Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 02:28
  #6397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu står jag ju rent principiellt på fackets sida, men, det här med att en privatperson inte skall kunna få sin tesla lagad eller besiktigad för att det är en tesla tycker jag är sjukt.
Om Mercedes beter sig som svin och orsakar en strejk bland sina arbetare så förväntar jag mig inte att nekas reparation, service eller besiktning av min bil, bara för att det råkar vara en merca.
Den delen av konflikten har jag faktiskt inte alls någon förståelse för.
Av vad man kunnat läsa och höra av uttalanden från IF Metall, så har jag tolkat det som att man haft två tankar bakom dessa blockader:

1) Att Teslas omtanke om sina kunder skulle öka deras vilja att skriva på ett KA för att inte konflikten ska drabba dessa kunder, och…

2) Att rädslan för att tappa potentiella kunder (för att dessa skulle vara oroliga för att inte kunna få sin nya bil servad) skulle sätta ytterligare press på Tesla att skriva på ett KA.

Möjligen också, som en tredje punkt, få företag som har KA att undvika att göra affärer med Tesla för att slippa bli uttagna i blockad och på så sätt göra det svårare för Tesla.

Problemet är att det inte har fungerat mot Tesla. De bryr sig uppenbarligen inte tillräckligt mycket om sina kunder för att det skulle få den önskade effekten, och kunderna verkar inte blivit tillräckligt avskräckta. Istället har en hel del av den ilska man hoppats skulle drabba Tesla istället vänts mot IF Metall. Och, för att göra det ytterligare lite värre, så har en ny diskussion blossat upp om konflikträtten. Att släppa på en del av blockaden är väl ett sätt att minska kritiken och

Även om jag inte är en stor anhängare av facken, så tycker jag faktiskt lite synd om IF Metall… Jag har svårt att se hur de ska gå vinnande ur den här konflikten, samtidigt som det är svårt att se hur de skulle kunnat låta bli att ta den från början. Jag tror ju nämligen inte att företagen generellt är så positiva till KA som de utåt ger sken av. KA är bättre än konflikt, men om Tesla slipper är det nog fler som kommer följa efter.
Citera
Idag, 07:22
  #6398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De menar givetvis att Unionen skulle utvidga..detta är deras första inspel i konflikten, de har inte varit inblandade tidigare. De är också första (vad jag vet, rätta mig gärna) förbundet utanför LO-sfären som lägger varsel i denna konflikt.

Jag vet att Unionen tidigare försökt förhandla om kollektivavtal för tjänstemännen på Tesla men vet inte hur många medlemmar de har där. De var vad jag vet inte själva utlyst någon strejk så lite speciellt är de det här sympativarslet.
Tar man tjänstemän, så tecknas inga kollektivavtal med kommun, staten och landstinget, enbart den privata sektorn, men även där är tecknandet lågt, man utgår att tjänstemän är såpas utbildade att man själv kan bevaka sitt anställningsavtal.
Varav unionen hot behöver inte tas på allvar.
Citera
Idag, 07:49
  #6399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Av vad man kunnat läsa och höra av uttalanden från IF Metall, så har jag tolkat det som att man haft två tankar bakom dessa blockader:

1) Att Teslas omtanke om sina kunder skulle öka deras vilja att skriva på ett KA för att inte konflikten ska drabba dessa kunder, och…

2) Att rädslan för att tappa potentiella kunder (för att dessa skulle vara oroliga för att inte kunna få sin nya bil servad) skulle sätta ytterligare press på Tesla att skriva på ett KA.

Möjligen också, som en tredje punkt, få företag som har KA att undvika att göra affärer med Tesla för att slippa bli uttagna i blockad och på så sätt göra det svårare för Tesla.

Problemet är att det inte har fungerat mot Tesla. De bryr sig uppenbarligen inte tillräckligt mycket om sina kunder för att det skulle få den önskade effekten, och kunderna verkar inte blivit tillräckligt avskräckta. Istället har en hel del av den ilska man hoppats skulle drabba Tesla istället vänts mot IF Metall. Och, för att göra det ytterligare lite värre, så har en ny diskussion blossat upp om konflikträtten. Att släppa på en del av blockaden är väl ett sätt att minska kritiken och

Även om jag inte är en stor anhängare av facken, så tycker jag faktiskt lite synd om IF Metall… Jag har svårt att se hur de ska gå vinnande ur den här konflikten, samtidigt som det är svårt att se hur de skulle kunnat låta bli att ta den från början. Jag tror ju nämligen inte att företagen generellt är så positiva till KA som de utåt ger sken av. KA är bättre än konflikt, men om Tesla slipper är det nog fler som kommer följa efter.
Konflikten ska riktas mot själva företaget och inte mot dess kunder, det är inom detta if metall gör fel, själv klart ställer sig tesla oförstående till detta agerande, man kanske köpte sin tesla när Sverige välkomna tesla till landet. Det lär inte heller kommit som en överraskning för LO att tesla inte tecknar KA någonstans i världen.

Genom att vi inte har lagstadgad krav på KA ska inte heller if metall gå in och straffa kunderna, KA går under benämningen frivilligt, det menas att facken inte kan bete sig hur som helst och göra vad som helst.

Varje anställd har ett anställningsavtal, denna kan däremot facken försvara ifall tesla gör fel, det handlar inte om många anställda tesla har i landet, gör tesla fel kan facken ta varje enskild anställd och stötta dom i en rättstvist, det ger stora kostnader för tesla att ens vilja bryta avtalen.
Det är så facken ska arbeta, man ska bevaka varje enskild arbetare, sedan att KA inte är lagstadgat krav kan man inte stötta detta genom att alla måste omfattas av KA.
Facken kan däremot stötta anställda som vill ha KA genom att hjälpa dom att få en ny anställning på en arbetsplats med KA ifall arbetare kräver detta.

Har personligen själv fått denna hjälp av facket när jag var ung, facket känner till dom flesta arbetsplatser, man visste vem som behövde folk, genom att facket snacka för mig fick jag även den nya anställningen.
Citera
Idag, 07:50
  #6400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man tjänstemän, så tecknas inga kollektivavtal med kommun, staten och landstinget, enbart den privata sektorn, men även där är tecknandet lågt, man utgår att tjänstemän är såpas utbildade att man själv kan bevaka sitt anställningsavtal.
Varav unionen hot behöver inte tas på allvar.

Ja, nu menar du specifikt Unionen... Ja de organiserar privattjänstemän.
Citera
Idag, 07:59
  #6401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, nu menar du specifikt Unionen... Ja de organiserar privattjänstemän.
Oftast arbetar tjänstemän för själva företaget, man sitter och förhandlar med facken över sina arbetare , nya avtal, arbetstider, uppsägningar osv, dvs tjänstemannen är den som ställer till det för anställda, genom ex beordrad övertid, lägger schema, bestämmer hur många timmar en person får jobba utan att omfattas av en fast anställning, vilka arbetsredskap som kan köpas o användas för att kunna underlätta.
Tjänstemannen är fackets motståndare.

Varav tjänstemannen behöver oftast inte KA, enbart ett anställningsavtal som redan är förmånligt nog.

Eller i teslas fall, TM Sweden har mandat o själva besluta om KA, dvs tjänstemanna beslut, Men dom väljer o inte teckna KA, dvs tjänstemannen jobbar för sitt egna bästa, TM Sweden är ett uppenbart bevis på detta.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 Idag kl. 08:38.
Citera
Idag, 09:36
  #6402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Oftast arbetar tjänstemän för själva företaget, man sitter och förhandlar med facken över sina arbetare , nya avtal, arbetstider, uppsägningar osv, dvs tjänstemannen är den som ställer till det för anställda, genom ex beordrad övertid, lägger schema, bestämmer hur många timmar en person får jobba utan att omfattas av en fast anställning, vilka arbetsredskap som kan köpas o användas för att kunna underlätta.
Tjänstemannen är fackets motståndare.

Varav tjänstemannen behöver oftast inte KA, enbart ett anställningsavtal som redan är förmånligt nog.

Eller i teslas fall, TM Sweden har mandat o själva besluta om KA, dvs tjänstemanna beslut, Men dom väljer o inte teckna KA, dvs tjänstemannen jobbar för sitt egna bästa, TM Sweden är ett uppenbart bevis på detta.

Precis, jag har aldrig i hela mitt liv strejkat som tjänsteman, är jag inte nöjd går jag till en annan arbetsgivare. Märkligt beteende att stanna där man inte trivs.
Citera
Idag, 10:23
  #6403
Medlem
"Nu ger sig Unionen in i Tesla-konflikten genom att inleda sympatiåtgärder mot bolaget som besiktigar Teslas egna verkstäder."

- och vad för konsekvenser skulle det få för sagda bolag? Att en samling dryga tjänstemän inte vill lyfta sitt arsle på företaget de jobbar för när de kontrakteras av Tesla?

https://www.di.se/nyheter/forhandlin...-ar-uteslutet/
Citera
Idag, 10:56
  #6404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Nu ger sig Unionen in i Tesla-konflikten genom att inleda sympatiåtgärder mot bolaget som besiktigar Teslas egna verkstäder."

- och vad för konsekvenser skulle det få för sagda bolag? Att en samling dryga tjänstemän inte vill lyfta sitt arsle på företaget de jobbar för när de kontrakteras av Tesla?

https://www.di.se/nyheter/forhandlin...-ar-uteslutet/
Fast man ska ta dessa hot med en nypa salt som vanligt.

Swedac är en myndighet som godkänner ex unionens besiktnings män, men även en leverantör/tillverkare av lyften har rätt att göra en besiktning av lyften.

Om man tar hur det fungerar, det är leverantören/tillverkaren som gör alla utredningar vad lyften ska klara och service intervaller, i regel vart annat år, detta ska besiktningsmännen rätta sig efter, då besiktningsmännen inte har kunskap på hur lyften är uppbyggd och vilka tester företaget gjort för att tillverka o få liften säker och godkänd.
Citera
Idag, 11:47
  #6405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast man ska ta dessa hot med en nypa salt som vanligt.

Swedac är en myndighet som godkänner ex unionens besiktnings män, men även en leverantör/tillverkare av lyften har rätt att göra en besiktning av lyften.

Om man tar hur det fungerar, det är leverantören/tillverkaren som gör alla utredningar vad lyften ska klara och service intervaller, i regel vart annat år, detta ska besiktningsmännen rätta sig efter, då besiktningsmännen inte har kunskap på hur lyften är uppbyggd och vilka tester företaget gjort för att tillverka o få liften säker och godkänd.
Nja inte helt tydligt av dig.

Det krävs att företaget som besiktar är ackrediterat av myndighet, i Sverige swedac, inom området. Det går att söka på swedac hemsida så finner man 8 företag godkända för billyftar.
Även företag ackrediterade av andra eu-länder kan göra arbeten i Sverige.

Du är inte godkänd per automatik som leverantör, utan måste ansöka och godkännas.

Kraven sätts baserat på minst lagkrav, i Sverige i AFS. Det är upp till konstruktören att skapa en konstruktion som klarar detta och kraven för EU-godkännande av maskin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback