Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-09-27, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Vi fryste inte ens matlådor i enportions. Vissa rätter hade varit jobbiga att tina utan mikro, men vissa hade gått utmärkt att värma i gryta. Varför vi aldrig gjorde så kanske berodde på att vi var dumma i huvudet, men å andra sidan vet jag ingen annan som gjorde så heller. Tidigt 90-tal började vi frysa soppa lagom för två personer om det blivit över.
Citera
2023-09-28, 06:04
Medlem
Började jobba på tidigt 1970 talet. Då hadde man Lunchmaten i en hmm plåtlåda som ställdes in i ett "Värmeskåp" med Timer så när Lunchen kom var maten varm ok ev God....
Citera
2023-09-28, 07:55
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Räk- och skinkcrepes!

Alltså fyllda, rullade pannkakor. Det var en högtidsstund när man på studiedagen hade pengar att få gå till affären å handla själv. Brukade bli skinkcrepes då.

Dricka till? Fryst koncentrerad apelsinjuice! Tog sjukt lång tid att lösa i vatten. Har för mig att det var för nåt amerikanskt mått också så att det egentligen blev 1,5 liter.

Nasi goreng på liten rund burk var poppis med, med reservation om att den kanske var i kyldisken.
Findus Crepes var riktigt goda förr i tiden. Sedan blev det "nytt recept" och produktionen flyttades till Belgien om jag minns rätt. Då blev dom helt oätliga...
Citera
2023-09-29, 09:23
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är inte äckligt om man piffar upp såsen lite. Exempelvis kan man använda litet oxfond i den. Sedan ska man alltid ha riven ost och rikligt med oregano på raviolin.

(Du bara intalar dig att det är äckligt för jag misstänker att du inte tycker tomatsås eller pasta är äckligt?)
Fast det ska man inte behöva med färdigrätter, därav namnet färdig. Vem tar med sig en hushållsost till jobbet/skogen dessutom. Näe, det är som att sminka en gris eller styla en Volvo, onödigt!
Citera
2024-08-17, 07:40
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
På 70-talet fanns tv-middagar man satte in i vanlig ugn. Såg lite ut som flygplansmat - en aluminium bricka med olika fack för olika komponenterna. Godare än mikrovågsrätterna som de senare blev ersatta av. Min favorit var Findus kycklingbröst (stora nedre facket) med potatismos (litet övre fack) och ärtor, majs & patrika (andra lilla övre facket).

Tyckte den var sagolikt god som barn men blev aldrig mätt av den. Tyckte det snålades alldeles för mycket på det underbara smörsmakande pulvermoset.
I slutet av 70-talet och möjligen även början av 80-talet var det standard hemma hos oss att äta Findus kycklingschnitzel på lördagar efter löningen. Den kom i en sådan där aluminiumbricka med olika fack. Ovanpå schnitzeln låg en bit kryddsmör, formad som en blomma. Övriga fack på brickan innehöll potatismos och ärtor eller morötter (minns inte vilket, för jag åt bara schnitzeln och potatismoset). Om spektaklet var fryst eller kylt har jag ingen aning om, det var föräldrarna som skötte uppvärmningen.

Efterrätt: kalla konserverade persikohalvor.
Citera
2024-08-17, 20:07
Medlem
Vem0ths avatar
Findus hade förut en stuvade makaroner med falukorv och den smakade jävligt bra, detta var cirkus året 2007 då jag fick ofta äran att sköta maten själv som snorvalp och detta var frysrätten jag fastnade för.
Citera
2024-08-23, 09:07
Medlem
Sladdarens avatar
Skulle va kul å se bilder på alla gamla butiks snabbrätter, ugnsrätter och helfabrikat :-) ifrån 90 tal tex
Citera
2024-08-23, 16:09
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Eftersom det inte fanns några mikrovågsugnar förrän 1980-talet så fanns det väl inga frysta färdigrätter heller.

Är man både okunnig och dum i huvudet klassar man in som försteskribent på flashback...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrov%C3%A5gsugn

1947. 1970-tal. Bara för att nämna några årtal.

I övrigt, "TV dinner". Vanlig ugn. 1950-tal. Nej, varför bemödar jag mig ens att svara på skräpet? Bort från min dator!
Citera
2024-08-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Är man både okunnig och dum i huvudet klassar man in som försteskribent på flashback...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrov%C3%A5gsugn

1947. 1970-tal. Bara för att nämna några årtal.

I övrigt, "TV dinner". Vanlig ugn. 1950-tal. Nej, varför bemödar jag mig ens att svara på skräpet? Bort från min dator!

Du orkade alltså inte läsa den text du själva länkade till ... (min fetstil)
Citat:
I början av 1980-talet slog mikrovågsugnar för hemmabruk igenom på allvar

Och tydligen hade du inte läst hela tråden, för då hade du sett att jag tidigare skrev följande:
(FB) Djupfrysta färdigrätter förr i tiden?

(Hoppas du läser på lite bättre så att du slipper skämma ut dig igen).
Citera
2024-09-30, 17:17
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
I slutet av 70-talet och möjligen även början av 80-talet var det standard hemma hos oss att äta Findus kycklingschnitzel på lördagar efter löningen. Den kom i en sådan där aluminiumbricka med olika fack. Ovanpå schnitzeln låg en bit kryddsmör, formad som en blomma. Övriga fack på brickan innehöll potatismos och ärtor eller morötter (minns inte vilket, för jag åt bara schnitzeln och potatismoset). Om spektaklet var fryst eller kylt har jag ingen aning om, det var föräldrarna som skötte uppvärmningen.

Det måste vara samma rätt som jag beskrev men som jag minns det var det ingen panering och alltså ingen schnitzel. Hittar tyvärr inga foton eller annan information som kan avgöra vem av oss som har rätt. Är dock säker på att det inte var ärtor och morötter utan just ärtor, majs och paprika eftersom det kom att ge mig livslång aptit på just den blandningen tillsammans med pulvermos.

Rätten vare fryst och skulle värmas ganska länge i ugn. Det var även hos mig föräldrarna som skötte den saken men väntan kändes lång minns jag.
Citera
2024-12-01, 23:31
Medlem
EpicureNo2s avatar
Lill-Babs piroger från början av 80-talet var goda, men de försvann ganska fort.

Findus fryspizzor var dåliga. Tänk hönökakor med ketchup på och lite senig skinka eller utspädd köttfärssås. Felix pizzor var bättre, och de förbättrades och bytte senare namn till det vi idag känner till som Grandiosa Xtra allt.
Citera
2024-12-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Åt ravioli ett antal ggr förra hösten pga logistiska skäl. Fyfan vad äckligt det är...
Var det äckligt eller blev det äckligt med tiden?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in