Citat:
Ursprungligen postat av
LittleRidge
Jag startade samtalsämnet i fel tråd och fick hänvisning hit.
Jag och min kollega fick ett företag av staten på 90-talet, ingen risk för oss. Ordrar fanns från början och skulle komma från verket som gav oss företaget. Vi har levt gott på det sedan start.
Nu vill jag veta, finns det fler i Sveriges avlånga land som fått ett företag av staten? När då? I vilken bransch? Och vad tror ni staten vann eller förlorade på det här?
Jag läste en fråga i förra försöket om vilken bransch och det är signalteknik, är det bra att vara för exakt eller ska man beskriva lite luddigt?????
Tackar på förhand!
Ja, det händer i bland att fogden säljer ut kompletta fastigheter som är typ skogsbruksfastigheter i Norrland.
Ja även hela byar kan man köpa som står tomma på folk.
Det går att köpa sådant för en krona.
Ja I princip gratis.
Men det är oftast förknippat med att man återplanterar skog som har blivit kalavverkat eller bedriver verksamhet i någon lokal.
För ca 25 - 30 år sedan var det flera skogsbolag som kalavverkade och satte det i konkurs.
Jag köpte en sådan fastighet i Norrland, med villkor att återplantera och bedriva skogsbruk.
Först tyckte jag det var en fantastisk affär att köpa en massa mark för en krona.
Men det har bara kostat att plantera, galra, underhålla vägar och diken, m.m.
Så gratis var det inte i verkligheten.
Men kanske du hade bätre tur med ditt företag.