2023-10-15, 11:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Hur är det möjligt? Jag trodde man var tvungen att stå skriven någonstans

Inte om man utvandrar.
Citera
2023-10-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Köp resan med nått kreditkort som inkluderar reseförsäkring folket!!! Enkelt.

ha ha tycker du ska kolla upp vad som ingår i den försäkringen
Citera
2023-10-15, 12:16
Bannlyst

Fy fan, är det något jag lärt mig, så är det att aldrig framföra något på 2 hjul, speciellt inte i sydostasien, tappat räkningen på antalet turister jag sett skrapas upp från asfalten, men som sagt, ung och dum gör man korkade saker...

Hoppas hon får komma hem, skulle inte ha något problem med att staten gick in och stöttade/sponsrade detta, kan hjälpa familjen och känns vettigare än en till fritidsgård i Rinkeby som kaosblattarna ändå inte uppskattar...
Citera
2023-10-15, 12:28
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Köp resan med nått kreditkort som inkluderar reseförsäkring folket!!! Enkelt.

Jo det alternativet finns ju, men hjälper tyvärr inte alltid då man måste lägga ut och begära ersättning i efterskott. Tyvärr många försäkringar som funkar så.

När vi är borta en längre tid bokar vi i regel Europeiska även om vi betalat med kreditkort. Nu var det dock många år sedan vi köpte den, mest när ungarna var små och vi tillbringade längre perioder i Filippinerna.
Citera
2023-10-15, 12:38
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Inte om man utvandrar.

Familjen verkar tro att tjejen får gratis vård i Sverige men hon behöver betala för vården här utifrån att hon har utvandrat. Då startas väl en ny insamling.

https://www.forsakringskassan.se/hal...ford-i-sverige
Citera
2023-10-15, 13:13
Medlem
Amazon-mannens avatar
Gråtfabrorn Danne Cedergr*n verkar ju ha ett bra jobb och lite lovor att undvara, men det kanske ska gå till vinterns skidresa istället? Han verkar ju byta jobb var tredje månad för att klättra i lönestegen..
Citera
2023-10-15, 13:25
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Gråtfabrorn Danne Cedergr*n verkar ju ha ett bra jobb och lite lovor att undvara, men det kanske ska gå till vinterns skidresa istället? Han verkar ju byta jobb var tredje månad för att klättra i lönestegen..

https://www.expressen.se/nyheter/sd-...hanga-svarta-/

Problemet är att människor inte lär sig något utan tvärtom ser att det går bra att vara utan en försäkring någonstans i världen. De kan lita på insamlingar.
Citera
2023-10-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Ja, är man så jävla dum att man säger upp försäkringen innan en sån resa så får man stå sitt kast, förstår inte varför jag ska tvingas betala för hennes kostnader via skattesedeln.
De måste vara sossar, vill vältra över sina kostnader på alla andra. Lär er ta eget ansvar nån gång, idioter.
Hemförsäkringen gäller bara i två månader för sjukdomskostnader vid resa utomlands. Har hört att det går att teckna försäkring i Thailand för överskjutande tid? Någon som vet?
Citera
2023-10-15, 13:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Varför ska man göra det?
Förstår att försäkringsbolag tjänar pengar på att folk köper försäkring och inte råkar ut får nåt, men om man råkar ut för nåt och betalar så har man ju inte snyltat på några pengar precis.

Jag säger att för försäkringsbolaget är det skitsamma om du betalar 400kr före eller efter olyckan skett, dom förlorar ju ändå samma summa pengar.

Vad tror du Försäkringsbolagen lever på? Vad som får bolagen att gå runt?

Naturligtvis för att de flesta som reser tecknar försäkringar - men det händer dem inte något. Försäkringsbolaget behöver inte betala för något.

Om man skulle kunna teckna en reseförsäkring i efterhand först när det hänt något - hur många tror du då överhuvudtaget skulle teckna och betala för en försäkring före?

Då skulle ju försäkringsbolaget inte få in några pengar, annat än från dem som ur försäkrings hänseende är nitlotter och skadar sig och kostar 700.000kr.

Det är ju som ett lotteri, där du tycker att du bara ska betalar för lotten i efterhand om du vinner.

Har du överhuvudtaget tänkt innan du skrev???
Citera
2023-10-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Tjejens morbror vädjar efter pengar på Facebook.

Vad förväntar han sig? Att ambassaden och UD strösslar ut pengar? Att familjen inte behöver bekosta någonting själva?

Här är anledningen till att man gick ut i Expressen idag:

Har släkten inge pengar så kan man väl ta smslån?
Citera
2023-10-15, 13:56
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
"Under backpackingresan kraschade hon med sin moppe och blev sedan påkörd i huvudet.

Nu kämpar familjen för att få hem henne – men utan försäkring behöver de hjälp.
F*licia har fått en hjärnskada och en ryggradsfraktur. Hon ligger i koma. Läkarna vet inte om hon kommer att vakna"
*e

"Olycksförsäkringen hon haft på plats är inte heller nog för att täcka sjukhuskostnaderna och flygtransporten"
750 000 ska de ha??

https://www.expressen.se/nyheter/fel...amiljens-kamp/

Att man inte lärt sig att aldrig säga upp hemförsäkring och sånt, varfr gör man det?
Hoppas hon överlever och får en fungerade vardag

'Moppen' är till 99% en Honda Dream 100cc och räknas som lätt motorcykel!
Ett fantastiskt bra transportmedel som kommer upp i 100 knyck, jag har bott i Koh Samui och sett otaliga människor med olycksskador orsakade med 'mopparna'.
Det ser ju så lätt ut, men har man ingen moppevana då man var i 15-årsåldern eller mc-vana så kan det sluta illa, det sagt vet jag noll om tjejens kunnande.
Har en (då 35-40 år) Britt-kompis som kom på besök, som jag sa till 10 gånger att 'kom ihåg nu att det finns ingen koppling och att gasa mycket försiktigt, givetvis drog han på och for tvärs över både körfälten rakt in i ett nätstaket på andra sidan, uthyraren och jag tittade på varandra och började skratta..
Det blev skrubbsår och bada med plastinlindade delar för han och ingen mera moppe.
Dessutom kör 90% utan hjälm och i shorts/t-shirt/baddräkt med flipp-flopps såklart, inkl jag själv.
Thailand har rätt så bra sjukhus numera, kanske inte på Koh Samui men närmaste Nakhon Si Thammarat har.
Lider med tjejen och fam.
Citera
2023-10-15, 14:07
Medlem
colis avatar
Det är sorgligt att hon varit med om en svår olycka och ligger nedsövd, altid beklagligt.

Men man bör betänka att kvinnan Felicia är 25 år, utbildad frisör och inte ett barn.
Hon har tydligen utvandrat till Thailand, uppger att hon numera bor i Koh Samui.

”Hej! Felicia heter jag, är 25 år och bor i Thailand, Koh Samui! Söker något jag kan jobba med här, helst hemifrån! Annars är jag utbildad frisör, samt frans och bryn stylist”.

Det vimlar av svenskar, många pensionärer, som bor i Thailand och det är ett välkänt faktum att man måste ha en thailändsk sjukförsäkring för att inte betala för all vård själv. Försäkringen är dock kostsam.
Felicia har tydligen valt att spara på den utgiften, hon har chansat och gjort annat för pengarna.

Nu har hon varit med om en olycka och sjukvårdskostnaderna uppgår till 700.000 kr. De tickar på för varje sjukvårdsdygn hon ligger där.
Det är sannolikt en stor orsak till anhöriga vill ha hem henne så fort det går - kostnaden bara ökar.

Sjukvården i Thailand på de bästa sjukhusen är f övrigt utmärkt, ofta bättre än den svenska.
Dock kommer sjukhuset inte släppa iväg henne utan att sjukhuset och de anställda får betalt för jobbet de gjort innan hon lämnar. Det är inte enbart hemresan som ska betalas.

Det är också en väldigt stor risk att flytta en nedsövd patient med kanske flera färska inre blödningar efter olyckan. Man borde sannolikt vänta några veckor innan hon flyttas i ett flygplan.
Men de veckorna kostar ju….. och anhöriga verkar beredda att ta risken.

Hon är inte barn, hon är vuxen och hon har aktivt fattat ett beslut att bosätta sig och jobba på en plats utomlands utan att ta en adekvat försäkring.

Varför skulle svenska staten ha något med detta att göra?
Varför tycker hennes anhöriga att andra människor ska betala - hellre än att de själva tar lån, intecknar sina hus och säljer av hästar och annat de äger?
Hur kan det finnas blåögda personer som ger pengar för att anhöriga ska slippa ta lån, inteckna sina hus och kunna behålla sina tävlingshästar? Det är till anhöriga och anhörigas forsatta liv utan kostnader och skulder de ger pengarna.
Senast redigerad av coli 2023-10-15 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in