Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-10-04, 13:50
  #49
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Såhär gick det till. Vi har läst på om bengaler . Vi är väl införstådda i vad det krävs av oss för att äga en bengal. Men innan vi bestämde oss ville vi såklart hälsa på katten. Ja, hon var rätt billig . I jämförelse med vad en kattunge är.
Vi kom dit och satt bland katterna , uppfödaren försökte väl sälja på oss en kattunge, men det var vi inte intresserade av. Vi var alltså ute efter katt i hög ålder . Dels för att vi ”får vad vi köper”( lite ironiskt och skrattretande i efterhand), och sedan för att det helt enkelt passar våran livssituation bättre . Katten var lite störd över att det var kattungar i rummet och var lite avvaktande något jag funderade på i efterhand och som jag tyckte var lite märkligt . Varför plockade hon inte bort de andra katterna så vi kunde få hälsa på den här honan?

Vi pratade och fick förklarat precis som jag nämnt tidigare. Att den här katten är magisk, kelig , social och hundvan. Gillar att upptäcka precis som rasen är . Uppfödaren berättade även att många som ägt katt tidigare, men inte bengal blir lite avskräckta för att dom beter sig annorlunda än en vanlig huskatt . Jag själv är uppvuxen med huskatt så jag var såklart lite orolig , men blev övertalad att det inte skulle vara något problem. Min sambo har aldrig haft katt och kan säga att han är tuffare än mig i det här , så det stämmer väl på sätt och vis som uppfödaren sa. Sen vill man ju inte ha en mördarmaskin . Det är skillnad på jargong och aggressivitet .

Jag vet inte , jag är en expert på att övertänka. Jag sitter just nu och har så ont i magen där jag föreställer mig hur jag ska lämna tillbaka henne. Orsakat henne ett enormt onödigt lidande , och även skammen framför familj som jag vet kommer tycka jag är sjuk i huvudet .

Jag vill ju att det ska bli bra. Att vi ska kunna vara bästisar. Jag ser inte att katten ligger och gosar i soffan på det sättet , för det verkar vara så många som tror det, att detta är ett impulsköp från någon som tycker katten är vacker. Jag vet vad jag gett mig in på , men tanken över att det blivit helt fel här kan inte släppa taget. Min ångest har varit konstant och uppfödarens hjälp minimal. Kommer inte hjälpa mig att trycka i katten massa piller som återigen blivit rekommenderat . Jag fattar faktiskt inte, varför säljer man en katt när dom vet att den eventuellt kanske inte passar i miljön som vi bor i? Vi har ju utförligt beskrivit våran boendesituation , att vi inte planerar ännu en katt, och att hon inte kommer att ha tillgång för att gå ut.

Jag blir bara tårögd när jag sitter och skriver detta. Tycker så synd om henne, att hon ska behöva vara såhär mot oss, något här har ju gjort att hon håller sig undan osv.

Ge mig tips ! Vad ska jag göra? Känner mig handlingsförlamad och ångestfylld .
Jag har respekt för att det blev tokigt och jag tycker du verkar klok i dina förväntingar, men en sak tycker jag är konstig.. Varför ska katten aldrig få gå ut? Känns knappast som någon djurvän som har djur i fångenskap.

Katter ska få vara både ute och inne om de vill.

Hur skulle ditt humör vara o du blev förflyttad till en liten burk där du ska vara inspärrad på livstid utan möjlighet till frigivning? Skulle du behandla fångvaktarna med kärlek och respekt? När du svarat på den frågan, kan du ställa densamma om katten. Tror du den vill leva i fågenskap?
Citera
2023-10-05, 10:32
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag har respekt för att det blev tokigt och jag tycker du verkar klok i dina förväntingar, men en sak tycker jag är konstig.. Varför ska katten aldrig få gå ut? Känns knappast som någon djurvän som har djur i fångenskap.

Katter ska få vara både ute och inne om de vill.

Hur skulle ditt humör vara o du blev förflyttad till en liten burk där du ska vara inspärrad på livstid utan möjlighet till frigivning? Skulle du behandla fångvaktarna med kärlek och respekt? När du svarat på den frågan, kan du ställa densamma om katten. Tror du den vill leva i fågenskap?

Vi bor på 7e våningen 🤕. Kan blir lite svårt . Något uppfödaren visste om.
Citera
2023-10-05, 19:37
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Vi bor på 7e våningen 🤕. Kan blir lite svårt . Något uppfödaren visste om.

Vi får hoppas att kissen finner sig tillrätta där.
Kattleksaker bör ni ha så att kisse får något roligt att göra emellanåt
Det måste varit stora omställningar för kissen att hela tiden varit
omgiven av kattungar, som kanske varit hennes egna.
Sedan sterilisering och en helt ny miljö ?
Citera
2023-10-05, 22:00
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har katten en stamtavla?
Har den veterinärbesiktigats?

Rent krasst, så skulle jag uppmana dig/er att lämna tillbaka katten.
Jag tror den har blivit för traumatiserad, inte pga er, utan någonting är konstigt, med tanke på vad du berättar om hur den ageradr när ni hälsade på..
Är det en kattuppfödare som har en hemsida?
Har många frågor, men vill inte att du ska outa dig här.
När gjordes köpet?
Var katten försäkrad?
När opererades katten?

Just såna ståtliga raskatter, är inte ovanligt att man har inne, eller i skyddad nätbur ute.

Inte vet jag men om kissen haft kattungar nyligen så kanske de fortfarande kunde dia henne.
Då är spenarna svullna. Tar man då honan ifrån kattungarna kan honan börjar löpa rätt
så snart igen.
Det var kanske det som hände ?
När hormonerna börjat att normaliseras så blir hon som en vanlig katt igen.
Kom ihåg att kastreringen sänker hormonmängden som hon har,
så då blir hon som katter brukar vara.

Tipset om lugnande piller är bara för tillfälligt bruk för att både ni och katten ska få en lugn stund.

Lite svårt dock att få i katter piller, kolla på något youtubeklipp hur man gör.
Strupen kan behövas masseras för att pillret ska åka ner och katten kan svälja automatiskt.

Äter och dricker katten (vatten) så kommer hon att lugna sig.
Katter är vanedjur, och vill gärna ha samma liggplats alltid.
Om ni tar henne till veterinären så passa på att klippa klorna för säkerhets skull.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2023-10-05 kl. 22:32.
Citera
2023-10-06, 01:07
  #53
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Tack för din fullständigt onödiga kommentar kanelkakan. Vilken tur att det är fullkomligt upp till mig att behålla katten eller inte. Vi var inte medvetna om att hon löpte fram tills vi kom dit. Självklart blev vi övertalade, jag är ingen uppfödare, jag har ingen koll på en katts beteende och störningar under löp. Du verkar däremot vara rätt påläst om det här så du får mer än gärna berätta om det är värt att ställa motfrågor till uppfödaren i efterhand, eller hur detta ska hanteras. Någonstans har jag och min sambo blivit vilseledda, och det rätt rejält, med tanke på att vi står där vi står. Jag förnekar inte att jag är lite blåögd, men att trycka på den punkten nu i efterhand kommer inte göra situationen bättre.

Så... Hur tycker du att jag ska gå tillväga? Har nämnt tidigare att jag exempelvis fortfarande inte fått info om försäkring. Ska nu kolla upp hennes stamtavla som finns i Sverak

I trådstarten beskriver du att kattsituationen är lite utav en "existensiell kris" och att du "har sån vidrig ångest". I dina inlägg framkommer även att du har viss psykisk ohälsa, du framstår som ambivalent och verkar ha svårt att hantera ovisshet. Jag uppfattar att du söker kontroll i en situation där kontrollen kommer att vara begränsad en (lång) tid framöver. Ovisshet kommer att kvarstå. Du frågar om råd kring hur du ska göra och jag svarar utifrån den info du ger + hur du framstår + andra variabler, att jag tycker att ni borde försöka lämna tillbaka katten som beter sig på ett sätt ni inte verkar förstå att hantera och som riskerar att inte alls kunna bli den typ att katt du vill ha, en "bästis".

Jag försöker hjälpa dig och tar ditt och kattens mående på allvar. Om jag var du skulle jag vara tacksam för någon annans ärliga syn på det jag önskade råd kring. Och jag struntar i huruvida din familj skulle tycka att du var "sjuk i huvudet" om du lämnade tillbaka katten - det borde du också göra! Det säger mycket mer om dem (!) än om dig. Om du står inför att behålla en katt som riskerar att inte bli rätt för dig och din sambo, som ger dig stress och ånger, borde din familj istället stötta dig 100 % i att göra det som blir bäst för dig i förlängningen.

Du skriver "Någonstans har jag och min sambo blivit vilseledda, och det rätt rejält, med tanke på att vi står där vi står.". Ja, mycket tyder på att personen som sålt katten inte alls agerar i linje med djurets bästa, utan snarare vill kräma ut så mycket pengar som möjligt, ducka steriliseringskostnaden och sälja ett djur som kanske inte ens verkar ha varit försäkrat.
__________________
Senast redigerad av kanelkaka 2023-10-06 kl. 01:14.
Citera
2023-10-11, 13:19
  #54
Medlem
Om ni inte redan provat: kolla upp feliway som är någon form av lugnande doftmojäng man sätter i eluttaget. Har inte egen erfarenhet men många verkar ha märkt effekt.
Citera
2023-10-11, 13:32
  #55
Medlem
Bazze1s avatar
Betänk att denna ras är en korsning mellan bengalisk vildkatt och tamkatt.

Denna korsning började medvetet göras i början av 60-talet av en amerikanska som hade som mål att avla fram en "leopardkatt" med samma egenskaper som en sällskapskatt. Man korsade framförallt bengaliska vildkatter med amerikansk korthår, abessinier och egyptisk mau.

Säljaren beskriver naturligtvis sitt säljobjekt i fina ordalag för att få den såld.

Ge den ett par veckor eller t om månader utan stress och onödig lek så den blir acklimatiserad i sin egna takt så blir det nog bra till slut...Lycka till.
Citera
2023-10-11, 13:33
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Inte vet jag men om kissen haft kattungar nyligen så kanske de fortfarande kunde dia henne.
Då är spenarna svullna. Tar man då honan ifrån kattungarna kan honan börjar löpa rätt
så snart igen.
Det var kanske det som hände ?
När hormonerna börjat att normaliseras så blir hon som en vanlig katt igen.
Kom ihåg att kastreringen sänker hormonmängden som hon har,
så då blir hon som katter brukar vara.

Tipset om lugnande piller är bara för tillfälligt bruk för att både ni och katten ska få en lugn stund.

Lite svårt dock att få i katter piller, kolla på något youtubeklipp hur man gör.
Strupen kan behövas masseras för att pillret ska åka ner och katten kan svälja automatiskt.

Äter och dricker katten (vatten) så kommer hon att lugna sig.
Katter är vanedjur, och vill gärna ha samma liggplats alltid.
Om ni tar henne till veterinären så passa på att klippa klorna för säkerhets skull.
Har haft en katt med en kull, som diade, ändå blev katten dräktig igen och fick en till kull, lagom till när första kullen skulle flytta..

Frågan är snarare vad omplaceringskatten varit med om, själva anledningen till ytterligare en omplacering.
Den sk uppfödaren har inte tagit sitt ansvar, hela historien är shady
Citera
2024-03-24, 12:21
  #57
Medlem
Ingen seriös uppfödare.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback