2023-10-02, 16:25
Medlem
Hamnade i en het diskussion med en manlig bekant om priser på herr vs damkläder. Blev minst sagt förvånad över pris på herrkläder. Hoodies, tshirts, jeans, kavajer, skjortor som kostar otroligt mycket mer än kvinnors.

Tjejer använder generellt mer kläder men om killar och tjejers garderober skulle bestå av lika många plagg hade mäns varit dubbelt så kostsam. Nu pratar jag inte märkeskläder utan vanliga från en butik som finns i centrum eller på till exempel zalando.

Det används inte jättemycket mer tyg för att sy herrkläder så förstår inte den hutlösa prisskillnaden. Kan hitta en hoodie åt mig för 149kr men för en kille går det inte att komma under 399kr. Samma med jeans kan jag hitta för under 299kr och få ett par jeans jag gillar men för män går det inte att komma under 499kr.

Kan någon förklara varför? Kvalitén verkar inte vara särskilt mycket bättre för killar heller.
Citera
2023-10-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Hamnade i en het diskussion med en manlig bekant om priser på herr vs damkläder. Blev minst sagt förvånad över pris på herrkläder. Hoodies, tshirts, jeans, kavajer, skjortor som kostar otroligt mycket mer än kvinnors.

Tjejer använder generellt mer kläder men om killar och tjejers garderober skulle bestå av lika många plagg hade mäns varit dubbelt så kostsam. Nu pratar jag inte märkeskläder utan vanliga från en butik som finns i centrum eller på till exempel zalando.

Det används inte jättemycket mer tyg för att sy herrkläder så förstår inte den hutlösa prisskillnaden. Kan hitta en hoodie åt mig för 149kr men för en kille går det inte att komma under 399kr. Samma med jeans kan jag hitta för under 299kr och få ett par jeans jag gillar men för män går det inte att komma under 499kr.

Kan någon förklara varför? Kvalitén verkar inte vara särskilt mycket bättre för killar heller.

Var hittar du dina priser? Jag hittar lätt hoodies och byxor för 200:-
Citera
2023-10-02, 16:41
Medlem
OneTaps avatar
vet inte om ja håller med. de finns väl billiga barn arbetade kläder för både damer o herrar. ja har köpt stora o sköna herr hoodies för 199 spänn med bra kvalitet. finns fräna hipster jackor för inte så mycke dyrare. t shirts finns för typ 30 spänn på skit butiker som lager 157 men ja vill ha bra pass form o tyg så köper lite dyrare från andra ställen. jeans o chinos finns de gott om för runt 350 o som kille går de även o pruta i kassan o få ner priset =) kollade online o dam jeans verkar säljas för samma priser :P men om de de facto stämmer att dam kläder e billigare så tror ja de beror på omsättning. fruntimmer handlar oftare o säljarna kommer undan med lägre marginaler. vi grabbar kan ha samma två par byxor i 5 år lixom :P
Senast redigerad av OneTap 2023-10-02 kl. 16:45.
Citera
2023-10-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Var hittar du dina priser? Jag hittar lätt hoodies och byxor för 200:-
Tog ett exempel. Måste leta betydligt längre på herravdelningen. Var inne på zalando och kollade lite snabbt
Citera
2023-10-02, 16:51
Medlem
Kvinnor har som sagt mer kläder och är ombytligare. Skapar marknad av slit och släng. Snubbar shoppar mindre och kan plockas av mer pengar när det väl sker. De skulle inte handla mer för att det var billigare.

Typisk snubbe: Jag behöver en ny tröja. Köper en tröja.

Typisk brud: Jag behöver en tröja. Oj, det var billigt. Jag köper tre.
Senast redigerad av Bemp 2023-10-02 kl. 16:55.
Citera
2023-10-02, 17:11
Medlem
Då damer/tjejer köper mer så blir det billigare per plagg då varje batch innehåller fler plagg, ju fler exemplar desto billigare inom all tillverkning.
Citera
2023-10-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då damer/tjejer köper mer så blir det billigare per plagg då varje batch innehåller fler plagg, ju fler exemplar desto billigare inom all tillverkning.
Ja så kan det vara att man får bättre scale på kvinnokläder.
Citera
2023-10-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna

Det är sant att herrkläder ofta verkar dyrare, jag märker det ofta också. Några anledningar kan vara:

– Kvinnor köper kläder oftare, så det är volymrabatt.
– Herrkläder, som kostymer, kan ha fler detaljer, vilket höjer produktionskostnaderna.
– Det finns en uppfattning om att män vill ha hållbara kläder, så de kan göras mer robusta.

Men även i vissa kategorier eller märken kan damkläder vara dyrare än herrkläder. Det är en komplex fråga och jag skulle gärna vilja höra andra åsikter också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in