Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-28, 03:36
  #1
Medlem
Vet inte om Tråden kommit rätt men ...? Men som sagt , vilket Valsystem föredrar nu? Majoritetsval ( som i bla. USA , UK) eller Propotionelt val som i Sverige?
Citera
2023-09-29, 03:40
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Vet inte om Tråden kommit rätt men ...? Men som sagt , vilket Valsystem föredrar nu? Majoritetsval ( som i bla. USA , UK) eller Propotionelt val som i Sverige?
Jag tycker att ett intressant alternativ vore en slags "lotto-riksdag". Alla medborgare äldre än 18 år har lika stor chans att väljas in till riksdagen. Den som blir "vald" har skyldighet att sitta i 4 år. För att få kontinuitet i riksdagen kan en fjärdedel av ledamöterna slumpas ut på ett år, alltså inte alla på en gång.

Förmodligen skulle partiorganisationerna och media skita i byxorna av ett sådant arrangemang för det skulle betyda demokrati. Alltså inte den typen av demokrati som dom brukar prata om.

Jag tror inte man behöver bekymra sig om att dom utslumpade ledamöterna inte är experter, för det är nämligen inte dom som är valda genom partisystemet heller. Dom som röstar i riksdagen ska gå på känsla och för det behövs inte expertis.

Sedan finns ju förstås risken att en utslumpad riksdagsledamot säljer sin röst till högstbjudande och det vore ju tråkigt.
Citera
2023-09-29, 13:33
  #3
Avstängd
Först vill jag vara en jobbig besserwisser men USA har inte majoritetsval, detta eftersom mandatfördelningen är olika värda i varje delstat. Joe Biden kanske fick 10 000 000 röster men procentuellt så vann bara X antal mandat även om hans motståndare kan få 25 000 000 röster och ändå vinna.

Egentligen röstar amerikanerna inte på kandidaterna, utan på ansiktslösa elektorer som sedan väljer president. SvD förklarar det indirekta valsystemet.
https://www.svd.se/a/dab5b16c-5cb5-3...usas-valsystem
Citera
2023-10-03, 21:59
  #4
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Vet inte om Tråden kommit rätt men ...? Men som sagt , vilket Valsystem föredrar nu? Majoritetsval ( som i bla. USA , UK) eller Propotionelt val som i Sverige?

Jag föredrar proportionella val. Detta på grund av att majoritetsval tenderar att leda till ett 2-parti-system. Jag vill ha fler partier att välja på än bara 2.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback