2024-02-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så du menar att man istället låter dem jobba kvar och kosta ännu mer pengar? Det låter orimligt.

Det är inte ovanligt på större företag.
Svenskar är som sagt konflikträdda så en chef kan mycket väl blunda för detta och det har jag sett med egna ögon.
Citera
2024-02-28, 18:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Svenskar är som sagt konflikträdda så en chef kan mycket väl blunda för detta och det har jag sett med egna ögon.
Hur som helst kan jag tycka att det är ett uruselt argument för att avskaffa KA. Det låter snarare som ett arbetsledningsproblem, som facket svårligen kan beskyllas för att ha orsakat.
Citera
2024-02-29, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Facken vill att alla anställda skall ha ka och tar en konflikt nu. Bilbranschen omfattar många anställda och kommer en liten en med 100 pers. undan så bäddar det för att fler också gör det. Hela bilbranschen är under omvälvning nu.
Om 5 år bara kommer det säkert inte finnas lika många tillverkare. Kinesiska tillverkare kommer säkert att bli större och de vill nog inte ha ka.
Om de inte vill ha kollektivavtal, så måste det rimligen bero på att de inte är fullt så attraktiva för arbetsgivarna som facken gärna vill hävda. Och då är det absolut på sin plats att man ser över situationen och hittar en modell som alla är nöjda med, utan att vara tvingade till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Det är för många faktorer för min del för att tänka ut ett svar, bra eller dåligt?
Historiken, framtiden, antal företag då och nu, tryggheten, valfriheten, EU och fri rörlighet, låglönepersoner från Östeuropa som snickrar här, vårt högkostnadssamhälle nu och hur skall vi få råd med tex bostad och familj i framtiden om det finns folk som tar jobb för mindre lön och sämre villkor och t.o.m. flyttar tllbaka efter en tid? globaliseringen - vem kunde gissa att Volvo cars skulle bli Kinaägt?

Det hela beror nog på vilket samhälle vi vill ha i framtiden? Som tidigare i Sverige eller som USA, eller som idag långsamt mot ett mellanting.
Häri belyser du ett annat problem, som jag ibland saknar lite förståelse för från facken. Väldigt många företag idag agerar på en internationellt konkurrensutsatt marknad. Om vi inte kan leverera produkter till ett attraktivt pris, så kommer tillverkningen att ske någon annanstans. Det finns otaliga exempel på det, och fler kommer det att bli. En del av lösningen är givetvis att leverera tjänster där vi kan konkurrera med kunskap snarare än pris och effektivitet, men det är inte alla som kan arbeta med det. Det har varit mycket prat om att minska löneklyftorna i Sverige, men faktum är att de behövs.

Sedan ska det ju enligt uppgift vara brist på den typen av arbetskraft som strejken handlar om. Flera har bland annat sagt att de kan få ett annat jobb närsomhelst. Om nu Teslas villkor är så mycket sämre, som facket hävdar, varför har dessa personer då tagit jobb på Tesla istället för på ett ställe med KA? Och varför stannar de isåfall kvar? Någonting måste det ju vara som lockar?

Svenskar är, tycker jag, generellt lite för dåliga på att byta arbete. Större rörlighet på arbetsmarknaden ger också bättre villkor - om du vet att det är enkelt att hitta ett nytt jobb har du mindre benägenhet att stanna kvar på en arbetsplats du inte gillar. Men svenska KA och svensk arbetsrätt gör det svårare för företag att byta eller säga upp personal, och det är därför mindre attraktivt att anställa för t.ex. tillfälliga behov. Och det minskar rörligheten och ökar inlåsningen på arbetsmarknaden.

En översyn av såväl LAS som hela den svenska modellen tror jag är nödvändigt på sikt, och ju förr dess bättre för alla. Om Tesla kan skynda på den utvecklingen så är det väldigt positivt.
Citera
2024-02-29, 01:16
Medlem
Citat:
Förekommer gör det nog säkert, men jag tror inte det är speciellt vanligt. Och framför allt inte på privata företag. Det kan nog vara betydligt vanligare i offentlig verksamhet.
Citera
2024-02-29, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Förekommer gör det nog säkert, men jag tror inte det är speciellt vanligt. Och framför allt inte på privata företag. Det kan nog vara betydligt vanligare i offentlig verksamhet.

Jag har sett det på privata företag. En chef där har ofta ingen personlig vinning av att ta konflikten med en odugling och göra sig av med denne. Det är jobbig och svenskar är ofta konflikträdda.
Citera
2024-02-29, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur som helst kan jag tycka att det är ett uruselt argument för att avskaffa KA. Det låter snarare som ett arbetsledningsproblem, som facket svårligen kan beskyllas för att ha orsakat.

Det är förstås inte bra att oduglingar utan ens en vilja att förbättra sig ska få lönepåslag genom KA. Men så blir det när alla ska hanteras som ett kollektiv. Det är heller inget skäl till uppsägning enligt svensk lag. Ska man bli av med en sådan person krävs trixande,
Citera
2024-02-29, 06:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Om de inte vill ha kollektivavtal, så måste det rimligen bero på att de inte är fullt så attraktiva för arbetsgivarna som facken gärna vill hävda. Och då är det absolut på sin plats att man ser över situationen och hittar en modell som alla är nöjda med, utan att vara tvingade till det.

Häri belyser du ett annat problem, som jag ibland saknar lite förståelse för från facken. Väldigt många företag idag agerar på en internationellt konkurrensutsatt marknad. Om vi inte kan leverera produkter till ett attraktivt pris, så kommer tillverkningen att ske någon annanstans. Det finns otaliga exempel på det, och fler kommer det att bli. En del av lösningen är givetvis att leverera tjänster där vi kan konkurrera med kunskap snarare än pris och effektivitet, men det är inte alla som kan arbeta med det. Det har varit mycket prat om att minska löneklyftorna i Sverige, men faktum är att de behövs.

Sedan ska det ju enligt uppgift vara brist på den typen av arbetskraft som strejken handlar om. Flera har bland annat sagt att de kan få ett annat jobb närsomhelst. Om nu Teslas villkor är så mycket sämre, som facket hävdar, varför har dessa personer då tagit jobb på Tesla istället för på ett ställe med KA? Och varför stannar de isåfall kvar? Någonting måste det ju vara som lockar?

Svenskar är, tycker jag, generellt lite för dåliga på att byta arbete. Större rörlighet på arbetsmarknaden ger också bättre villkor - om du vet att det är enkelt att hitta ett nytt jobb har du mindre benägenhet att stanna kvar på en arbetsplats du inte gillar. Men svenska KA och svensk arbetsrätt gör det svårare för företag att byta eller säga upp personal, och det är därför mindre attraktivt att anställa för t.ex. tillfälliga behov. Och det minskar rörligheten och ökar inlåsningen på arbetsmarknaden.

En översyn av såväl LAS som hela den svenska modellen tror jag är nödvändigt på sikt, och ju förr dess bättre för alla. Om Tesla kan skynda på den utvecklingen så är det väldigt positivt.

Men vad fan. Den där svenska nationellt dryga uppfattningen att han har mer kunskaper än vad han hittar ute i den övriga världen. Det är löjeväckande. "Konkurrera med kunskap..,." Eller "för dåliga på att byta arbete". Varenda arbetslös svensk ska ha ens sympatier och varje svensk fruktar att bli uppsagd med tanke på de numera idiotiskt långa rekryteringsprocesserna. Det är ju inte precis som att de idiotiskt långa rekryteringsprocesserna med 5 test och 3 intervjuer uppmuntrar svenskar att försöka byta arbete. Istället klänger de sig fast vid de jobb de har och önskar HR-Sverige åt helvete. Andra stackare får stå ut med dessa förbannade idiotiskt långa rekryteringsprocesser.
Citera
2024-02-29, 08:11
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Men vad fan. Den där svenska nationellt dryga uppfattningen att han har mer kunskaper än vad han hittar ute i den övriga världen. Det är löjeväckande. "Konkurrera med kunskap..,." Eller "för dåliga på att byta arbete". Varenda arbetslös svensk ska ha ens sympatier och varje svensk fruktar att bli uppsagd med tanke på de numera idiotiskt långa rekryteringsprocesserna. Det är ju inte precis som att de idiotiskt långa rekryteringsprocesserna med 5 test och 3 intervjuer uppmuntrar svenskar att försöka byta arbete. Istället klänger de sig fast vid de jobb de har och önskar HR-Sverige åt helvete. Andra stackare får stå ut med dessa förbannade idiotiskt långa rekryteringsprocesser.
Detta är ju ett resultat av att det är otroligt svårt att göra sig av med folk och dels väldigt kostsamt att få in "fel" person. I ett mindre företag kan en enda felrekrytering välta hela bolaget.

En annan aspekt med KA är ju lite kul och gäller då Byggnads, de tillåter inte folk att jobba som de vill utan de måste anpassa sig efter hur Byggnads tycker de ska jobba. Lite kul ändå

Har många som vill jobba veckoskift men den modellen som är mest uppskattad bland arbetarna tycker inte facket är bra och tvingar således dem till att jobba på sätt de inte vill men som fackpamparna på kontoret tycker SER bättre ut
Citera
2024-02-29, 08:57
Medlem
Citat:

Så utan KA skulle samma konflikträdda chef sänka lönen till något som inte går att överleva på så att den här personen istället säger upp sig?
Citera
2024-02-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så utan KA skulle samma konflikträdda chef sänka lönen till något som inte går att överleva på så att den här personen istället säger upp sig?

Sänka löner är mycket ovanligt i Sverige så det blir nog inte aktuellt, men bra om slapphögar åtminstone inte får kollektiva löneförhöjningar. Detta leder förstås också till att slapphögarna anstränger sig mer i många fall vilket är en fördel. Företag utan KA kan därför fungera bättre och betala högre löner.
Citera
2024-02-29, 09:50
Medlem
Citat:
Sänka löner är mycket ovanligt i Sverige så det blir nog inte aktuellt, men bra om slapphögar åtminstone inte får kollektiva löneförhöjningar. Detta leder förstås också till att slapphögarna anstränger sig mer i många fall vilket är en fördel. Företag utan KA kan därför fungera bättre och betala högre löner.

Så den konflikträdde chefen låter bli att höja när slapphögen vill ha höjt som alla andra?

Nej, de där teorierna har du inget stöd för, det är något du hittat på själv.
Citera
2024-02-29, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så den konflikträdde chefen låter bli att höja när slapphögen vill ha höjt som alla andra?

Nej, de där teorierna har du inget stöd för, det är något du hittat på själv.

Vad är det du har svårt att förstå, det är förstås ett problem att även slapphögar får löneförhöjningar pga kollektiva avtal.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2024-02-29 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in