Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-23, 11:28
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Med flyg bilden menas bilden där Felicia ligger bakom ett skynke på flygplanet?

Varifrån laddade du ner bilden och vilken metadata extractor använde du? Nu är jag långt ifrån ett tekniskt geni, men ändras inte metadatan på bilder från exempelvis Facebook och Instagram?

Jag testade själv att ladda ner en bild från Facebook som både fotad och upplagd 2020. Enligt meta extractor är bilden ifrån 2009...

Bilden postades på deras GFM:
https://d2g8igdw686xgo.cloudfront.ne...01916728_r.jpg
Citera
2023-10-23, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfoder
Haha, har du läst hela tråden? Det ligger för många döda hundar begravna för att storyn ska kunna vara sann. Både polisanmälningar är gjorda och media är tipsade om att det mest troligt ligger delvis lurendrejeri bakom det. En ärlig familj hade aldrig hanterat kritikstormen på detta sett.

Precis,bjag funderade på vad jag själv hade gjort om det vore min mamma t.ex. Då hade jag tagit bilder på sjukhusjournalerna snabbt när jag visste att det fanns en tråd som betvivlade min berättelse.

Fort som fan. Nu har vi väntat i dygn och åter dygn... Ska bli riktigt trevligt att se minerna på alla *rymdkramare* när den verkliga storyn vecklas ut.
Citera
2023-10-23, 11:33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XN
Precis,bjag funderade på vad jag själv hade gjort om det vore min mamma t.ex. Då hade jag tagit bilder på sjukhusjournalerna snabbt när jag visste att det fanns en tråd som betvivlade min berättelse.

Fort som fan. Nu har vi väntat i dygn och åter dygn... Ska bli riktigt trevligt att se minerna på alla *rymdkramare* när den verkliga storyn vecklas ut.

Precis. Hade det varit på riktigt hade GFM kontot varit betydligt större. Nu är händelsen polisanmäld.

Dumt att tro folk inte kan räkna ut vad som egentligen hänt.
Citera
2023-10-23, 11:37
Medlem
Citat:
Med flyg bilden menas bilden där Felicia ligger bakom ett skynke på flygplanet?

Varifrån laddade du ner bilden och vilken metadata extractor använde du? Nu är jag långt ifrån ett tekniskt geni, men ändras inte metadatan på bilder från exempelvis Facebook och Instagram?

Jag testade själv att ladda ner en bild från Facebook som både fotad och upplagd 2020. Enligt meta extractor är bilden ifrån 2009...

En bild innehåller ofta flera datumfält. Vad jag kunde se så innehöll bilderna endast profiledatetime. Det är inte samma sak som när bilden togs. Det är snarare vilken version av färgskala som använts för att matcha så att färger visas så lika som möjligt på olika enheter.
Citera
2023-10-23, 11:38
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det jag betvivlar är att hon var så dålig och låg i koma. En så pass skadad patient åker inte
med reguljärflyg utan med ambulansflyg.

Med utgångspunkt från denna situationsbeskrivning. Har någon i tråden kommit med en seriös kostnadsuppskattning för vad en sådan resa med reguljärflyg kunnat gå på? Handlar det om spannet 50000-100000 kr? 200000? Eller är familjens uppskattning på 750000 kr rimlig och korrekt?
Citera
2023-10-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Med utgångspunkt från denna situationsbeskrivning. Har någon i tråden kommit med en seriös kostnadsuppskattning för vad en sådan resa med reguljärflyg kunnat gå på? Handlar det om spannet 50000-100000 kr? 200000? Eller är familjens uppskattning på 750000 kr rimlig och korrekt?

55.500 dollar. Ca 600 tsek.
Detta enligt kontraktsförslaget från SOS International Bangkok för båda flygresorna.
Citera
2023-10-23, 11:42
Medlem
rimpoas avatar
Citat:
55 559 USD enligt den underskriva offerten och man kan visst flyga patienter i koma men risken är stor. Dock billigare val jämfört med ambulansflyg.
Citera
2023-10-23, 11:43
Medlem
Citat:

Enligt den offerten som bifogats som bilaga GFM så skulle det vara uppemot USD 55000, dvs drygt 600 000 kr.
Citera
2023-10-23, 11:48
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3dprinter
En bild innehåller ofta flera datumfält. Vad jag kunde se så innehöll bilderna endast profiledatetime. Det är inte samma sak som när bilden togs. Det är snarare vilken version av färgskala som använts för att matcha så att färger visas så lika som möjligt på olika enheter.
Kontentan av det hela borde borde väl isåfall vara att vi kan avfärda påståendet om att flygbilden skulle vara från 2018, och att meta extractor -> profile-date-time inte är en pålitlig källa, framför allt med tanke på att personen ifråga laddade ner bilden från Facebook.

Jag tänker på det här inlägget som kom med ganska seriösa 'anklagelser':
(FB) 25-åring svensk kvinna i olycka i Koh Samui- Thailand (2023-10-08)
Citera
2023-10-23, 11:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimpoa
Helt fel. Att flyga reguljärt är ett alternativ, stora flygplan kan flyga långa sträckor utan att landa, inte alls påverkat av väder som ett mindre ambulans flyg. Däremot är risken större men att flyga från Thailand med ambulansflyg kräver minst ett par landningar för att fylla på bränsle och skulle vara dyrare än reguljärt.
https://www.medical-air-service.com/...8-aad3698b2926

Gulfstream och Falcon X flyger på 45000 ft. Betydligt högre än reguljärflyget. Gulfstream klarar 12+ timmar utan tankning.

Och nej, man flyger inte iva patienter reguljärt. Benbrott går bra, resten kräver ambulansflyg.
Citera
2023-10-23, 11:56
Medlem
Citat:
Kontentan av det hela borde borde väl isåfall vara att vi kan avfärda påståendet om att flygbilden skulle vara från 2018, och att meta extractor -> profile-date-time inte är en pålitlig källa, framför allt med tanke på att personen ifråga laddade ner bilden från Facebook.

Jag tänker på det här inlägget som kom med ganska seriösa 'anklagelser':
(FB) 25-åring svensk kvinna i olycka i Koh Samui- Thailand (2023-10-08)

Korrekt, bilden kan vara vara tagen när som helst utifrån informationen i metadatan som är tillgänglig. Enbart profile-date-time ensamt är inte en pålitlig källa för att avgöra när en bild är tagen.
Citera
2023-10-23, 12:01
Medlem
LawNumberSixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss
Hej Flashback

Jag bor i Helsingborg, är född samma år som Felicia och känner till både henne och familjen. Jag var tvungen att skaffa ett konto här för att informera er att jag polisanmält det här till 11414 som bedrägeri och att de har fått in flera fall och utreder detta med Gofundme. Tyvärr finns inte mkt att göra när man frivilligt skänkt pengar.

Jag har skickat in allt till Uppdrag Granskning och återkommer om dom svarar igen.

Det finns fler konstigheter med denna familj en enbart detta absurda bedrägeri. Är säker på att många vet. Sedan tycker jag det känns onödigt att gå på angående hennes ”yrkes”val för det gör hela tråden så oseriös utåt sett. Var och varannan tjej numera fläker ut sig. Det spelar ingen roll i denna historian.
Bättre att vi nu fokuserar på just denna påhittade olycka och allt därtill. För jag tillhör dom som absolut är säker på att det är 100 procent bluff. Iaf har inte Susanna varit i Thailand senaste veckorna. Och någon mopedolycka är osannolikt. Jag har kontaktat ”international SOS” i Bangkok via telefon idag när jag såg dokumentet de lagt upp. De säger sig inte ha något ärende med denna Felicia.

Va d som sedan har hänt - det vet jag inte. Det är det jag tycker vi ska lägga all fokus på nu att ta reda på!

1. Hitta bilden från flygplanet. Den finns garanterat någonstans online. Sök på fraser som commerical stretcher eller likande. Detta är jag säker på kommer fram snabbt om vi hjälps åt.

2. Ring upp eller skriv till morbror Daniel himself. Fråga var hans systerson ligger inlagd för ni vill skicka bud. Han har ju så fint skrivit att han gärna hörs ”face to face”.

3. Fortsätt gräv. Kontakta journalister. Rapportera insamlingen på gofundme. Jobba proaktivt.

Detta ska inte få gå under radarn.

Att de anhöriga ej varit till Thailand känns som en sanning, varför som sagt annars fejka en bild från Sjukhuset på morbrodern!?

Sedan så är du CH.swiss hjärtligt välkommen att fortsatt lämna information om denna suspekta familj här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in