Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-07, 20:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Förra året köpte jag BD-spelaren Sony UBP-X800M2 för att kunna se 4K-filmer till då nya TV:n. Dessutom kan spelare återge SACD och DVD-Audio förutum BD, DVD och CD. Och för de som har en 3D-TV kan den återge sådana BD också. Det den inte har är stöd för är HDR10+ men det har inte min TV heller.

Vänligen Näckrosen

Ser att du har modellen ovan min, är du nöjd?
Är din regionsfri btw?
Citera
2024-04-08, 00:09
  #14
Medlem
Waterlilys avatar
Jag är nöjd. Dock är det lite dumt att den inte kan skicka ut ljud i bägge HDMI-kontakterna samtidigt. Man måste välja.

Den har stöd för Dolby Vision men inte HDR10+. Men de flesta 4K filmer är inspelade med Dolby Vision.

Jag vet inte hur det är med regionshanteringen.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-04-11, 16:59
  #15
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Ser att du har modellen ovan min, är du nöjd?
Är din regionsfri btw?

Jag har nu testat regionsfriheten. Resultatet är: Nej den vägrar att spela en DVD med regionskod 1. Jag brände för många år sedan en DVD+R med regionskod 1 bara för att ha som test. Skivan gick att spela i min enda spelare som är regionsfri så skivan är OK.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-04-12, 22:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Jag har nu testat regionsfriheten. Resultatet är: Nej den vägrar att spela en DVD med regionskod 1. Jag brände för många år sedan en DVD+R med regionskod 1 bara för att ha som test. Skivan gick att spela i min enda spelare som är regionsfri så skivan är OK.

Vänligen Näckrosen

Ok, mycket märkligt när det ändå står att den ska vara regionsfri likt min.
Men jag har iofs inget behov av det. Kollar endast köpta filmer från Sverige.
Citera
2024-04-13, 15:48
  #17
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jioupa
Fick ett ryck och köpte en Blu ray spelare. Är jag knäpp? Verkar som folk säljer ut hela sina samlingar numera, såg 77 filmer säljas för 10kr styck på Tradera tex.

Men samtidigt kommer ju nya filmer på Blu ray och spelare säljs, så hur är framtiden?

Framtiden är säkrad och du gjorde ett bra val. Detta för att det är säkrare med fysiska bibliotek, när strömningstjänster plockar ner sitt innehåll titt som tätt. Det andra är problemet med filmer som ändras och klipps om, när innehållet anses vara kontroversiellt. Då kan man ha kvar originalversionerna om man hellre ser dessa.

BD-spelare är dessutom bakåtkompatibla med med DVD och CD, så det blir tre flugor i en smäll om du gillar både film och musik. Att köpa film och musik idag är billigt. Vill man ha grejerna så är 10;- styck inga pengar alls. Jag minns när DVD var hyfsat nytt och en film kunde kosta 300;- om det var nysläpp eller obskyra utgåvor av gamla filmer. Att därför köpa film bulkvis idag är ett givet val.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback