Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-11-02, 23:05
  #25
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Tack för feedback! Några ställen du kan rekommendera? Hur är naturen i Gambia?

Området kring kusten är som en enda stor stad, så vill du uppleva naturen får du åka lite längre in i landet. Min andra fru är gambian (fulani) och jag har varit i landet 6ggr vid det här laget. Det kan vara jobbigt att köpa saker på marknaden om man inte är van vid att pruta, men man brukar inte bli blåst om man handlar typ läsk och livsmedel i en butik. Det kan vara värt att ha en gambian med sig som backup om man ska köpa grejer. Han kommer att ta en viss provision förstås, men så länge det inte blir för mycket är det okej. Det är inte ovanligt att de som arbetar tjänar mindre än 1000kr/månad.
Citera
2023-11-05, 20:45
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Området kring kusten är som en enda stor stad, så vill du uppleva naturen får du åka lite längre in i landet. Min andra fru är gambian (fulani) och jag har varit i landet 6ggr vid det här laget. Det kan vara jobbigt att köpa saker på marknaden om man inte är van vid att pruta, men man brukar inte bli blåst om man handlar typ läsk och livsmedel i en butik. Det kan vara värt att ha en gambian med sig som backup om man ska köpa grejer. Han kommer att ta en viss provision förstås, men så länge det inte blir för mycket är det okej. Det är inte ovanligt att de som arbetar tjänar mindre än 1000kr/månad.
Tack!
Har du några tips på vad man ska göra i Gambia? Eller är det mer sol och vad som gäller här? Tänker att du kanske sitter på några bra tips då du varit där flera gånger.
Citera
2023-11-05, 22:23
  #27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Tack!
Har du några tips på vad man ska göra i Gambia? Eller är det mer sol och vad som gäller här? Tänker att du kanske sitter på några bra tips då du varit där flera gånger.

Det är nog bättre att fråga en vanlig turist som har varit där en gång ärligt talat. Jag har inte ens besökt de vanliga turistområdena. Den enda anledningen jag åker till Gambia är för att tillbringa tiden med min yngsta dotter och min fru. Förutom det är väl den största njutningen för mig att dricka kall läsk i den höga värmen.

I början var det annars ganska spännande att se hur saker och ting funkar jämfört med Sverige och andra europeiska länder. I Gambia finns t.ex. inte soptunnor, utan man slänger bara sitt skräp på marken. Förutom glasflaskor som har pant. Man får också mycket respekt som vit man, men det handlar förstås till en stor del om att många vill bli ens vän och hoppas att man skall lösa alla deras problem. Tycker själv att det är ganska jobbigt när folk vill ha mina pengar vid det här laget, så jag brukar i stort sett bara förlita mig på min frus bröder om vi behöver hjälp med någonting.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3560711

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback