Citat:
Ursprungligen postat av
Hugo Pratt
På 70-talet fanns tv-middagar man satte in i vanlig ugn. Såg lite ut som flygplansmat - en aluminium bricka med olika fack för olika komponenterna. Godare än mikrovågsrätterna som de senare blev ersatta av. Min favorit var Findus kycklingbröst (stora nedre facket) med potatismos (litet övre fack) och ärtor, majs & patrika (andra lilla övre facket).
Tyckte den var sagolikt god som barn men blev aldrig mätt av den. Tyckte det snålades alldeles för mycket på det underbara smörsmakande pulvermoset.
I slutet av 70-talet och möjligen även början av 80-talet var det standard hemma hos oss att äta Findus kycklingschnitzel på lördagar efter löningen. Den kom i en sådan där aluminiumbricka med olika fack. Ovanpå schnitzeln låg en bit kryddsmör, formad som en blomma. Övriga fack på brickan innehöll potatismos och ärtor eller morötter (minns inte vilket, för jag åt bara schnitzeln och potatismoset). Om spektaklet var fryst eller kylt har jag ingen aning om, det var föräldrarna som skötte uppvärmningen.
Efterrätt: kalla konserverade persikohalvor.