Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-07, 12:30
  #1
Medlem
Szlyynas avatar
Hej,

Osäker om det passar här men behöver tips..
Har gett mig på att efterlikna en "kemisk metod?" i ett patent så mycket som jag bara klarar av..
Processen fungerar utan att man pH-justerar men vill ändå ge det ett försök.

Hade en tanke om att det skulle vara en enkel grej men efter lite praktik som en lekman insåg jag snabbt att detta var nog kanske inget man gör med kaffefilter hemma?

Det jag vill göra är det som står här https://patents.google.com/patent/US11352337B1/en

Citerar:


Visst sjutton måste bikarbonatlösningen väck eller kan jag bara låta det torka?

Kaffefilter insåg jag ganska på en gång att det var en dålig ide eftersom att nästan mer än hälften åkte igenom och det satte snabbt stopp.

Prövade min "budget-vakuumfiltrering" med en spruta och ett kaffefilter vilket filtrerar bra mycket bättre men det tar en jäkla tid. Och det släpper igenom bra mycket zeolit..

Alltså, jag ska pH-justera Zeolit i destillerat vatten, pH justerat till ungefär 8 och sedan filtrera lösningen.


Bara att lägga ner?
Kan jag låta bikarbonatet torka ihop med zeoliten?
Tips, förslag?

Mvh intresserad lekman
Citera
2023-10-08, 02:52
  #2
Medlem
Jag har ingen erfarenhet av denna process, men skulle nog välja att inte torka zeoliten i luft (p.g.a. risken för kontaminering gm. CO2 m.m.), utan packa den våt i en kolonn och eluera med ett par kolonnvolymer dest.vatten innan jag lade på råprodukten!

Lycka till!
Citera
2023-10-08, 10:57
  #3
Medlem
Szlyynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag har ingen erfarenhet av denna process, men skulle nog välja att inte torka zeoliten i luft (p.g.a. risken för kontaminering gm. CO2 m.m.), utan packa den våt i en kolonn och eluera med ett par kolonnvolymer dest.vatten innan jag lade på råprodukten!

Lycka till!

Intressant!

den zeolith jag har, har några år på nacken i öppnad förpackning. Den är redan kontaminerad med allt som finns i luften antar jag, luftfuktighet osv..
Kan man tvätta zeoliten bara i destillerat vatten?
Kan jag låta det torka om jag fyller med ex. argongas som då ska lägga sig som ett "lock" och förhindra både co2 och syre m.m.?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback