Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-14, 19:07
  #13
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kale75
Tack för svar 🙂
När du säger stämningsstabiliserande - vill du utveckla lite? Hjälper den mot humöret? Depression?
Hur länge höll rastlösheten i sig när du började med den?

Utan den hade jag nog varit deprimerad fortfarande. Notera att jag äter både Abilify OCH antidepressiva för att förstärka effekten av de antidepressiva läkemedlet.

Angående rastlösheten så var det mest och värst första året.

Mvh.
Citera
2024-03-15, 07:25
  #14
Medlem
Muppetys avatar
Jag blev av med hela mitt känsloliv o var totalt likgiltig för allt när jag åt Abilify, så jag bytte tillbaka till Haldol. Det tog 3-4 månader efter jag slutat med Abilify innan jag fick tillbaka några känslor. Den hjälpte inte särskilt mycket heller (medicinerar mot paranoia).

Haldol hjälper mot paranoian, men jag blev lite stel av den, vilket kan vara allvarligt, så nu har jag bytt till Invega (Paliperidon) o den hjälper lika bra.
Citera
2024-04-26, 16:23
  #15
Medlem
Drillas avatar
Jag började med abilify för 15 dagar sen och får massor med ångest.

Gick på quetiapin och mirtazapin innan och då brydde jag mig inte om människor men när jag började med abilify så gör jag det igen vilket är skit jobbigt och får inte sluta med den av min läkare.

Har läst att det är antingen eller med abilify. Den funkar för några och inte för andra. Vissa mår skit andra mår skit bra.

(Många säger att dom inte kan bli fulla på abilify men jag blir full när jag dricker)
__________________
Senast redigerad av Drilla 2024-04-26 kl. 16:46.
Citera
2024-04-26, 17:41
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
Jag började med abilify för 15 dagar sen och får massor med ångest.

Gick på quetiapin och mirtazapin innan och då brydde jag mig inte om människor men när jag började med abilify så gör jag det igen vilket är skit jobbigt och får inte sluta med den av min läkare.

Har läst att det är antingen eller med abilify. Den funkar för några och inte för andra. Vissa mår skit andra mår skit bra.

(Många säger att dom inte kan bli fulla på abilify men jag blir full när jag dricker)

Jag fick också outhärdlig ångest av Abilify. Åt den just för depression och ångestproblematik (har aldrig varit psykotisk) och blev bara sämre av den. Fick också en hel del andra biverkningar vilket jag brukar vara rätt förskonad från i vanliga fall.

Detta är den enda medicinen jag slutat med på eget bevåg, har läkartid nästa vecka så får se vad läkaren säger om det. Men kommer aldrig ta en tablett av den igen!

Hade för övrigt 20 mg. De lägre doserna gick biverkningsfritt men gjorde heller ingen nytta.
Citera
2024-04-26, 18:57
  #17
Medlem
Drillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Jag fick också outhärdlig ångest av Abilify. Åt den just för depression och ångestproblematik (har aldrig varit psykotisk) och blev bara sämre av den. Fick också en hel del andra biverkningar vilket jag brukar vara rätt förskonad från i vanliga fall.

Detta är den enda medicinen jag slutat med på eget bevåg, har läkartid nästa vecka så får se vad läkaren säger om det. Men kommer aldrig ta en tablett av den igen!

Hade för övrigt 20 mg. De lägre doserna gick biverkningsfritt men gjorde heller ingen nytta.

Jag har 5mg och tänker på vad jag gör och vart/hur jag tittar runt folk hela tiden vilket jag hatar, det är anledningen varför jag accepterar att ta mediciner, för att bli av med skiten.

Slutar med abilify imorgon. Skrev via 1177 men tänker inte vänta hela helgen på ett "jag vill att du fortsätter"
Citera
2024-04-26, 20:22
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
Jag har 5mg och tänker på vad jag gör och vart/hur jag tittar runt folk hela tiden vilket jag hatar, det är anledningen varför jag accepterar att ta mediciner, för att bli av med skiten.

Slutar med abilify imorgon. Skrev via 1177 men tänker inte vänta hela helgen på ett "jag vill att du fortsätter"

Tolka inte mitt svar som en rekommendation att sluta med den, för vissa är ju den medicinen kanon.
Men står du inte ut så finns det förhoppningsvis en annan medicin för dig.
Men om de mediciner du åt innan fungerade, varför bytte du?
Citera
2024-04-26, 20:43
  #19
Medlem
Drillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Tolka inte mitt svar som en rekommendation att sluta med den, för vissa är ju den medicinen kanon.
Men står du inte ut så finns det förhoppningsvis en annan medicin för dig.
Men om de mediciner du åt innan fungerade, varför bytte du?

Jag bytte aldrig. Behövde bara något som sänkte prolaktin och det finns andra alternativ.

Hur var det att sluta med den?
Citera
2024-04-26, 21:33
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
Jag bytte aldrig. Behövde bara något som sänkte prolaktin och det finns andra alternativ.

Hur var det att sluta med den?

Då förstår jag.

Det var otroligt skönt att sluta med abilify, mådde bättre redan efter 2 dagar. Inga utsättningsbesvär som vid SNRI tex, tvärt om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback