Citat:
Ursprungligen postat av
annacondanna
Hamnade i en het diskussion med en manlig bekant om priser på herr vs damkläder. Blev minst sagt förvånad över pris på herrkläder. Hoodies, tshirts, jeans, kavajer, skjortor som kostar otroligt mycket mer än kvinnors.
Tjejer använder generellt mer kläder men om killar och tjejers garderober skulle bestå av lika många plagg hade mäns varit dubbelt så kostsam. Nu pratar jag inte märkeskläder utan vanliga från en butik som finns i centrum eller på till exempel zalando.
Det används inte jättemycket mer tyg för att sy herrkläder så förstår inte den hutlösa prisskillnaden. Kan hitta en hoodie åt mig för 149kr men för en kille går det inte att komma under 399kr. Samma med jeans kan jag hitta för under 299kr och få ett par jeans jag gillar men för män går det inte att komma under 499kr.
Kan någon förklara varför? Kvalitén verkar inte vara särskilt mycket bättre för killar heller.
Det är sant att herrkläder ofta verkar dyrare, jag märker det ofta också. Några anledningar kan vara:
– Kvinnor köper kläder oftare, så det är volymrabatt.
– Herrkläder, som kostymer, kan ha fler detaljer, vilket höjer produktionskostnaderna.
– Det finns en uppfattning om att män vill ha hållbara kläder, så de kan göras mer robusta.
Men även i vissa kategorier eller märken kan damkläder vara dyrare än herrkläder. Det är en komplex fråga och jag skulle gärna vilja höra andra åsikter också!