Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2023-10-12, 12:01
  #109
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Sedan får man ha i åtanke att väldigt få % av populationen kommer att erkänna att dom hänger på Flashback. För att det är pinsamt helt enkelt. Ingenting man går och berättar om direkt.

Uppenbarligen så har 80-talisterna inte detta problem, då 42% av dem faktiskt uppgav att de besöker Flashback. Jag säger inte att du har fel, och att det inte finns personer och grupper i samhället som inte vågar erkänna att de besöker Flashback. Detta har jag noll koll på. Men det är iaf enligt rapporten rätt många som saknar denna rädsla, och inte ser det som det minsta konstigt att berätta att de besöker Flashback. Vilket är bra. Både att de besöker Flashback, och de berättar om det.

Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Så hur i helvete ska en sådan här undersökning kunna visa ett sanningsenligt resultat? En tanke, för oss som tänker logiskt. Det är med störst sannolikhet pensionärer som svarat, och dom hänger ju mest på facebook. Vilket leder till att den där undersökningen inte betyder någonting eller visar hur det verkligen ligger till.

Nej, det är lyckligtvis inte bara pensionärer som svarat. Då skulle rapporten inte fylla någon funktion. De behöver alla åldersgrupper för att kunna utföra rapporten. Se mitt inlägg här för information om hur den utfördes. Även om jag hoppas att jag har fel, och att du har rätt (viket skulle innebära att betydligt fler besöker Flashback än vad som redovisas), så stror jag att uppgifterna stämmer.

admin
Citera
2023-10-12, 12:04
  #110
Medlem
Kul med fler slynor
Citera
2023-10-12, 12:43
  #111
Medlem
TrueCs avatar
Flashbacks 20-talister, ge er till känna!
Citera
2023-10-12, 13:25
  #112
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Uppenbarligen så har 80-talisterna inte detta problem, då 42% av dem faktiskt uppgav att de besöker Flashback. Jag säger inte att du har fel, och att det inte finns personer och grupper i samhället som inte vågar erkänna att de besöker Flashback. Detta har jag noll koll på. Men det är iaf enligt rapporten rätt många som saknar denna rädsla, och inte ser det som det minsta konstigt att berätta att de besöker Flashback. Vilket är bra. Både att de besöker Flashback, och de berättar om det.



Nej, det är lyckligtvis inte bara pensionärer som svarat. Då skulle rapporten inte fylla någon funktion. De behöver alla åldersgrupper för att kunna utföra rapporten. Se mitt inlägg här för information om hur den utfördes. Även om jag hoppas att jag har fel, och att du har rätt (viket skulle innebära att betydligt fler besöker Flashback än vad som redovisas), så stror jag att uppgifterna stämmer.

admin

Kanske lite OT men är Flashback unikt för Sverige eller finns det liknande forum i övriga världen som ni samarbetar med?

Och i så fall ser de också en ökning bland yngre och kvinnor?
Citera
2023-10-12, 13:29
  #113
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Kanske lite OT men är Flashback unikt för Sverige eller finns det liknande forum i övriga världen som ni samarbetar med?

Det finns inga andra forum som liknar Flashback.
Flashback är helt unikt.

admin
Citera
2023-10-12, 14:01
  #114
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Flashbacks 20-talister, ge er till känna!

Treåringarna eller 100-åringarna?
Kanske lite väl tidigt att prata om de yngre 20-talisterna ännu, men i framtiden så kommer 20-talisterna att vara de som föddes på 2020-talet. Generation Alpha och Generation Beta.
Generation Alpha (födda 2010 - 2024)
Generation Beta (födda 2025 - 2039)
Eftersom vi har åldersgräns (18 år), så får de som föddes 2020 inte besöka forumet förrän tidigast 2038. Vi får därför vänta i ytterligare 15 år innan dessa får ge sig in i diskussionen, och i ytterligare något år innan de börjar gnälla i tråden (FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)

I övrigt håller jag med dig. Vore kul att höra vad de äldre 20-talisterna tycker. Var 20:e person i åldern 74 år eller äldre besöker enligt rapporten Flashback. De 50-åringar som hängde på forumet när det lanserades tillhör idag gruppen "20-/30-/40-talister". Kanske finns det en målgrupp som vi har missat. De som har åldern inne för att bli medlemmar i de grå pantrarna och PRO, men som hellre vill lära sig tillverka metamfetamin än att spela boule och bridge.

admin
Citera
2023-10-12, 14:17
  #115
Medlem
tokens avatar
Ja, jävlar i gatan, nu har man varit med ett tag alltså! Fascinerande hur Flashback överlevt de flesta andra forumen/kanalerna på nätet som man använt de senaste 26-27 åren.
Citera
2023-10-12, 15:05
  #116
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Idag släppte Internetstiftelsen i Sverige den årliga rapporten "Svenskarna och Internet". Enligt rapporten så har Flashback ökat sin andel användare. "Framför allt bland de födda på 00-talet, men även fler kvinnor födda på 70- och 80-talet använder Flashback år 2023. Flashback ökar även på vecko- och daglig basis." Rapporten finns att ladda ner här.

https://svenskarnaochinternet.se/rap...internet-2023/

Enligt rapporten används Flashback mest av personer födda på 80-talet (42%), och i denna åldersgrupp är det lika vanligt att män och kvinnor använder Flashback. I rapporten framgår också att Flashback är minst populärt bland 60-talister eller äldre, samt bland 10-talister (barn i åldern 3-13 år, men som i rapporten avser barn i åldern 8-12 år).
20-/30-/40-talister: 5%
50-talister: 9%
60-talister: 18%
70-talister: 33%
80-talister: 42%
90-talister: 34%
00-talister: 20%
10-talister: 0%
Näthat vanligast på Facebook - mer ovanligt på Flashback

Under rubriken "Näthat och kränkningar" har rapporten kommit fram till att det är mest näthat på Facebook, medan Flashback (som i medier ibland framställs som en plats med mycket näthat) hamnar förhållandevis långt ner på listan, och långt efter aktörer som exempelvis Instagram, Twitter och Tiktok. I rapporten redovisas följande siffror:
Var på nätet utsattes du för näthat/kränkningar?

1. Facebook (35%)
2. Twitter (20%)
3. Instagram (18%)
3. Snapchat (18%)
5. Tiktok (15%)
6. Youtube (9%)
6. Reddit (9%)
8. Flashback (7%)
Var på nätet såg du någon annan utsättas för näthat/kränkningar?

1. Facebook (53%)
2. Instagram (42%)
3. Twitter (27%)
4. Tiktok (21%)
4. Youtube (21%)
6. Flashback (7%)
Men även att uppmärksamma Flashback kan visa sig vara populärt. Under rubriken "Böcker och poddar" uppmärksammas att svenskarnas favoritpodd är P3 Dokumentär, och på andra plats kommer podden Flashback Forever.

admin
Kul att se ändå. Jag tror att 99% av flashbackanvänndarna faktiskt inte vill skada någon även om man ofta kan tycka olika i sakfrågor.
Citera
2023-10-12, 15:41
  #117
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Uppenbarligen så har 80-talisterna inte detta problem, då 42% av dem faktiskt uppgav att de besöker Flashback. Jag säger inte att du har fel, och att det inte finns personer och grupper i samhället som inte vågar erkänna att de besöker Flashback. Detta har jag noll koll på. Men det är iaf enligt rapporten rätt många som saknar denna rädsla, och inte ser det som det minsta konstigt att berätta att de besöker Flashback. Vilket är bra. Både att de besöker Flashback, och de berättar om det.



Nej, det är lyckligtvis inte bara pensionärer som svarat. Då skulle rapporten inte fylla någon funktion. De behöver alla åldersgrupper för att kunna utföra rapporten. Se mitt inlägg här för information om hur den utfördes. Även om jag hoppas att jag har fel, och att du har rätt (viket skulle innebära att betydligt fler besöker Flashback än vad som redovisas), så stror jag att uppgifterna stämmer.

admin

Jag upplever det som att människor på lite högre positioner i samhället är mer tysta om sitt Flashback-surfande än en vanlig knegare som kanske jobbar som lastbilschaufför och röstar på SD. (Det är inget fel i att rösta på SD, men det är stigmatiserat så man kan inte säga det på en arbetsplats eller skrika det på festen). Och tillbaka till lastbilschaffis - finns inte mycket som står på spel, om ens identitet läcker, inga jobb att förlora, relationer att krossa osv. Samhället är väldigt PK och detta är anledningen till att anonyma forum blir populära, du får äntligen säga vad du ”egentligen tycker”. Det passar inte i alla lägen utanför detta forumet, speciellt om man har starka kontroversiella åsikter.

Självklart är det fler som besöker Flashback än vad ni tror. Den största andelen skriver inte ens/har inget konto. Själv läste jag redan i tonåren men skaffade inte konto förrns 10 år senare. Finns många sådana besökare. Har enbart hört 2 människor nämna att dom läst på FB ute i det verkliga livet bland bekanta men man vet att det är nästan gemene man. Flashback är lika vanligt som Aftonbladet, alla har varit där någon gång eller flera.
Citera
2023-10-12, 15:56
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Idag släppte Internetstiftelsen i Sverige den årliga rapporten "Svenskarna och Internet". Enligt rapporten så har Flashback ökat sin andel användare. "Framför allt bland de födda på 00-talet, men även fler kvinnor födda på 70- och 80-talet använder Flashback år 2023. Flashback ökar även på vecko- och daglig basis." Rapporten finns att ladda ner här.

https://svenskarnaochinternet.se/rap...internet-2023/

Enligt rapporten används Flashback mest av personer födda på 80-talet (42%), och i denna åldersgrupp är det lika vanligt att män och kvinnor använder Flashback. I rapporten framgår också att Flashback är minst populärt bland 60-talister eller äldre, samt bland 10-talister (barn i åldern 3-13 år, men som i rapporten avser barn i åldern 8-12 år).
20-/30-/40-talister: 5%
50-talister: 9%
60-talister: 18%
70-talister: 33%
80-talister: 42%
90-talister: 34%
00-talister: 20%
10-talister: 0%
Näthat vanligast på Facebook - mer ovanligt på Flashback

Under rubriken "Näthat och kränkningar" har rapporten kommit fram till att det är mest näthat på Facebook, medan Flashback (som i medier ibland framställs som en plats med mycket näthat) hamnar förhållandevis långt ner på listan, och långt efter aktörer som exempelvis Instagram, Twitter och Tiktok. I rapporten redovisas följande siffror:
Var på nätet utsattes du för näthat/kränkningar?

1. Facebook (35%)
2. Twitter (20%)
3. Instagram (18%)
3. Snapchat (18%)
5. Tiktok (15%)
6. Youtube (9%)
6. Reddit (9%)
8. Flashback (7%)
Var på nätet såg du någon annan utsättas för näthat/kränkningar?

1. Facebook (53%)
2. Instagram (42%)
3. Twitter (27%)
4. Tiktok (21%)
4. Youtube (21%)
6. Flashback (7%)
Men även att uppmärksamma Flashback kan visa sig vara populärt. Under rubriken "Böcker och poddar" uppmärksammas att svenskarnas favoritpodd är P3 Dokumentär, och på andra plats kommer podden Flashback Forever.

admin

Intressant. Jag blir alltid ”mobbad” på jobbet om jag nämner Flashback. Jag är nog inte den typiska skribenten på Flashback så som de tänker sig att en sådan skulle vara. Jag brukar kontra med att jag tycker att Flashback är ett bra forum där det är högt i tak och ofta en bra diskussion. Såklart finns det massa trams men man kan väl sålla?
Citera
2023-10-12, 16:26
  #119
Medlem
Halte Haralds avatar
Minns hur jag i 11års åldern satt och läste på flashback om datorer och tripprapporter. Spännande.

Har även lärt mig sjukt mycket här och än idag är nästan flashback dit jag oavkortat vänder mig om jag vill få reda på något. En vanlig googling för mig är "xxxxxxxxxx flashback".
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback