2023-10-01, 23:40
Medlem
Generalanderssons avatar
Hur bra var han egentligen?

Montoya kom ju till F1 i 2001 med en del hype kring sig efter succn i USA, och hypen blev bara nnu strre efter den hftiga omkrningen av Schumi p Interlagos 2001 i det som var JPMs 3:e start i F1. Men tycker inte att Montoya levde upp till frvntningarna, och i 2003 s satt han i den bsta bilen och hade alla frutsttningar till att bli vrldsmstare det ret, men kastade bort chansen. Och under den korta tiden i McLaren, s blev han totalt frnkt av Kimi.

Jag tycker att Montoya r bland de mest verskattade frarna under de sista 20-25 ren. Han var riktigt vass i CART, och var bra i F1 - ven om han hade stora problem med att sl R.Schumacher i Williams. Han floppade i Nascar, och nr han vl tervnde till Indycar i 2014 s var hans b.f datum som racingfrare gtt ut.

Vad menar ni? Var Montoya inte fullt s stor talang som det han hypades upp till att vara, och blev han verskattad pga sin spekatulra krstil? Slng in era svar
Citera
2023-10-01, 23:46
Medlem
MrMadoffs avatar
Snppet bttre n Pedro De La Rosa
Citera
2023-10-01, 23:57
Medlem
Jag minns Montoya som en riktigt ojmn frare, frn ingenstans kunde han kra som de bsta i vrlden fr att nsta race kra som en full lastbillschaffis, jag tror att det r den ojmnheten som gjorde att han inte riktigt klarade de hgre niverna, han kr med Hedman fr DragonSpeed numera dr han faktiskt visar vldigt hg klass.

Trkigt nog verkar det ligga i generna, hans son Sebastian har varit liknande senaste ren, ibland uppe i toppen och slss och ibland nere p 20e plats, tvekar om han kommer n F1 med tanke p hur ltt han verkar ta p de dliga resultaten.
Citera
2023-10-02, 00:11
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulKille33
Jag minns Montoya som en riktigt ojmn frare, frn ingenstans kunde han kra som de bsta i vrlden fr att nsta race kra som en full lastbillschaffis, jag tror att det r den ojmnheten som gjorde att han inte riktigt klarade de hgre niverna, han kr med Hedman fr DragonSpeed numera dr han faktiskt visar vldigt hg klass.

Trkigt nog verkar det ligga i generna, hans son Sebastian har varit liknande senaste ren, ibland uppe i toppen och slss och ibland nere p 20e plats, tvekar om han kommer n F1 med tanke p hur ltt han verkar ta p de dliga resultaten.
Fan, tvlar han n? Montoya lr vl vara typ 50 r i dag?

Ja, han var en extremt ojmn frare. Dessutom s var han lite av en Maldinado, en aggressiv frare som mer n ofta klantade till det fr sig sjlv.

Jag tycker personligen att Montoya var/r verskattad.
Citera
2023-10-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Fan, tvlar han n? Montoya lr vl vara typ 50 r i dag?

Ja, han var en extremt ojmn frare. Dessutom s var han lite av en Maldinado, en aggressiv frare som mer n ofta klantade till det fr sig sjlv.

Jag tycker personligen att Montoya var/r verskattad.

Ja han var bra en agressiv Fjant som gjorde ngra bra lopp i en p den tiden topp3 bil
Citera
2023-10-02, 14:12
Medlem
Mich13s avatar
Underhllande och aggressiv frare. Det hnde alltid ngot. Tyckte han var mer polerad i sin IndyCar-comeback dock, men d var han ju mycket ldre ocks.

Var alltid kul att flja Montoya, srskilt tidigt i karriren ven om jag sjlv var vldigt ung d.

Jag r generellt rtt svag fr sydamerikanska frare, frmst brasilianare d, men det r inte verdrivet mnga av dem i toppen lngre.
Citera
2023-10-02, 15:58
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Underhllande och aggressiv frare. Det hnde alltid ngot. Tyckte han var mer polerad i sin IndyCar-comeback dock, men d var han ju mycket ldre ocks.

Var alltid kul att flja Montoya, srskilt tidigt i karriren ven om jag sjlv var vldigt ung d.

Jag r generellt rtt svag fr sydamerikanska frare, frmst brasilianare d, men det r inte verdrivet mnga av dem i toppen lngre.
Montoya hade onekligen en aggressiv och tidvis galen krstil, frgan r bara om han inte verskattades en hel del p g a detta? Ser man tillbaka p JPMs F1-karrir i dag, s menar jag att han var verskattad, och att Ralf Schumacher var underskattad. Montoya var liksom the next big thing, den nye Senna osv - men han var aldrig riktigt i nrheten av att leva upp till hypen.

Montoya gjorde relativt bra ifrn sig under sin andra sejour i Indycar, men var lngt ifrn den samma fraren som han var under tiden i CART och F1. Att Montoya var med och kmpade om titeln i Indycar 2015, var frst o frmst fr dubbelpongen han fick fr att han vann Indy 500 det ret. Jag tycker att JPM var den svagaste lnken i Team Penske mellan 2014-16, och att bde Power, Castroneves och Pagenaud presterade betydligt bttre under de ren n vad Montoya gjorde.

Montoya var en rolig frare att flja, bde p och utanfr banan. Men jag menar att han var hgt verskattad.
Citera
2023-10-07, 16:41
Medlem
Man blir som bekant ofta bevisad fel om nr man tror man har sett allt galet som kan hnda i motorsport, och Montoya r en av dom som lyckats bevisa mnga fel p sagda punkt den gngen han trots gulflagg med hjlp av en punktering oavsiktligt och indirekt satte eld p hela Daytona-banan under paradloppet Daytona 500.

https://youtube.com/watch?v=uFm6o-qB6T4

Jag kollade bara p sndningen med ett halvt ga vid tidpunkten fr Danica Patrick hade blivit pkrd och tvingats reparera skador varvid hon lg typ 30 varv efter plus att det som sagt var gulflagg vid tillfllet och precis hade varit reklamavbrott, men iom Montoya's pyroman-incident s kollade jag klart p sndningen lite mer noggrant. Vill minnas att rdflaggen var s lng s dom krde ut pizzor till frarna som stod parkerade en bra bit frn depn p baksidan av banan, dom var avskurna frn depn utav elden(ven om dom givetvis kunde vnt om och krt medsols till depn).

I vrigt r det enda andra jag minns om Montoya idag nr han var p vg att starta slagsml med en kameraman som bumpade in i honom, hans personlighet vid tidpunkten var vl raka motsatsen till exempelvis Coulthard's.
Citera
2024-01-27, 18:15
Medlem
Generalanderssons avatar
Den hr r ju en klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=WPYc...hannel=tiorted
Citera
2024-02-07, 16:35
Medlem
Nr han satt i en BMW s minns man att den kom upp i vldigt hga hastigheter p Monza Italiens Gran Prix.
BMW:n hade helt klart starkast motor och han satte flera hastighetsrekord dem ren med med BMW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in