2023-10-01, 08:26
Medlem
Tjena, fick upp ett felmeddelande igr, fel i eldrivningsystem. Tndningen var p men det gick inte att lgga i ngon vxel eller att stnga av bilen. Ringde brgare men nr han kom p plats efter ca 30 min s startade bilen. Nn som har en aning om vad som hnde? Den ska p service om en vecka s dom fixar det frhoppningsvis d.
Citera
2023-10-01, 09:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Tjena, fick upp ett felmeddelande igr, fel i eldrivningsystem. Tndningen var p men det gick inte att lgga i ngon vxel eller att stnga av bilen. Ringde brgare men nr han kom p plats efter ca 30 min s startade bilen. Nn som har en aning om vad som hnde? Den ska p service om en vecka s dom fixar det frhoppningsvis d.
Det r nog omjligt att sga utan veta felkoder och samband. Frn dligt lgspnningsbatteri till trasig elektronik.
Men just lgspnningsbatteri r ju ett terkommande fel p alla bilar s du kan ju hoppas p att det r s enkelt.
Citera
2023-10-01, 14:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Formellt ska nog trden ligga i elbilsforumet.

Om det inte gick att stnga av s behvde den vl inte sls p efter 30 minuter?

Felet var vl att du inte kunde vlja krlge och det har vl med drivsystemet att gra och inte lgspnningsbatteriet

Hmm, fick du meddelandet nr du skulle starta bilen eller under krning? Jag antar det var frn parkerat lge.
D skulle det kanske kunna vara lgspnningsbatteriet nd t.ex att inte parkeringsbromsen gick att f ur p.g.a. urladdat lgvoltsbatteri. Nr du sen stod 30 minuter med pslagen hgspnning s laddades lgspnningsbatteriet.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-10-01 kl. 14:42.
Citera
2023-10-01, 16:31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det r fel p vxelstrmsladdaren, du kan se fram emot att ha bilen p verkstad i 3-4 mnader, nr stellantis har lyckats f fram ngon.

Ja, jag talar av erfarenhet.
Citera
2023-10-02, 05:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Elbilar
/Moderator
Citera
2023-10-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Formellt ska nog trden ligga i elbilsforumet.

Om det inte gick att stnga av s behvde den vl inte sls p efter 30 minuter?

Felet var vl att du inte kunde vlja krlge och det har vl med drivsystemet att gra och inte lgspnningsbatteriet

Hmm, fick du meddelandet nr du skulle starta bilen eller under krning? Jag antar det var frn parkerat lge.
D skulle det kanske kunna vara lgspnningsbatteriet nd t.ex att inte parkeringsbromsen gick att f ur p.g.a. urladdat lgvoltsbatteri. Nr du sen stod 30 minuter med pslagen hgspnning s laddades lgspnningsbatteriet.

Nej sry, det var min fru som terberttade. Tndningen gick att sl p och av men det gick inte att lgga ur P s du r nog p rtt spr.
Citera
2023-10-03, 00:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det r fel p vxelstrmsladdaren, du kan se fram emot att ha bilen p verkstad i 3-4 mnader, nr stellantis har lyckats f fram ngon.

Ja, jag talar av erfarenhet.

Vad r en vxelstrmsladdare?

r det som en frstagsupphngningsfrgasare?
Citera
2023-10-03, 08:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Vad r en vxelstrmsladdare?

r det som en frstagsupphngningsfrgasare?

Det r allts den inbyggda laddaren som via en typ2-kabel laddar batteriet genom att omvandla 230 eller 400 V vxelspnning/strm till fr batteriet mottaglig likstrm.
Citera
2023-10-03, 09:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det r allts den inbyggda laddaren som via en typ2-kabel laddar batteriet genom att omvandla 230 eller 400 V vxelspnning/strm till fr batteriet mottaglig likstrm.

Anade det men vxelstrm r lite ondigt att nmna i sammanhanget.
Laddaren r OK.
Citera
2023-10-03, 11:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Anade det men vxelstrm r lite ondigt att nmna i sammanhanget.
Laddaren r OK.

Det r vl fr tusan hakar inte alls ondigt att nmna d det r den komponenten som avses?!?!

Std fr mitt pstende hmtar jag i det faktum att verkstaden benmnde felkllan till att min bil stod p verkstaden som vxelstrmsladdaren

Frsta felsymptomet var 12V-batteriet, nr det var bytt fungerade det nd inte, d fick de felkod p laddningsregulatorn till 12V-batteriet, vilket r en likstrmsladdare s att sga, men efter ett otal om och nnu fler men visade det sig att det var vxelstrmsladdaren som var trasig, d 12V-laddregulatorn ocks r en integrerad del i denna komponent.
Citera
2024-11-23, 17:11
Medlem
BAB7s avatar
Nya Peugeot e-5008 verkar inte vara frdig ..
https://www.youtube.com/watch?v=qMuLE6owMic
Citera
2025-02-24, 07:17
Medlem
Citat:
Kom man fram till vad det var fr fel?

Fick samma felmeddelande p min bil hr om dagen och kunde inte f ur P nr jag skulle kra.
Efter en stund funkade det igen och felmeddelandet var borta.

Efter ca 30 minuter kom meddelandet tillbaka och har varit kvar sedan dess, skillnaden mot frsta gngen meddelandet kom r att bilen gr att kra iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in