2023-10-08, 16:16
Medlem
Jag har i många år haft Asics med mesh på ovandelen även på vintern pga att mina lilltår är skumma. Undrar om någon har förslag på vinterskor, det är rätt kallt att ha skor med mesh när det är minusgrader men jag tar mig aldrig i kragen och kollar upp skomarknaden.

Lilltårna är som sagt skumma. I 20/25 år har de mer och mer roterat sig utåt vilket innebär att tånaglarna numera är på sidan av själva fötterna. Tårna (lilltårna) ser svullna ut, lite som om man har miniballonger på foten. De är dock inte svullna om man känner på dem. I led nr två (uppifrån tårna) finns det en knuta (känns som skelettet är hårt där alternativt en fast broskbildning) och om jag har skor i vilket annat material som helst så trycker det på de knölarna och det gör #%€$£€# ont att ha skor på. Jag har asics året runt.....

Förslag på vinterskor?
Citera
2023-10-08, 16:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Skomakare kan tänja ut, jag provade det nån gång och det gör inte mycket skillnad (dels för träffsäkerheten och dels för att skinnet inte är så formbart, i alla fall inte för den behandlingen under kort tid, dvs det går tillbaka). Tyvärr är skor i Sverige en dysfunktionell marknad, liksom mycket övrigt i klädhandeln. I utlandet tex Tyskland eller USA är det något lättare hitta olika bredder etc på skor (prova leta efter ankformade, duck-shaped).
Citera
2023-10-08, 17:07
Medlem
killdozer666s avatar
Jag kan inte prata gott nog om det som kallas barfotaskor. Det är skor som är anpassade för att foten ska få vara så naturlig som möjlig trots sko, med form som passar våra fötter och hur de egentligen ska se ut och användas. Finns numera i många olika material, modeller och finns för varje tillfälle, allt från träningsvarianter till finskor.

Jag har fötter som har stora problem i vanliga skor, pga svullnad och högt fotvalv men barfotaskor har i princip löst all min fotsmärta.

Edit: Här finns ett ganska bra utbud https://www.widetoes.com/sv/produkt-kategori/men
Citera
2023-10-08, 17:16
Medlem
Ecco Track är underbara.
Citera
2023-10-08, 21:05
Medlem
Har lilltåar som lätt blir klämda. Köpt ett par Scholl vandrarkängor. De har gott om utrymme för alla tår. Dyra. Men jag tror man måste vara beredd på att skor tillverkade utöver standardmodell också kostar mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in