Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-11, 09:55
  #1
Medlem
Hej,

Jag har länge köpt CDkeys för halvnya/gamla spel på lite olika sidor t.ex Kinguin. Det har helt uteslutande varit för PC.

Nu har min grabb blivit tillräckligt gammal för att börja spela konsol så jag köpte en PS5 förra veckan. Frågan är om jag kan köpa CDKeys till den här också genom dessa sidor? T.ex nya Harry Potter eller Lego spel?

Jag har köpt spel för 200 kr som annars kostar 700 i typ 10 årstid för PC:n och det borde väl gå att göra likadant för PS5?

Tack för svar!!
Citera
2023-10-11, 10:53
  #2
Medlem
jontebulas avatar
Du kan men räkna med att ditt konto kommer bli bannad av sony om dom kommer på du har köpt nycklar från såna sidor!. Mer safe köpa till PC.!
Citera
2023-10-11, 11:11
  #3
Avstängd
link71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Du kan men räkna med att ditt konto kommer bli bannad av sony om dom kommer på du har köpt nycklar från såna sidor!. Mer safe köpa till PC.!


Tänkte de samma, ts kan skapa ett annat konto och prova köpa cd keys .
Citera
2023-10-11, 14:27
  #4
Medlem
Kontot blir inte bannat bara för att man köper cd key från andra sidor. Så länge cdkeysen inte är stulna mm…sånt kan man ju dock inte veta till 100%
Citera
2023-10-11, 22:30
  #5
Medlem
Soperents avatar
Om det är lagligt beror helt på var man befinner sig. I Tyskland har det iaf varit olagligt men det är möjligt att någon EU-lag överskrider lokala. I andra länder kan det vara fastställt i domstol att det är lagligt att sälja vidare mjukvara och licenser oavsett EULA från utvecklare/utgivare som ogiltigförklarar licensen vid återförsäljning eller att det förkommer lagar mot sådant som kan begränsa fri handel. Man kan väl säga att det befinner sig i en gråzon, då det gäller en digital produkt och internationell handel över internet så det är rätt svårt att veta exakt vad som gäller för vem och var och hur lagar ska tolkas.

Är det verkligen så mycket billigare spel på sådana sidor än vad man kan hitta på Playstation Store då det är rea?, kvantiteten och tillgången lär inte vara allt för stor om det gäller moderna AAA titlar. Det händer nog inte allt för ofta att moderna AAA titlar säljs i bulk direkt från utgivare/distributörer till låga priser, i en rabatterad region och är olåst eller att mindre utgivare/indiutvecklare ger ut 250 000 nycklar i marknadsförningssyfte och att hälften hamnar på vift och återsäljs och att det dessutom är ett populärt spel.

Är ganska uppenbart hur man försöker komma åt det med regionslås på nycklar/licenser, abonnemangsmodeller och att man själv kontrollerar hela kedjan från utgivare till kund samt nätverk.

Det står förmodligen något i avtalet du godkände men inte orkade läsa när du skapade kontot att Sony/PSN kan stänga av dig när som helst för vad som helst. Kolla betyg på säljaren och om någon haft problem men bereonde på marknadsplats har säljare ibland tillgång till att radera kommentarer.
__________________
Senast redigerad av Soperent 2023-10-11 kl. 23:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback