att erkänna även dom som ursprungsbefolkning i norr.

Intressant det där med kväner, läste lite om dom på nätet i yngre dar.

Var dom finnar? eller folk från österut?
Citera
2023-09-25, 17:50
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Det här det blir lite roligt, vi har en grupp som kallar sig Kväner, dessa vill ansöka om att bli erkända som ursprungsbefolkning, dom finns nämnda i isländska sagor, enligt medeltida källor var dom jägare, fiskare och krigare.
Man hänvisa att kvänfolket utplånades på 1300-talet, då i böldpest och i strider mellan Sverige och Novgorod, eller enligt författare Pohjanen.

Detta är något samerna inte gillar, enligt källor gjorde kvänerna plundringsexpeditioner till Lappland och ända upp till Finnmarken på 800-talet, kanske var renar dom tog. Hur som helst verkar dom ha existera, skulle inte förvåna mig att det finns skäl att erkänna även dom som ursprungsbefolkning i norr.

Tack för intressant information!
Citera
2023-09-25, 18:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Eller så gör man genetiska tester och ser var de så kallade samerna härstammar ifrån.
Citera
2023-09-25, 20:04
Medlem
Äter gärna renkött. Gott och nyttigt men inte helt lätt att hitta renkött även om jag lever i ett renområde. Det är relativt små mängder som produceras och inte ämnat för massförsäljning. Det är egentligen en marginell livsmedelsprodukt totalt sett i Sverige. Jag kan lova er att det nog inte är så många i Norrland som känner en renägare eller ens har träffat en renägare.

Rennäringen är inte stor men mycket arealkrävande i.o.m att renen är ett frittströvande djur och söker sig mellan fjäll och kust beroende på årstid.

Personligen, även som skogsägare, har jag aldrig upplevt någon konflikt med samer men jag kan förstå att det finns jägare och fiskare som har synpunkter på fjälljakt och fjällfiske. Att samerna hela tiden ser gruvnäringen och dess utvidgning som ett hot är däremot mindre välbetänkt från samernas sida. Samerna är som vi alla andra beroende av att svensk exportnäring mår bra. Vi kan inte leva enbart på bidragsjordbruk, offantlig sektor eller övriga skatteförsörjda i vilket sammanhang det än må vara.
Citera
2023-09-25, 20:14
Medlem
Vitiss avatar
Se här!

För en dryg vecka sedan röstade EU-parlamentets rödgröna partier, med stöd av Liberalerna, igenom att urfolks rättigheter bör beaktas i samband med urvinnandet av kritiska råvaror inom EU.

Det upprör nu Sara Skyttedal (KD) som tycker att S försvårar för gruvindustrin.

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/ny-...-stoppa-gruvor

Lågoddsare; Sara Skyttedal blir nu petad från EU-valet...
🙄

Sara Skyttedal kommer inte att vara KD:s kandidat i Europaparlamentsvalet i juni 2024, skriver hon på Facebook.

Hon skriver att nomineringskommittén inte valt att placera henne som toppnamn i deras förslag för kommande mandatperiod.

https://www.svd.se/a/8JA2nA/sara-sky...-fran-eu-valet
Citera
2023-09-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så gör man genetiska tester och ser var de så kallade samerna härstammar ifrån.

Man har den "samiska signaturen" U5b1b1a finns i högfrekvent hos samerna, den finns även i vitryssland, slovakien, polen, ryssland, bosnien och Kroatien. Där man även kan se ett samband mellan U5b1b1a och bland det talade av uraliska språket.

Vad samerna brukar vinna på är att forskningen går lite isär, ibörjan påstod man att dom levt kvar under istiden, haft en isfri plats. man hänvisat till komsakulturen, men nu har forskare övergett teorin, den är efter istiden och inte före. Tar man datering Kosma gjordes bara en strandlinjedatering, dvs man utgick att alla bodde direkt utmed vattnet, vilket vi idag förstår är helt fel.

Man har vidare lyckats hitta fler likande boplatser nere vid Bergen(Fosnakulturen) insett att Fosna och Komsa hör ihop. Varav forskare börja överge teorier ang rasargument, men det finns vissa som vill fortsätta kunna anknyta samerna till dessa fynd.

Kort man kan inte med all säkerhet hänvisa att det var samerna som var först uppe i norr.
Citera
2023-09-25, 20:38
Medlem
Citat:
Det är här det blir lite konstigt, man skiljer på same och same, har du inga renar eller renmärke får du inte samma rättigheter som din egna ursprungsbefolkning.
Jobba åt Swedish space coraporation ett tag, for upp tog anställning.
Det byggdes ut en ny avfyringsramp, då förhandlar man med samebyn som äger marken, dessa får ersättning men inte dom andra. samt dom har inbördes kamp om olika landområden, krigar sinsemellan varandra, där ena får vistas men inte den andra. Ungefär som en stockholmare får inte vistas i Uppsala utan tillstånd.

Jag håller med. Renägarna har blivit nån slags adel och resten av samerna glöms bort, trots att det är icke renägande samer som är den stora majoriteten.
Citera
2023-09-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag håller med. Renägarna har blivit nån slags adel och resten av samerna glöms bort, trots att det är icke renägande samer som är den stora majoriteten.

Man kan se det vart jag bor i Umeå, här var det en sametvist mellan två samiska grupper nord o sydsamerna, nord hade blivit tvångsflyttade under början av 1900-talet. syd hävda dom har drivit renskötsel i området.

Men på grund av att dom inte är med i Vapsten sameby får dom inte driva renskötsel i området som sträcker sig ända från Norska gränsen till kustlinjen i Umeå, dvs ett ordentligt stort område som man har ensamrätt till, dvs inga andra samer får bedriva renskötsel i området.

Vet hur egoistiskt man ska se på frågan, där sitt egna folk inte får utföra sina traditioner att ha renar, bara dom som har ensamrätten.
Citera
2023-10-08, 20:39
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Jag har sett renpäls till salu, och kött som kallas renskav.

Senaste gångerna jag köpt renskav så har den varit importerad till Sverige.

"Det är bland annat de senaste årens import av renkött från Finland och Ryssland som konsumenterna oroas av. Importen handlar om cirka 17 000 renar per år."
Citera
2023-10-18, 13:08
Avstängd
Citat:

I Malmö kan man köpa renskav men jag tror att mycket av köttet exporteras till tex Japan.
Bara 2% av samerna driver renskötsel. Resten bor i Stockholm.

Skåneland är erkänt av FN. Det erövrades av Stockholmarna 1668 och de slaktade 30% av den tidigare välnärda befolkningen. Skåneland var innan fritt under dansk flagg. I fredavtalet skrev svenskarna på att skåneländarna skulle fortsätta vara fria men under Dansk flagg. Detta är juridiskt sett det som gäller men svenskarna sket det och slog sönder hela Skåne. Snapphanar torterades ihjäl bla med påkar i röven och "springa tarmen ut livet".
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in