2023-10-13, 12:01
Medlem
Diluvians avatar
Reste till en annan ort för en 2-dagarskonferens som började med en lunch som jag skippade för att kunna åka hemifrån senare, men jag åt middag samma dag och övernattade på hotell. Dagen därefter skippade jag frukosten för att kunna sova lite längre, och sedan struntade jag i lunchen för att kunna åka hem tidigare. Alla dessa måltider som jag nämnde, d.v.s. lunch och middag på dag 1 samt frukost och lunch på dag 2, ingick i kostnaden för konferensdeltagande som kommer faktureras separat, liksom räkningen för hotellet.

Vilka av dessa måltider måste jag inkludera som måltidsavdrag och kostförmån på traktamentet? Går det att exkludera frukosten på dag 2?
Citera
2023-10-16, 11:31
Medlem
Alla måltider som bekostas av din arbetsgivare ska du göra måltidsavdrag för i ditt traktamente, oavsett om du har nyttjat måltiden eller inte.

Om företaget betalar traktamente till dig för en måltid företaget har betalat för så blir det en del av lön som ska beskattas av dig samt läggas arbetsgivaravgifter på. Så det brukar man på större företag ha ett öga på via den sura kärringen på lönekontoret.
Citera
2023-10-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diluvian
Reste till en annan ort för en 2-dagarskonferens som började med en lunch som jag skippade för att kunna åka hemifrån senare, men jag åt middag samma dag och övernattade på hotell. Dagen därefter skippade jag frukosten för att kunna sova lite längre, och sedan struntade jag i lunchen för att kunna åka hem tidigare. Alla dessa måltider som jag nämnde, d.v.s. lunch och middag på dag 1 samt frukost och lunch på dag 2, ingick i kostnaden för konferensdeltagande som kommer faktureras separat, liksom räkningen för hotellet.

Vilka av dessa måltider måste jag inkludera som måltidsavdrag och kostförmån på traktamentet? Går det att exkludera frukosten på dag 2?
Har du ätit hemma så har du ju inga extrakostnader för måltiderna du ätit hemma. Dra av dem från traktamentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in