Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-05, 01:58
  #1
Medlem
I flera år nu har jag hört ett djurläte från skogen - oftast mitt i natten men trots att jag letat och lyssnat igenom tiotal videos med djurläten såsom fåglar, rävar, rådjur osv. hittar jag det aldrig så jag tänkte jag försöker förklara här och se om jag får något svar som kan peka mig i rätt riktning.

Väldigt högt ljud som låter ööÄÄÄ, öÄÄÄ, ööÄÄÄÄ .....
Flera gånger har jag hört att det direkt efter börjat "growla" rätt high pitched, det låter nästan som viss tidig black metal sång (om det nu säger er något). Tänk er att ni ska försöka growla med så hög pitch ni kan, ungefär så.

Antar att det är antingen någon slags fågel eller räv.

Otroligt ful post detta men man vet aldrig!

Tack och jag hoppas denna post är på rätt plats.
Citera
2023-10-05, 01:59
  #2
Medlem
Kanske ska tillägga att det är mer hög pitchat än lågt, även "öäää" lätet.
Citera
2023-10-05, 02:02
  #3
Medlem
OneTaps avatar
grann tjejen som blir påsatt i buskarna? :P

nä men de låter som nåt som e skade skjutet. kanske skabb räv eller rådjur eller lodjur. alternativt kan de va sasquatch. googla på big foot sound. låter de likadant? =)
Citera
2023-10-05, 05:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luderpingvinen
I flera år nu har jag hört ett djurläte från skogen - oftast mitt i natten men trots att jag letat och lyssnat igenom tiotal videos med djurläten såsom fåglar, rävar, rådjur osv. hittar jag det aldrig så jag tänkte jag försöker förklara här och se om jag får något svar som kan peka mig i rätt riktning.

Väldigt högt ljud som låter ööÄÄÄ, öÄÄÄ, ööÄÄÄÄ .....
Flera gånger har jag hört att det direkt efter börjat "growla" rätt high pitched, det låter nästan som viss tidig black metal sång (om det nu säger er något). Tänk er att ni ska försöka growla med så hög pitch ni kan, ungefär så.

Antar att det är antingen någon slags fågel eller räv.

Otroligt ful post detta men man vet aldrig!

Tack och jag hoppas denna post är på rätt plats.

Inte lätt att gissa, kan vara kattuggla de har olika läten. Finns inspelning på Youtube.
Citera
2023-10-05, 05:39
  #5
Medlem
pn222jws avatar
Staren kan låta på många sätt.
Citera
2023-10-05, 12:35
  #6
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luderpingvinen
I flera år nu har jag hört ett djurläte från skogen - oftast mitt i natten men trots att jag letat och lyssnat igenom tiotal videos med djurläten såsom fåglar, rävar, rådjur osv. hittar jag det aldrig så jag tänkte jag försöker förklara här och se om jag får något svar som kan peka mig i rätt riktning.

Väldigt högt ljud som låter ööÄÄÄ, öÄÄÄ, ööÄÄÄÄ .....
Flera gånger har jag hört att det direkt efter börjat "growla" rätt high pitched, det låter nästan som viss tidig black metal sång (om det nu säger er något). Tänk er att ni ska försöka growla med så hög pitch ni kan, ungefär så.

Antar att det är antingen någon slags fågel eller räv.

Otroligt ful post detta men man vet aldrig!

Tack och jag hoppas denna post är på rätt plats.
Rådjur
Citera
2023-10-05, 14:18
  #7
Medlem
En människa i primaltillstånd som dödsskriker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback